Permanent-magneetmotor maakt roerpropeller compact

Global Marin Engineering (GME) uit Heijningen heeft een roerpropeller op de markt gebracht die wordt aangedreven door een zeer compacte permanent-magneetmotor. ‘Het gebruik van een permanent-magneetmotor scheelt 1000 kilo gewicht en verlaagt de inbouwhoogte met 1,50 meter in vergelijking met normale elektromotoren’, zegt algemeen directeur Ton Franken van GME. ‘Met twee roerpropellers scheelt dat 2000 kilo. De efficiëntie van de motor is 3 tot 5% hoger.’

Permanent-magneetmotor maakt roerpropeller compact

De permanent-magneetmotor is vloeistofgekoeld. ‘Er zit dus geen koelventilator op. Dat maakt inbouw in kleine gesloten ruimtes mogelijk.’
Daar staat tegenover dat een permanent-magneetmotor in aanschaf een stuk duurder is dan een traditionele elektromotor. De roerpropellers zijn momenteel leverbaar met vermogens tot 1300 kW. Bedoeling is dat het maximale vermogen in de toekomst stijgt naar 3000 kW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Permanent-magneetmotor maakt roerpropeller compact | Schuttevaer.nl

Permanent-magneetmotor maakt roerpropeller compact

Global Marin Engineering (GME) uit Heijningen heeft een roerpropeller op de markt gebracht die wordt aangedreven door een zeer compacte permanent-magneetmotor. ‘Het gebruik van een permanent-magneetmotor scheelt 1000 kilo gewicht en verlaagt de inbouwhoogte met 1,50 meter in vergelijking met normale elektromotoren’, zegt algemeen directeur Ton Franken van GME. ‘Met twee roerpropellers scheelt dat 2000 kilo. De efficiëntie van de motor is 3 tot 5% hoger.’

Permanent-magneetmotor maakt roerpropeller compact

De permanent-magneetmotor is vloeistofgekoeld. ‘Er zit dus geen koelventilator op. Dat maakt inbouw in kleine gesloten ruimtes mogelijk.’
Daar staat tegenover dat een permanent-magneetmotor in aanschaf een stuk duurder is dan een traditionele elektromotor. De roerpropellers zijn momenteel leverbaar met vermogens tot 1300 kW. Bedoeling is dat het maximale vermogen in de toekomst stijgt naar 3000 kW.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer