Eerste Wärtsilä X62 gecertificeerd

De eerste X62 tweetakt langzaamloper van Wärtsilä is succesvol getest tijdens proefvaarten op zee met de tanker Nissos Therassia (115,000 dwt).

Eerste Wärtsilä X62 gecertificeerd

De nieuwe Wärtsilämotor, waarvan er tot nu toe 16 zijn besteld, heeft van DNV een typegoedkeuring gekregen. De X62 (boring 62 cm, slag 265 cm) komt op de markt in versies van vier tot acht cilinders met vermogens van 6360 tot 21.280 kW bij 77 tot 103 toeren per minuut.
De X62 is uitgerust met een elektronisch gestuurd commonrail brandstofinjectiesysteem van de tweede generatie. Het managementsysteem controleert, naast de brandstofinjectie, de openingstijden van de uitlaatkleppen en de cilindersmering. Het brandstofverbruik bedraagt 160 tot 167 gram per kWh en blijft ook in deellast laag. De X62 is ontwikkeld voor tankers, bulkcarriers en containerfeeders. Het lage toerental maakt het mogelijk grotere, efficiëntere schroeven te gebruiken. Bovendien stelt de compacte vorm van de motor ontwerpers in staat een slanker achterschip te ontwerpen, wat de efficiëntie van de propeller verder kan verhogen.
De X62 is IMO Tier II gecertificeerd, maar kan met een SCR-katalysator aan de IMO Tier III NOx emissie-eisen voldoen. De motor is leverbaar met een scrubber om de emissies van zwaveloxide op de voor SECA-gebieden benodigde 0,1% te houden. (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eerste Wärtsilä X62 gecertificeerd | Schuttevaer.nl

Eerste Wärtsilä X62 gecertificeerd

De eerste X62 tweetakt langzaamloper van Wärtsilä is succesvol getest tijdens proefvaarten op zee met de tanker Nissos Therassia (115,000 dwt).

Eerste Wärtsilä X62 gecertificeerd

De nieuwe Wärtsilämotor, waarvan er tot nu toe 16 zijn besteld, heeft van DNV een typegoedkeuring gekregen. De X62 (boring 62 cm, slag 265 cm) komt op de markt in versies van vier tot acht cilinders met vermogens van 6360 tot 21.280 kW bij 77 tot 103 toeren per minuut.
De X62 is uitgerust met een elektronisch gestuurd commonrail brandstofinjectiesysteem van de tweede generatie. Het managementsysteem controleert, naast de brandstofinjectie, de openingstijden van de uitlaatkleppen en de cilindersmering. Het brandstofverbruik bedraagt 160 tot 167 gram per kWh en blijft ook in deellast laag. De X62 is ontwikkeld voor tankers, bulkcarriers en containerfeeders. Het lage toerental maakt het mogelijk grotere, efficiëntere schroeven te gebruiken. Bovendien stelt de compacte vorm van de motor ontwerpers in staat een slanker achterschip te ontwerpen, wat de efficiëntie van de propeller verder kan verhogen.
De X62 is IMO Tier II gecertificeerd, maar kan met een SCR-katalysator aan de IMO Tier III NOx emissie-eisen voldoen. De motor is leverbaar met een scrubber om de emissies van zwaveloxide op de voor SECA-gebieden benodigde 0,1% te houden. (HH)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer