ILT intensiveert controles kwaliteit zware stookolie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verscherpt haar controles op de kwaliteit van zware stookolie en op bedrijven die deze stookolie produceren. Uit eerdere inspecties bij opslagbedrijven en oliehandelaren bleek dat het vaak onduidelijk is uit welke bestanddelen stookolie precies bestaat. De ILT heeft de overtreders inmiddels waarschuwingsbrieven gestuurd.

Omdat zware stookolie wordt gemaakt door het restant van aardolie-raffinage met diverse vloeibare brandstoffen te mengen, kan de samenstelling per producent sterk verschillen. Daarom is niet precies aan te geven wat de milieueffecten zijn als stookolie wordt verbrand in een scheepsmotor. De emissies verschillen per mengsel. Producenten zijn wel verplicht te melden wat er in de olie zit en wat de effecten zijn voor mens en milieu als die wordt verstookt. Dat is echter niet altijd het geval.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

ILT intensiveert controles kwaliteit zware stookolie | Schuttevaer.nl

ILT intensiveert controles kwaliteit zware stookolie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verscherpt haar controles op de kwaliteit van zware stookolie en op bedrijven die deze stookolie produceren. Uit eerdere inspecties bij opslagbedrijven en oliehandelaren bleek dat het vaak onduidelijk is uit welke bestanddelen stookolie precies bestaat. De ILT heeft de overtreders inmiddels waarschuwingsbrieven gestuurd.

Omdat zware stookolie wordt gemaakt door het restant van aardolie-raffinage met diverse vloeibare brandstoffen te mengen, kan de samenstelling per producent sterk verschillen. Daarom is niet precies aan te geven wat de milieueffecten zijn als stookolie wordt verbrand in een scheepsmotor. De emissies verschillen per mengsel. Producenten zijn wel verplicht te melden wat er in de olie zit en wat de effecten zijn voor mens en milieu als die wordt verstookt. Dat is echter niet altijd het geval.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer