Rhenus Duisburg vaart met Flex Tunnel 27% zuiniger

Het koppelverband Rhenus Duisburg van rederij Rhenus PartnerShip vaart met de Flex Tunnel van Van der Velden Marine Systems zuiniger dan gedacht. De fabrikant ging eerder uit van een brandstofbesparing tussen de 10% en 20%, bij praktijkmetingen blijkt die gemiddeld 27% in vergelijking met een vaste schroeftunnel.

Rhenus Duisburg vaart met Flex Tunnel 27% zuiniger

DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems) in Duisburg ontwikkelde het koppelverband in opdracht van rederij Rhenus PartnerShip voor het varen van kolen van Rotterdam naar Lünen (Duitsland). Belangrijk uitgangspunt was dat het schip niet alleen met één gekoppelde duwbak vaart, maar tijdens de vaart op de Rijn ook dikwijls twee extra duwbakken langszij moet nemen.

Het hele konvooi gaat geladen te berg en vervolgens ‘in flash’ (achter elkaar) door het Wesel-Datteln-Kanaal, waarbij zowel geladen als leeg in ballast op diep en ondiep water wordt gevaren. Bij dit vaarprofiel bewijst de Van der Velden Flex Tunnel zijn functionaliteit.

Van der Velden verrichtte de metingen tijdens de reguliere vaart in zowel geladen als ongeladen toestand en met diverse snelheden. De resultaten bevestigen de verwachting van extreem hoge onderdrukken met een uitgeklapte tunnel. Dat maakt de Flex Tunnel uitermate geschikt voor gebruik in ongeladen toestand. Door de luchtdichte afsluiting op de straalbuizen en de scheepsromp krijgen de schroeven dan voldoende water aangeboden om efficiënt te werken. Op deze manier gaat geen rendement verloren aan boven water draaiende schroeven.

De Van der Velden Flex Tunnel geeft de mogelijkheid voor het plaatsen van grote schroeven van twee meter, waardoor de voorstuwing verbetert en het brandstofverbruik direct vermindert. DST kon met de inklapbare tunnel het achterschip van de Rhenus Duisburg optimaal ontwerpen voor het genoemde vaargebied. De rapportages van de modeltest liggen bijna volledig in lijn met de realiteit.

Rhenus Duisburg vaart met Flex Tunnel 27% zuiniger | Schuttevaer.nl

Rhenus Duisburg vaart met Flex Tunnel 27% zuiniger

Het koppelverband Rhenus Duisburg van rederij Rhenus PartnerShip vaart met de Flex Tunnel van Van der Velden Marine Systems zuiniger dan gedacht. De fabrikant ging eerder uit van een brandstofbesparing tussen de 10% en 20%, bij praktijkmetingen blijkt die gemiddeld 27% in vergelijking met een vaste schroeftunnel.

Rhenus Duisburg vaart met Flex Tunnel 27% zuiniger

DST (Development Centre for Ship Technology and Transport Systems) in Duisburg ontwikkelde het koppelverband in opdracht van rederij Rhenus PartnerShip voor het varen van kolen van Rotterdam naar Lünen (Duitsland). Belangrijk uitgangspunt was dat het schip niet alleen met één gekoppelde duwbak vaart, maar tijdens de vaart op de Rijn ook dikwijls twee extra duwbakken langszij moet nemen.

Het hele konvooi gaat geladen te berg en vervolgens ‘in flash’ (achter elkaar) door het Wesel-Datteln-Kanaal, waarbij zowel geladen als leeg in ballast op diep en ondiep water wordt gevaren. Bij dit vaarprofiel bewijst de Van der Velden Flex Tunnel zijn functionaliteit.

Van der Velden verrichtte de metingen tijdens de reguliere vaart in zowel geladen als ongeladen toestand en met diverse snelheden. De resultaten bevestigen de verwachting van extreem hoge onderdrukken met een uitgeklapte tunnel. Dat maakt de Flex Tunnel uitermate geschikt voor gebruik in ongeladen toestand. Door de luchtdichte afsluiting op de straalbuizen en de scheepsromp krijgen de schroeven dan voldoende water aangeboden om efficiënt te werken. Op deze manier gaat geen rendement verloren aan boven water draaiende schroeven.

De Van der Velden Flex Tunnel geeft de mogelijkheid voor het plaatsen van grote schroeven van twee meter, waardoor de voorstuwing verbetert en het brandstofverbruik direct vermindert. DST kon met de inklapbare tunnel het achterschip van de Rhenus Duisburg optimaal ontwerpen voor het genoemde vaargebied. De rapportages van de modeltest liggen bijna volledig in lijn met de realiteit.