Rotorzeil succesvol getest op Noordzee

Op het RoRo-schip Estraden (162,70 x 25,70 meter, 9700 dwt) van de Finse rederij Bore is het afgelopen half jaar een 18 meter hoog rotorzeil getest. Het schip onderhoud een lijndienst tussen Rotterdam en het Engelse Tee.

Rotorzeil succesvol getest op Noordzee

Het bakboord achter geplaatste rotorzeil, ook wel Flettnerrotor genoemd, leverde bij de normale dienstsnelheid van 16 knopen een brandstofbesparing op van 2,6% op. Daarmee verdient het rotorzeil zich volgens de Finse leverancier Norsepower in vier jaar terug.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rotorzeil succesvol getest op Noordzee | Schuttevaer.nl

Rotorzeil succesvol getest op Noordzee

Op het RoRo-schip Estraden (162,70 x 25,70 meter, 9700 dwt) van de Finse rederij Bore is het afgelopen half jaar een 18 meter hoog rotorzeil getest. Het schip onderhoud een lijndienst tussen Rotterdam en het Engelse Tee.

Rotorzeil succesvol getest op Noordzee

Het bakboord achter geplaatste rotorzeil, ook wel Flettnerrotor genoemd, leverde bij de normale dienstsnelheid van 16 knopen een brandstofbesparing op van 2,6% op. Daarmee verdient het rotorzeil zich volgens de Finse leverancier Norsepower in vier jaar terug.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer