SMM focust op zuinig en schoon

De maritieme beurs SMM, die van 9 tot 12 september voor de 26ste keer in Hamburg werd gehouden, trok ruim 50.000 bezoekers. De focus lag, net als twee jaar geleden, op zuinig en schoon.

SMM focust op zuinig en schoon

Op voortstuwingsgebied focussen motorfabrikanten zich daarbij steeds meer op LNG. Ging het twee jaar terug nog vooral om nieuwe dual fuel-motoren, nu spelen door pure gasgeneratoren aangedreven gas-elektrische aandrijvingen een steeds belangrijker rol. Nieuw op dit gebied is de dynamisch belastbare gasmotor die het door Rolls Royce overgenomen MTU presenteerde.
Naast LNG-motoren spelen hybride aandrijvingen een steeds grotere rol. Zo presenteerde ZF een zware hybride tandwielkast, de ZF 3300 PTI. De voor het combineren van dieseldirecte met dieselelektrische aandrijvingen ontwikkelde tandwielkast is geschikt voor vermogens tot 1940 kW (2600 pk).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

SMM focust op zuinig en schoon | Schuttevaer.nl

SMM focust op zuinig en schoon

De maritieme beurs SMM, die van 9 tot 12 september voor de 26ste keer in Hamburg werd gehouden, trok ruim 50.000 bezoekers. De focus lag, net als twee jaar geleden, op zuinig en schoon.

SMM focust op zuinig en schoon

Op voortstuwingsgebied focussen motorfabrikanten zich daarbij steeds meer op LNG. Ging het twee jaar terug nog vooral om nieuwe dual fuel-motoren, nu spelen door pure gasgeneratoren aangedreven gas-elektrische aandrijvingen een steeds belangrijker rol. Nieuw op dit gebied is de dynamisch belastbare gasmotor die het door Rolls Royce overgenomen MTU presenteerde.
Naast LNG-motoren spelen hybride aandrijvingen een steeds grotere rol. Zo presenteerde ZF een zware hybride tandwielkast, de ZF 3300 PTI. De voor het combineren van dieseldirecte met dieselelektrische aandrijvingen ontwikkelde tandwielkast is geschikt voor vermogens tot 1940 kW (2600 pk).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer