ASV maakt ‘Zwartboek CCR-eisen’

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) gaat een ‘Zwartboek CCR-eisen’ maken. De ASV wil het boek op de najaarsvergadering van 18 oktober overhandigen aan vertegenwoordigers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)) en van het Nederlands Bureau voor Keuringen in de Binnenvaart (NBKB).

De ASV zegt regelmatig praktijkvoorbeelden van schippers te ontvangen van scheepskeuringen waarbij er iets gebeurt wat in de ogen van de ASV niet door de beugel kan. Het gaat om keuringen voor het Reglement van Onderzoek voor Schepen op de Rijn (ROSR) en/of de EU Richtlijn 86/2006/EG, in de volksmond ook wel SI-keuring genoemd.

De ASV wil deze zaken nu inventariseren en bundelen in het ‘Zwartboek CCR-eisen’. De ASV zoekt bijvoorbeeld naar ‘verbeteringen’ die de zaak duidelijk alleen maar slechter maken of naar willekeur door verschillende interpretaties van de diverse keuringsexperts, zodat niemand werkelijk weet waar hij/zij aan toe is. Ook is de schippersorganisatie op zoek naar klachten over het weigeren van experts om de schippers op de hoogte te stellen van mogelijke oplossingen onder het mom ‘Wij mogen geen aanwijzingen geven’, zodat het Russische roulette begint te lijken.

Verder storen ze zich aan voor de hand liggende oplossingen (bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar schroefasvet) waar maar geen duidelijkheid over komt en aan keuren op zaken die nog niet aan de orde zijn (autokranen die verwijderd dienen te worden). Ook handhavers (politie en Rijkswaterstaat) die vinden dat ze ook nog eens moeten keuren zijn de ASV een doorn in het oog.

Consequenties

De binnenvaart kan de voorbeelden bij de ASV melden. ‘Ook punten die hier nog niet genoemd zijn, maar waarvan u denkt dat ze van belang kunnen zijn, kunt u in uw eigen woorden vermelden. Tevens zullen wij het zeer op prijs stellen wanneer u eveneens in wil gaan op de consequenties voor u als schipper van de uitvoering van de technische eisen.
‘Als individuele schipper kunt u uw beklag doen bij ILT en/of NBKB, daar wordt vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu ook om gevraagd. Echter, samen staan we sterker en om die reden willen wij alle door u aangedragen voorbeelden bundelen. Wij willen ILT en beleidsmakers op de hoogte te stellen van het feit dat, de wijze waarop de regelgeving nu wordt toegepast tot nog meer onbegrip kan/zal leiden voor het met terugwerkende kracht doorvoeren van technische eisen voor nieuwbouw op bestaande schepen.’

Op de site www.algemeeneschippersvereeniging.nl staat meer informatie en het invulformulier. (MdV)

 

ASV maakt ‘Zwartboek CCR-eisen’ | Schuttevaer.nl

ASV maakt ‘Zwartboek CCR-eisen’

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) gaat een ‘Zwartboek CCR-eisen’ maken. De ASV wil het boek op de najaarsvergadering van 18 oktober overhandigen aan vertegenwoordigers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)) en van het Nederlands Bureau voor Keuringen in de Binnenvaart (NBKB).

De ASV zegt regelmatig praktijkvoorbeelden van schippers te ontvangen van scheepskeuringen waarbij er iets gebeurt wat in de ogen van de ASV niet door de beugel kan. Het gaat om keuringen voor het Reglement van Onderzoek voor Schepen op de Rijn (ROSR) en/of de EU Richtlijn 86/2006/EG, in de volksmond ook wel SI-keuring genoemd.

De ASV wil deze zaken nu inventariseren en bundelen in het ‘Zwartboek CCR-eisen’. De ASV zoekt bijvoorbeeld naar ‘verbeteringen’ die de zaak duidelijk alleen maar slechter maken of naar willekeur door verschillende interpretaties van de diverse keuringsexperts, zodat niemand werkelijk weet waar hij/zij aan toe is. Ook is de schippersorganisatie op zoek naar klachten over het weigeren van experts om de schippers op de hoogte te stellen van mogelijke oplossingen onder het mom ‘Wij mogen geen aanwijzingen geven’, zodat het Russische roulette begint te lijken.

Verder storen ze zich aan voor de hand liggende oplossingen (bijvoorbeeld biologisch afbreekbaar schroefasvet) waar maar geen duidelijkheid over komt en aan keuren op zaken die nog niet aan de orde zijn (autokranen die verwijderd dienen te worden). Ook handhavers (politie en Rijkswaterstaat) die vinden dat ze ook nog eens moeten keuren zijn de ASV een doorn in het oog.

Consequenties

De binnenvaart kan de voorbeelden bij de ASV melden. ‘Ook punten die hier nog niet genoemd zijn, maar waarvan u denkt dat ze van belang kunnen zijn, kunt u in uw eigen woorden vermelden. Tevens zullen wij het zeer op prijs stellen wanneer u eveneens in wil gaan op de consequenties voor u als schipper van de uitvoering van de technische eisen.
‘Als individuele schipper kunt u uw beklag doen bij ILT en/of NBKB, daar wordt vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu ook om gevraagd. Echter, samen staan we sterker en om die reden willen wij alle door u aangedragen voorbeelden bundelen. Wij willen ILT en beleidsmakers op de hoogte te stellen van het feit dat, de wijze waarop de regelgeving nu wordt toegepast tot nog meer onbegrip kan/zal leiden voor het met terugwerkende kracht doorvoeren van technische eisen voor nieuwbouw op bestaande schepen.’

Op de site www.algemeeneschippersvereeniging.nl staat meer informatie en het invulformulier. (MdV)