MAN en Wärtsilä ontwikkelen emissiearme motoren

Wärtsilä en MAN Diesel & Turbo gaan met Europese subsidie een scheepsmotor ontwikkelen die vrijwel geen schadelijke rookgassen uitstoot. Dat gebeurt in het kader van het nieuwe Hercules 2 onderzoeksproject dat van 2015 tot 2020 loopt.

MAN en Wärtsilä ontwikkelen emissiearme motoren

Door Hans Heynen
Hercules 2 wordt de opvolger van het in 2004 gestarte Hercules 1-project, dat eind 2014 afloopt. Dat project richtte zich op de vergroting van duurzaamheid en veiligheid van zware scheepsmotoren en verlaging van het verbruik en de emissies. In het kader van dit project werd onder meer een EGR-systeem met geïntegreerde scrubber voor het verwijderen van roetdeeltjes ontwikkeld. In combinatie met een nieuw ontwikkeld watermist-systeem en een krachtige nieuwe turboblower lukt het daarmee de NOx- en roetuitstoot tot onder IMO Tier III-niveau te brengen. Daar is dan geen SCR-katalysator voor nodig. Ook de Japanners (Mitsubishi Heavy Industries) hebben onlangs een dergelijk systeem ontwikkeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

MAN en Wärtsilä ontwikkelen emissiearme motoren | Schuttevaer.nl

MAN en Wärtsilä ontwikkelen emissiearme motoren

Wärtsilä en MAN Diesel & Turbo gaan met Europese subsidie een scheepsmotor ontwikkelen die vrijwel geen schadelijke rookgassen uitstoot. Dat gebeurt in het kader van het nieuwe Hercules 2 onderzoeksproject dat van 2015 tot 2020 loopt.

MAN en Wärtsilä ontwikkelen emissiearme motoren

Door Hans Heynen
Hercules 2 wordt de opvolger van het in 2004 gestarte Hercules 1-project, dat eind 2014 afloopt. Dat project richtte zich op de vergroting van duurzaamheid en veiligheid van zware scheepsmotoren en verlaging van het verbruik en de emissies. In het kader van dit project werd onder meer een EGR-systeem met geïntegreerde scrubber voor het verwijderen van roetdeeltjes ontwikkeld. In combinatie met een nieuw ontwikkeld watermist-systeem en een krachtige nieuwe turboblower lukt het daarmee de NOx- en roetuitstoot tot onder IMO Tier III-niveau te brengen. Daar is dan geen SCR-katalysator voor nodig. Ook de Japanners (Mitsubishi Heavy Industries) hebben onlangs een dergelijk systeem ontwikkeld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer