Antwerpen voert AIS-plicht in

De binnenvaart is tevreden met AIS (Automatic Identification System) bij voormelding in de haven van Antwerpen. Dat zegt Havenbedrijf Antwerpen, nadat er ruim een half jaar mee is proefgedraaid. Het gebruik wordt 1 januari 2012 verplicht.

Volgens het Havenbedrijf werden er de voorbije maanden maar weinig problemen gesignaleerd. Samen met de binnenvaartsector roept het binnenvaartschippers op een AIS-transponder aan te schaffen en daarbij gebruik te maken van de subsidieregeling van de Vlaamse Overheid.
Het Havenbedrijf betoogt dat het verplicht gebruik van AIS in de eerste plaats de veiligheid in de haven ten goede komt en tevens een vlotte verkeersafwikkeling mogelijk maakt. De verkregen informatie is waardevol voor een nog betere benutting van de infrastructuur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Als men AIS verplicht wil gaan stellen en eventueel verbaliserend op gaat treden,zouden de apparaten toch wel iets betrouwbaarder mogen zijn !
    Maar ik zie toch regelmatig AIS systemen die niet goed werken,of helemaal niet,en daar zou toch eerst iets aan gedaan moeten worden voor ze ons wederom op kosten gaan jagen,ondanks subsidie heeft AIS mij toch al gauw 800 euro gekost voor het plaatsen en een defecte antenne.

    Geplaatst door: Adri op
  • Als de Nederlandse authoriteit er verstandig aan doet word dit ook in Nederland voor de binnenvaart verplicht. Alsmede in Duitsland. Na de invoering van ISPS e.d. zal voor de binnenvaart het AIS toch op termijn verplicht worden dus waarom word dit dan niet overal z.s.m. van toepassing?! Zoals al eerder gemeld zal dit de veiligheid ten goede komen. Dit word door sommigen als luxe beschouwd maar in de mist van afgelopen weken was ik maar wat blij dat ik kon zien waar iemand zat als die met een ander comminuceerde. Ook zal dan het melden bij volgsystemen snel tot het verleden behoren.

    De opmerkingen over het lauter hulpmiddel zijn van het AIS zijn niet echt van een gewenst niveau.. Is behalve je regelateur en piloot niet alles een hulpmiddel?! Met de afmetingen van de schepen van tegenwoordig zijn deze nou eenmaal nodig.

    Vooraanmelding is zeker effectief. Kom minimaal 2x per week Antwerpen binnen en maak regelmatig mee dat ik rustig aan kan doen i.v.m. de sluisplanning!

    Geplaatst door: Nathan op
  • eerst had je het recht van de sterkste nu van de snelste beller.
    En nu op beurt zetten terwijl je nog lig te laden of te lossen.

    A3

    27-10-2011 op 12:34

    Typische reactie… Begrijpelijk dan dat die vrachten zo laag blijven met die instelling/mentaliteit.

    Geplaatst door: kris op
  • ik ben voor ais aan boord,maar in nederland houd de sluismeester het ook in de gaten wie is er nog onderweg en wacht even als het uitkomt vb de krammer daar heb ik het al veel meegemaakt.
    in antwerpen voormelden dikke bulschit,alleen maar goed als je ligt te lossen of te laden bij de terminals gisteren bij de royersluis ik meld mij voor en zeg om 16u ben ik bij jullie kreeg antwoord er staan al twee schepen op de 1 om 1615 en de tweede 1630u dus jij bent de derde eind resultaat ik was netjes optijd maar kon nog net mee met de eerst schutting de twee andere waren net op tijd maar moesten wel eerst in varen ik stelde de vraag waarom die eerst ?kreeg netjes antwoord die hebben eerst gemeld maar wel met een latere eta toen werd het stil op kan 22

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • Ben er absoluut voor.
    weet je tenminste zeker dat er niets aan komt.
    Aangezien we of bellen of vanwege het laatst gepleegde telefoontje de marifoon heerlijk zacht hebben staan.
    En als hij kapot is en je meld dit zullen ze best schappelijk zijn.
    In mijn ervaring zijn de belgen soepeler dan de straffe hollanders!

    Geplaatst door: Huip op
  • @vaarder. Als je radar kapot is kan je gewoon overdag normaal varen. Maar met een kapotte AIS kom je Antwerpen niet zonder bekeuring in, of erger nog, uit. En dit ongeacht het weer…..

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • Dat is een zeer goede idee!
    Vooral omdat je je snelheid kunt aanpassen en zo brandstofverbruik vermindert. Maar zoals al iemand hieronder al: AIS is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel.

    Geplaatst door: Mohamed op
  • @ Leo – kleine correctie: je kunt wel een prent krijgen wanneer je radar kapot is, namelijk wanneer dat is met mist/slecht zicht en je vaart.

    @ karel – volgens mij klopt je redenering niet. Ook al heeft iedereen AIS, dan nog moet je je aanmelden en krijg je een sluisplanning door waarop je je snelheid kan aanpassen. Als de buurman (ook met AIS) zich niet meldt en hij is eerder bij de sluis dan is hij niet eerder aan de beurt dan jij. Hij krijgt een later tijdstip toegewezen, wanneer de sluis al vol zit met schepen die zich wel op tijd gemeld hebben.

    Hij bespaart dus niks met volaan doorjakkeren, terwijl jij rustig aan kan doen, want je bent toch niet eerder aan de beurt.

    Geplaatst door: vaarder op
  • Idd Jan, heel de stuurhut staat vol met hulpmiddelen. Daarom kan men ook geen bekeuring geven als je radar, piloot, tresco enz het niet meer doet. Alleen marifoon moet het doen. Maar hirevan hebben de meeste schepen er 2 of 3. Dus loop je niet zoveel risico.

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • In Hongarije en af en toe ook in Oostenrijk worden er bekeuringen uitgedeelt als je de AIS transponder niet goed hebt ingevuld met bestemming enz.
    Enne Leo volgens mij staat de hele stuurhut vol met hulpmiddelen.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • “Vanaf januari kan de havenkapitein verbaliserend optreden als je AIS niet werkt”. Het kan toch niet zo zijn dat als je AIS niet werkt je niet meer mag varen. Dus als ik het goed begrijp, dan zou je om een zekere bedrijfsvoering te kunnen garanderen een dubbele AIS moeten hebben. Beetje overdreven. Een AIS is een hulpmiddel, GEEN navigatiemiddel.

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • Handig hoor die voor aan melding!!!!!!

    iedereen heeft dadelijk verplicht AIS en dan vervalt het voordeel van voor aan melden, dan lig je weer net zo lang te wachten, want langzamer heeft dan geen zin meer want dan komt een buurman met AIS voorbij en is eerder bij de sluis, fijn al die high tech

    Geplaatst door: Karel op
  • En wat als ik helemaal niet door de sluis wil?
    Helemaal voor niks subsidie aangevraagd en AIS geplaatst!

    Geplaatst door: Hans op
  • eerst had je het recht van de sterkste nu van de snelste beller.
    En nu op beurt zetten terwijl je nog lig te laden of te lossen.

    Geplaatst door: A3 op

Reageer

Antwerpen voert AIS-plicht in | Schuttevaer.nl

Antwerpen voert AIS-plicht in

De binnenvaart is tevreden met AIS (Automatic Identification System) bij voormelding in de haven van Antwerpen. Dat zegt Havenbedrijf Antwerpen, nadat er ruim een half jaar mee is proefgedraaid. Het gebruik wordt 1 januari 2012 verplicht.

Volgens het Havenbedrijf werden er de voorbije maanden maar weinig problemen gesignaleerd. Samen met de binnenvaartsector roept het binnenvaartschippers op een AIS-transponder aan te schaffen en daarbij gebruik te maken van de subsidieregeling van de Vlaamse Overheid.
Het Havenbedrijf betoogt dat het verplicht gebruik van AIS in de eerste plaats de veiligheid in de haven ten goede komt en tevens een vlotte verkeersafwikkeling mogelijk maakt. De verkregen informatie is waardevol voor een nog betere benutting van de infrastructuur.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Als men AIS verplicht wil gaan stellen en eventueel verbaliserend op gaat treden,zouden de apparaten toch wel iets betrouwbaarder mogen zijn !
    Maar ik zie toch regelmatig AIS systemen die niet goed werken,of helemaal niet,en daar zou toch eerst iets aan gedaan moeten worden voor ze ons wederom op kosten gaan jagen,ondanks subsidie heeft AIS mij toch al gauw 800 euro gekost voor het plaatsen en een defecte antenne.

    Geplaatst door: Adri op
  • Als de Nederlandse authoriteit er verstandig aan doet word dit ook in Nederland voor de binnenvaart verplicht. Alsmede in Duitsland. Na de invoering van ISPS e.d. zal voor de binnenvaart het AIS toch op termijn verplicht worden dus waarom word dit dan niet overal z.s.m. van toepassing?! Zoals al eerder gemeld zal dit de veiligheid ten goede komen. Dit word door sommigen als luxe beschouwd maar in de mist van afgelopen weken was ik maar wat blij dat ik kon zien waar iemand zat als die met een ander comminuceerde. Ook zal dan het melden bij volgsystemen snel tot het verleden behoren.

    De opmerkingen over het lauter hulpmiddel zijn van het AIS zijn niet echt van een gewenst niveau.. Is behalve je regelateur en piloot niet alles een hulpmiddel?! Met de afmetingen van de schepen van tegenwoordig zijn deze nou eenmaal nodig.

    Vooraanmelding is zeker effectief. Kom minimaal 2x per week Antwerpen binnen en maak regelmatig mee dat ik rustig aan kan doen i.v.m. de sluisplanning!

    Geplaatst door: Nathan op
  • eerst had je het recht van de sterkste nu van de snelste beller.
    En nu op beurt zetten terwijl je nog lig te laden of te lossen.

    A3

    27-10-2011 op 12:34

    Typische reactie… Begrijpelijk dan dat die vrachten zo laag blijven met die instelling/mentaliteit.

    Geplaatst door: kris op
  • ik ben voor ais aan boord,maar in nederland houd de sluismeester het ook in de gaten wie is er nog onderweg en wacht even als het uitkomt vb de krammer daar heb ik het al veel meegemaakt.
    in antwerpen voormelden dikke bulschit,alleen maar goed als je ligt te lossen of te laden bij de terminals gisteren bij de royersluis ik meld mij voor en zeg om 16u ben ik bij jullie kreeg antwoord er staan al twee schepen op de 1 om 1615 en de tweede 1630u dus jij bent de derde eind resultaat ik was netjes optijd maar kon nog net mee met de eerst schutting de twee andere waren net op tijd maar moesten wel eerst in varen ik stelde de vraag waarom die eerst ?kreeg netjes antwoord die hebben eerst gemeld maar wel met een latere eta toen werd het stil op kan 22

    Geplaatst door: Leon Verberght op
  • Ben er absoluut voor.
    weet je tenminste zeker dat er niets aan komt.
    Aangezien we of bellen of vanwege het laatst gepleegde telefoontje de marifoon heerlijk zacht hebben staan.
    En als hij kapot is en je meld dit zullen ze best schappelijk zijn.
    In mijn ervaring zijn de belgen soepeler dan de straffe hollanders!

    Geplaatst door: Huip op
  • @vaarder. Als je radar kapot is kan je gewoon overdag normaal varen. Maar met een kapotte AIS kom je Antwerpen niet zonder bekeuring in, of erger nog, uit. En dit ongeacht het weer…..

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • Dat is een zeer goede idee!
    Vooral omdat je je snelheid kunt aanpassen en zo brandstofverbruik vermindert. Maar zoals al iemand hieronder al: AIS is een hulpmiddel en geen navigatiemiddel.

    Geplaatst door: Mohamed op
  • @ Leo – kleine correctie: je kunt wel een prent krijgen wanneer je radar kapot is, namelijk wanneer dat is met mist/slecht zicht en je vaart.

    @ karel – volgens mij klopt je redenering niet. Ook al heeft iedereen AIS, dan nog moet je je aanmelden en krijg je een sluisplanning door waarop je je snelheid kan aanpassen. Als de buurman (ook met AIS) zich niet meldt en hij is eerder bij de sluis dan is hij niet eerder aan de beurt dan jij. Hij krijgt een later tijdstip toegewezen, wanneer de sluis al vol zit met schepen die zich wel op tijd gemeld hebben.

    Hij bespaart dus niks met volaan doorjakkeren, terwijl jij rustig aan kan doen, want je bent toch niet eerder aan de beurt.

    Geplaatst door: vaarder op
  • Idd Jan, heel de stuurhut staat vol met hulpmiddelen. Daarom kan men ook geen bekeuring geven als je radar, piloot, tresco enz het niet meer doet. Alleen marifoon moet het doen. Maar hirevan hebben de meeste schepen er 2 of 3. Dus loop je niet zoveel risico.

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • In Hongarije en af en toe ook in Oostenrijk worden er bekeuringen uitgedeelt als je de AIS transponder niet goed hebt ingevuld met bestemming enz.
    Enne Leo volgens mij staat de hele stuurhut vol met hulpmiddelen.

    Geplaatst door: Jan Tensen op
  • “Vanaf januari kan de havenkapitein verbaliserend optreden als je AIS niet werkt”. Het kan toch niet zo zijn dat als je AIS niet werkt je niet meer mag varen. Dus als ik het goed begrijp, dan zou je om een zekere bedrijfsvoering te kunnen garanderen een dubbele AIS moeten hebben. Beetje overdreven. Een AIS is een hulpmiddel, GEEN navigatiemiddel.

    Geplaatst door: Leo Verburg op
  • Handig hoor die voor aan melding!!!!!!

    iedereen heeft dadelijk verplicht AIS en dan vervalt het voordeel van voor aan melden, dan lig je weer net zo lang te wachten, want langzamer heeft dan geen zin meer want dan komt een buurman met AIS voorbij en is eerder bij de sluis, fijn al die high tech

    Geplaatst door: Karel op
  • En wat als ik helemaal niet door de sluis wil?
    Helemaal voor niks subsidie aangevraagd en AIS geplaatst!

    Geplaatst door: Hans op
  • eerst had je het recht van de sterkste nu van de snelste beller.
    En nu op beurt zetten terwijl je nog lig te laden of te lossen.

    Geplaatst door: A3 op

Reageer