Maritime Award-jury’s stellen genomineerden

De jury’s van de KNVTS Schip van het Jaar-prijs, Maritime Innovation Award en de KVNR Shipping Award hebben hun nominaties of een shortlist van kanshebbers bekendgemaakt. De maritieme prijzen worden, samen met de Koninklijke Marine van Hengel-Spengler Prijs en de Maritime Designer Award maandag 31 oktober uitgereikt tijdens het elfde Maritime Awards Gala in Studio 21 op het Media Park te Hilversum.

Maritime Award-jury's stellen genomineerden
  • Jachten en vissersschip genomineerd voor KNVTS Schip van het Jaar
  • Vier van 19 inzendingen geselecteerd voor Maritime Innovation Award
  • KVNR Shipping Award voor medisch online systeem of simulatorcentrum

De jury van de KNVTS Schip van het Jaar-prijs heeft uit de acht aanmeldingen een drietal schepen genomineerd voor Nederlands meest prestigieuze maritieme prijs: Zeiljacht Aquijo (ontworpen en gebouwd door Oceanco te Alblasserdam en Scheepswerf Vitters te Zwartsluis), vissersschip MDV1 Immanuel (ontworpen en gebouwd door Hoekman Shipbuilding te Urk en Padmos te Stellendam) en motorjacht Savannah (ontworpen en gebouwd door Feadship/Koninklijke de Vries Scheepsbouw BV te Aalsmeer).

De prijs zal dit jaar voor de 19e maal worden uitgereikt. ‘De genomineerde schepen onderscheiden zich ieder op hun eigen specifieke aspecten en dat maakt het uiteindelijke keuzeproces er niet makkelijker op’, zegt jury-voorzitter Arie Peterse. ‘De ervaring leert dat de presentaties door de genomineerde bedrijven een doorslaggevende rol kunnen spelen in het jurybesluit.’

Schepen die in aanmerking komen voor de Schip van het Jaar-prijs 2016 moeten, met name betreffende de innovatieve aspecten, in Nederland zijn ontwikkeld, bij voorkeur in Nederland zijn gebouwd of grotendeels zijn (af)gebouwd en tussen 1 mei 2015 en 1 mei 2016 zijn opgeleverd. De jury toetst de ingediende schepen aan de criteria Ontwerp, Economie, Duurzaamheid, Veiligheid en Bouwproces.

Ook dit jaar omvatte het aantal aanmeldingen voor de Schip van het Jaar-prijs weer een grote diversiteit aan type schepen. Helaas ontbraken dit jaar schepen uit de categorie Binnenvaart. ‘Verheugend is dat dit jaar – na enige jaren van afwezigheid – een aantal aanmeldingen van vissersschepen is ontvangen’, vervolgt Peterse.

Maritime Innovation Award
Dit jaar was er een record aantal inzendingen voor de Maritime Innovation Award 2016. Uit maar liefst 19 inzendingen zijn vier inzendingen – van De Waal BV, Tideman Boats BV, IHC IQIP en Van Oord – geselecteerd voor een presentatie tijdens de juryvergadering op het kantoor van Netherlands Maritime Technology 2 september 2016. Uit deze vier inzendingen worden de genomineerden voor de award geselecteerd.

De geselecteerde bedrijven uit de maritieme en offshore-toeleveringsindustrie dingen met hun innovaties mee naar de prijs voor het meest vernieuwende product, proces of dienst voor de maritiem-technologische sector. De winnaar wordt tijdens het Maritime Awards Gala op 31 oktober 2016 bekendgemaakt.

Geselecteerde inzendingen:
De Waal BV – Easyflow, brandstofbesparend roersysteem voor de binnenvaart, toegepast op al bijna 75 schepen.
IHC IQIP – FIT’s geïntegreerd systeem voor positionering en installaties van monopiles voor OWF.
Tideman Boats BV – Snelvarende HDPE-werkboten.
Van Oord – Strategic partnership Van Oord Fleet.

KVNR Shipping Award

De KVNR Shipping Award jury heeft twee kandidaten genomineerd in de categorie van sociale en milieu- en scheepsinnovatie die in aanmerking komen voor deze jaarlijkse terugkerende redersprijs.
Emergency Control – Maritime Training BV is genomineerd met de inzending Med Assist, Vital Medical Skills – Instantly. Het is een maritiem online instrument om noodzakelijke medische handelingen aan boord te verrichten. Met Med-Assist kunnen bemanningsleden in korte tijd aan boord medische handelingen aanleren, ‘the next best thing when there is no doctor’.
Ook nomineerde de jury de gecombineerde inzending van Holland America Line en CSMART met het ms Koningsdam / New CSMART ‘Arison Maritime Center’. Het gloednieuwe Center for Simulator Maritime Training in Almere is gemoduleerd naar de brug van de Koningsdam. Het personeel kan trainingen volgen op onder andere vier full-mission brugsimulatoren en vier machinekamersimulatoren.