Klassieke rondvaartboot met hypermoderne aandrijving

De Amsterdamse rondvaartboot Jan van Riebeeck van Canal Company heeft een nieuwe voortstuwingsinstallatie gekregen. De oude dieselmotor is vervangen door een op lithium-ion accu’s draaiende elektrische aandrijving.

Klassieke rondvaartboot heeft hypermoderne aandrijving

De rondvaartboot voldoet daarmee aan de in 2025 in Amsterdam ingaande ‘zero emmissie’ standaard. Gray Line, het onderdeel van Canal Company waar de Jan van Riebeeck onder valt, is bekroond met de Zilveren Green Key, een internationaal keurmerk voor duurzaamheid.
‘Goede boten moet je niet verschroten, die moet je upgraden’, zegt eigenaar Felix Guttmann van Canal Company. ‘De Jan van Riebeeck vaart al jaren en is een van die prachtige klassiekers in de gracht. Het casco hebben we daarom behouden, maar onder de motorkap is alles nu hypermodern. Het schip vaart volledig uitstootvrij en is fluisterstil. Het is een voorbeeld van de "circulaire economie" die wij bij Canal Company van harte omarmen. Dertig jaar geleden begonnen we met de spierkracht aangedreven waterfiets, daarna de Canal Bus op aardgas, elektrische sloepen en de schoonste diesels. En nu is de techniek zover dat ook de grote schepen elektrisch kunnen varen.’

Schoon, stil en duurzaam

In de in 1970 gebouwde Jan van Riebeeck staan nu dertien lithium-ion batterijen. Het schip, dat ruimte biedt aan 80 passagiers, kan hiermee ruim zes uur varen. De batterijen kunnen daarna met een snellader binnen een half uur weer vol zijn. De ombouw nam drie maanden in beslag. De Jan van Riebeeck is de eerste rondvaartboot die door Canal Company is omgebouwd. Als de test slaagt volgen binnen vijf jaar de andere schepen, die nu al aan de schoonste dieselnormen voldoen.
De Amsterdamse grachtengordel is één van de grootste attracties van Nederland en de basis van alles wat Canal Company doet. Om dat werelderfgoed zo mooi mogelijk te houden investeert de rederij al 30 jaar in schoon, stil en duurzaam varen. Als kroon op die investering wordt Gray Line, een onderdeel van Canal Company, nu bekroond met de Zilveren Green Key. Dit is de tweede Green Key voor het bedrijf, dat al een Gouden certificaat heeft. (HH)

 

Klassieke rondvaartboot met hypermoderne aandrijving | Schuttevaer.nl

Klassieke rondvaartboot met hypermoderne aandrijving

De Amsterdamse rondvaartboot Jan van Riebeeck van Canal Company heeft een nieuwe voortstuwingsinstallatie gekregen. De oude dieselmotor is vervangen door een op lithium-ion accu’s draaiende elektrische aandrijving.

Klassieke rondvaartboot heeft hypermoderne aandrijving

De rondvaartboot voldoet daarmee aan de in 2025 in Amsterdam ingaande ‘zero emmissie’ standaard. Gray Line, het onderdeel van Canal Company waar de Jan van Riebeeck onder valt, is bekroond met de Zilveren Green Key, een internationaal keurmerk voor duurzaamheid.
‘Goede boten moet je niet verschroten, die moet je upgraden’, zegt eigenaar Felix Guttmann van Canal Company. ‘De Jan van Riebeeck vaart al jaren en is een van die prachtige klassiekers in de gracht. Het casco hebben we daarom behouden, maar onder de motorkap is alles nu hypermodern. Het schip vaart volledig uitstootvrij en is fluisterstil. Het is een voorbeeld van de "circulaire economie" die wij bij Canal Company van harte omarmen. Dertig jaar geleden begonnen we met de spierkracht aangedreven waterfiets, daarna de Canal Bus op aardgas, elektrische sloepen en de schoonste diesels. En nu is de techniek zover dat ook de grote schepen elektrisch kunnen varen.’

Schoon, stil en duurzaam

In de in 1970 gebouwde Jan van Riebeeck staan nu dertien lithium-ion batterijen. Het schip, dat ruimte biedt aan 80 passagiers, kan hiermee ruim zes uur varen. De batterijen kunnen daarna met een snellader binnen een half uur weer vol zijn. De ombouw nam drie maanden in beslag. De Jan van Riebeeck is de eerste rondvaartboot die door Canal Company is omgebouwd. Als de test slaagt volgen binnen vijf jaar de andere schepen, die nu al aan de schoonste dieselnormen voldoen.
De Amsterdamse grachtengordel is één van de grootste attracties van Nederland en de basis van alles wat Canal Company doet. Om dat werelderfgoed zo mooi mogelijk te houden investeert de rederij al 30 jaar in schoon, stil en duurzaam varen. Als kroon op die investering wordt Gray Line, een onderdeel van Canal Company, nu bekroond met de Zilveren Green Key. Dit is de tweede Green Key voor het bedrijf, dat al een Gouden certificaat heeft. (HH)