Waterstof verbetert verbranding

Toevoeging van een kleine hoeveelheid ter plekke geproduceerd waterstofgas in de inlaatlucht van vooral oudere dieselmotoren, kan de verbranding verbeteren. Het vermindert de uitstoot van fijnstof, koolmonoxide en koolwaterstof en het brandstofverbruik daalt.

Toevoeging waterstof verbetert verbranding

Huidige regelgeving maakt inzet lastig en kostbaar

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Je zal geen nuttige info krijgen van de Deymann rederij, ze zijn goed in het aanboren van subsidiepotten.

    Nog harde cijfers gezien van de Till Deymann bijvoorbeeld?

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • Eenieder die even op Youtube HHO generator intikt krijgt 83.000 hits met o.a. filmpjes van meer dan 30 jaar oud. En schandalen. En nog steeds geen wetenschappelijke test.

    Zeg tegen een chauffeur dat hij een energiebesparend apparaat heeft gekregen en dat zijn brandstofverbruik zal worden gemonitord, en hij gaat vanzelf zuiniger rijden. De rest is anekdotisch bewijs, geen wetenschap.

    Je kunt koude en vochtige (H2O) lucht onmogelijk vergelijken met knalgas (H2+O2 in de verhouding 2:1, het bestaan van HHO is niet wetenschappelijk bewezen).

    Met wie gaat die EICB eigenlijk in zee?
    Waar komt de subsidie vandaan?

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • @g schuttevaer, @Bert van Herwaarden,

    Zonder mijzelf 0,00 uur wetenschappelijk te hebben beziggehouden met dit probleem, heb ik mij circa 15 minuten verdiept in dit verhaal.

    Wat we hier lezen is gaan heten: Een klassiek geval van van een ‘Oil Drum Limited’ is gaan heten.

    Lees gerust:
    http://www.eco-scams.com/archives/714

    http://www.pepijnvanerp.nl/2012/06/automotive-ecology-wins-award-with-bogus-technology/

    http://kloptdatwel.nl/2011/12/30/waterstof-niet-altijd-een-belofte-voor-de-toekomst/

    Vooral dat 2de filmpje:
    De BBC documentaire “University Challenged: In a tale of broken dreams and self-delusion, why did the University of Kent go for a fuel-saving fantasy that was supposed to save money and help save the environment?”

    Vooral dat is heel verhelderend, tekstboek; Hoe werkt een Hoax. …

    Prettige wedstrijd verder,
    Heren,
    Ik wens u nog een prettige middag. ….

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • K Cornelissen
    De HHo gas wordt niet opgeslagen maar meteen gebruikt dat heet “On Demand” (of te wel als het nodig is ) want knalgas kan je niet opslaan en scheiden van waterstof en zuurstof is een ingewikkelde proces.
    B. van Herwaarden
    En dat mag dus niet op een schip met een certificaat van onderzoek om reden het vlampunt is < 55 graden en mag niet als additief gebruikt worden aan boord van ( beroeps schepen ) Zie artikel in de papieren Schuttevaer Jachten Auto's Vrachtwagens geen probleem alleen niet op de "Beroepsvaart" Maar wij experimenteren verder hier mee Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • Beste mensen,
    Mijn systeem mag in de binnenvaart, omdat het alleen produceert als er brandstof gevraagd wordt,
    men buffert niets.Mbt. Voltage zou ik vermelden;12
    -48Volt.Met een wisselsysteem is men van de losse
    water-flessen af.Altijd bellen voor info in deze
    dure (brandstof)-tijden.0653-167340.

    Geplaatst door: Bert van Herwaarden op
  • Voor de toepassing Binnenvaart en/of serieuze Pleziervaart(dus vaker onderweg):

    Als ik al iets van dit alles bij mij aanboord zou willen hebben; dan kijk ik als eerste naar dit systeem:
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/techniek/nid18893-brandstof-wateremulsie-lost-roetprobleem-op.html
    En eerst maar eens zien hoe de ervaringen op die Deymann tanker zijn, over vele jaren achter elkaar dan wel!

    Waterstof bij treinen en binnenvaart lijkt mij alleen interessant voor het tijdelijk opslaan van elektrische stroom overschotten. Maar dan wel alleen de waterstof opslaan, en niet heldere lichten die knalgas (“met ‘zuurstof’ vervuilde waterstofgas, HHO-gas”) willen opslaan voor tijdelijk opslag van energie. Maar goed ook als de inspectie hier een stokje voor steekt!

    Trouwens die jongens van Carpe Diem (mvs Semper Fi) slaan tijdelijke overschotten gewoon op in een accupakket. Lijkt mij een veel bedrijfszekedere oplossing. ….
    ;-\

    De hele gedachte achter de aandrijving van die Semper Fi komt mij serieuzer over. Ik denk dat met een dergelijk hybride systeem zoals aan boord van die Semper Fi, de Systematische (en ook vaak benodigde)overcapaciteit van geïnstaleerde PK’s; op een veel betere wijze wordt ondervangen. In ieder geval veel serieuzer dan bovengenoemd werkstukje van een full-time ‘uitvinder’.

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Hr Schuttevaer,
    Het heeft niets met doemdenken te maken maar met het ontbreken van wetenschappelijk bewijs.

    Hoe kan u weten of uw Daihatsu werkelijk 10% zuinigiger is? Zonder proefstand (geijkt) is het natte vingerwerk. Dit geldt ook voor Veerhaven.

    Op de link van dhr Kommer staat een leuk filmpje van een bekende Britse onderzoeksjournalist. Dit gaat exact over waar u het over heeft!

    Gevoelsmatig of onderbouwd.. Thats the question!

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • hr W Stein.
    Doem denken kunnen we allemaal en personen die negatief denken over dit onderwerp zijn net zo makkelijk te vinden als voorstanders.
    Mijn diahatsu move met HHO ( waterstof gas on demand ) is 10% zuiniger als zonder ondanks het extra vermogen die de motor moet leveren let wel dit is een elektronsch geregeld injectie motor dus reeds een uitgewrongen concept.
    Als u de publikatie’s volgt er zijn rapporten reeds beschikbaar over een duwboot van veerhaven.
    En die rapporten zijn opgemaakt door mensen ( hoop ik ) die er nog meer verstand van hebben als wij samen.
    Voor de oorlog was men er al achter dat motoren s’avonds beter presteerde met koude en vochtige lucht
    Niet voor niks gebruikte motoren als o.a. Rennes injektie met water om het rendement te verbeteren dus er is meer tussen hemel en aarde .
    Ik heb inmiddels het artikel in de papieren schuttevaer gelezen en vast gesteld dat een deel van de text van mijn website afkomt.
    grt Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • Geplaatst door: Willem Stein op
  • Nou heer Schuttevaer, ik meen dat u wel eens vaker gevraagd bent om welke “experimenten” het dan wel gaat? Zonder goede onderbouwing is het gebakken lucht!

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • Waterstof kan je op verschillende manieren maken maar de eenvoudigste is de elektrische en die wordt ook gebruikt bij “waterstof On Demand” ( op bestelling)
    Eigenlijk is het geen pure waterstof maar een meng gas bestaande uit 2 delen waterstof en een deel zuurstof dit samen heet Knalgas en is extreem explosief of in de volksmond HHO .
    Door dit bij de de aagezogen lucht van een motor bij te mengen wordt de verbranding in de verbrandings ruimte verbeterd
    En uit experimenten is inmiddels gebleken dat het rendement meer toeneemt als wat de aanmaak van het gas kost dus is er per saldo winst
    G.Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • “Zuiniger en schoner rijden door waterstofgas bij de brandstof te mengen? Klinkt mooi, maar kloppen de verhalen van aanbieders van systemen die dat doen wel?”

    http://kloptdatwel.nl/2011/12/30/waterstof-niet-altijd-een-belofte-voor-de-toekomst/

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Hoe wordt waterstof gemaakt?
    Denkdenkdenkdenk..

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fuel

    Geen enkel door meerdere bronnen bevestigd wetenschappelijk onderzoek beschikbaar ondanks dit gebracht wordt als de heilige graal om emissies te beteugelen.

    Subsidie? zou het?

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • En inspektie ILen T vroeger scheepvaart inspektie
    ligt volledig dwars om dit mogelijk te maken
    Ik heb al 2 maanden een kompleet werkend systeem klaar staan en mag het niet opbouwen.
    G.Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • Ruim 40 jaar geleden heb ik experimenten gedaan, met waterstofgas, butagas en waterdamp op de inlaat van motoren. Resultaat was bij allen vermindering van brandstofverbruik bij gelijkblijvend vermogen of andersom, meer vermogen. Resultaat was ook een grotere slijtage in de cilinder met name invreten.

    Geplaatst door: Jan Egas op

Reageer

Waterstof verbetert verbranding | Schuttevaer.nl

Waterstof verbetert verbranding

Toevoeging van een kleine hoeveelheid ter plekke geproduceerd waterstofgas in de inlaatlucht van vooral oudere dieselmotoren, kan de verbranding verbeteren. Het vermindert de uitstoot van fijnstof, koolmonoxide en koolwaterstof en het brandstofverbruik daalt.

Toevoeging waterstof verbetert verbranding

Huidige regelgeving maakt inzet lastig en kostbaar

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Je zal geen nuttige info krijgen van de Deymann rederij, ze zijn goed in het aanboren van subsidiepotten.

    Nog harde cijfers gezien van de Till Deymann bijvoorbeeld?

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • Eenieder die even op Youtube HHO generator intikt krijgt 83.000 hits met o.a. filmpjes van meer dan 30 jaar oud. En schandalen. En nog steeds geen wetenschappelijke test.

    Zeg tegen een chauffeur dat hij een energiebesparend apparaat heeft gekregen en dat zijn brandstofverbruik zal worden gemonitord, en hij gaat vanzelf zuiniger rijden. De rest is anekdotisch bewijs, geen wetenschap.

    Je kunt koude en vochtige (H2O) lucht onmogelijk vergelijken met knalgas (H2+O2 in de verhouding 2:1, het bestaan van HHO is niet wetenschappelijk bewezen).

    Met wie gaat die EICB eigenlijk in zee?
    Waar komt de subsidie vandaan?

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • @g schuttevaer, @Bert van Herwaarden,

    Zonder mijzelf 0,00 uur wetenschappelijk te hebben beziggehouden met dit probleem, heb ik mij circa 15 minuten verdiept in dit verhaal.

    Wat we hier lezen is gaan heten: Een klassiek geval van van een ‘Oil Drum Limited’ is gaan heten.

    Lees gerust:
    http://www.eco-scams.com/archives/714

    http://www.pepijnvanerp.nl/2012/06/automotive-ecology-wins-award-with-bogus-technology/

    http://kloptdatwel.nl/2011/12/30/waterstof-niet-altijd-een-belofte-voor-de-toekomst/

    Vooral dat 2de filmpje:
    De BBC documentaire “University Challenged: In a tale of broken dreams and self-delusion, why did the University of Kent go for a fuel-saving fantasy that was supposed to save money and help save the environment?”

    Vooral dat is heel verhelderend, tekstboek; Hoe werkt een Hoax. …

    Prettige wedstrijd verder,
    Heren,
    Ik wens u nog een prettige middag. ….

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • K Cornelissen
    De HHo gas wordt niet opgeslagen maar meteen gebruikt dat heet “On Demand” (of te wel als het nodig is ) want knalgas kan je niet opslaan en scheiden van waterstof en zuurstof is een ingewikkelde proces.
    B. van Herwaarden
    En dat mag dus niet op een schip met een certificaat van onderzoek om reden het vlampunt is < 55 graden en mag niet als additief gebruikt worden aan boord van ( beroeps schepen ) Zie artikel in de papieren Schuttevaer Jachten Auto's Vrachtwagens geen probleem alleen niet op de "Beroepsvaart" Maar wij experimenteren verder hier mee Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • Beste mensen,
    Mijn systeem mag in de binnenvaart, omdat het alleen produceert als er brandstof gevraagd wordt,
    men buffert niets.Mbt. Voltage zou ik vermelden;12
    -48Volt.Met een wisselsysteem is men van de losse
    water-flessen af.Altijd bellen voor info in deze
    dure (brandstof)-tijden.0653-167340.

    Geplaatst door: Bert van Herwaarden op
  • Voor de toepassing Binnenvaart en/of serieuze Pleziervaart(dus vaker onderweg):

    Als ik al iets van dit alles bij mij aanboord zou willen hebben; dan kijk ik als eerste naar dit systeem:
    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/techniek/nid18893-brandstof-wateremulsie-lost-roetprobleem-op.html
    En eerst maar eens zien hoe de ervaringen op die Deymann tanker zijn, over vele jaren achter elkaar dan wel!

    Waterstof bij treinen en binnenvaart lijkt mij alleen interessant voor het tijdelijk opslaan van elektrische stroom overschotten. Maar dan wel alleen de waterstof opslaan, en niet heldere lichten die knalgas (“met ‘zuurstof’ vervuilde waterstofgas, HHO-gas”) willen opslaan voor tijdelijk opslag van energie. Maar goed ook als de inspectie hier een stokje voor steekt!

    Trouwens die jongens van Carpe Diem (mvs Semper Fi) slaan tijdelijke overschotten gewoon op in een accupakket. Lijkt mij een veel bedrijfszekedere oplossing. ….
    ;-\

    De hele gedachte achter de aandrijving van die Semper Fi komt mij serieuzer over. Ik denk dat met een dergelijk hybride systeem zoals aan boord van die Semper Fi, de Systematische (en ook vaak benodigde)overcapaciteit van geïnstaleerde PK’s; op een veel betere wijze wordt ondervangen. In ieder geval veel serieuzer dan bovengenoemd werkstukje van een full-time ‘uitvinder’.

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Hr Schuttevaer,
    Het heeft niets met doemdenken te maken maar met het ontbreken van wetenschappelijk bewijs.

    Hoe kan u weten of uw Daihatsu werkelijk 10% zuinigiger is? Zonder proefstand (geijkt) is het natte vingerwerk. Dit geldt ook voor Veerhaven.

    Op de link van dhr Kommer staat een leuk filmpje van een bekende Britse onderzoeksjournalist. Dit gaat exact over waar u het over heeft!

    Gevoelsmatig of onderbouwd.. Thats the question!

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • hr W Stein.
    Doem denken kunnen we allemaal en personen die negatief denken over dit onderwerp zijn net zo makkelijk te vinden als voorstanders.
    Mijn diahatsu move met HHO ( waterstof gas on demand ) is 10% zuiniger als zonder ondanks het extra vermogen die de motor moet leveren let wel dit is een elektronsch geregeld injectie motor dus reeds een uitgewrongen concept.
    Als u de publikatie’s volgt er zijn rapporten reeds beschikbaar over een duwboot van veerhaven.
    En die rapporten zijn opgemaakt door mensen ( hoop ik ) die er nog meer verstand van hebben als wij samen.
    Voor de oorlog was men er al achter dat motoren s’avonds beter presteerde met koude en vochtige lucht
    Niet voor niks gebruikte motoren als o.a. Rennes injektie met water om het rendement te verbeteren dus er is meer tussen hemel en aarde .
    Ik heb inmiddels het artikel in de papieren schuttevaer gelezen en vast gesteld dat een deel van de text van mijn website afkomt.
    grt Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • Geplaatst door: Willem Stein op
  • Nou heer Schuttevaer, ik meen dat u wel eens vaker gevraagd bent om welke “experimenten” het dan wel gaat? Zonder goede onderbouwing is het gebakken lucht!

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • Waterstof kan je op verschillende manieren maken maar de eenvoudigste is de elektrische en die wordt ook gebruikt bij “waterstof On Demand” ( op bestelling)
    Eigenlijk is het geen pure waterstof maar een meng gas bestaande uit 2 delen waterstof en een deel zuurstof dit samen heet Knalgas en is extreem explosief of in de volksmond HHO .
    Door dit bij de de aagezogen lucht van een motor bij te mengen wordt de verbranding in de verbrandings ruimte verbeterd
    En uit experimenten is inmiddels gebleken dat het rendement meer toeneemt als wat de aanmaak van het gas kost dus is er per saldo winst
    G.Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • “Zuiniger en schoner rijden door waterstofgas bij de brandstof te mengen? Klinkt mooi, maar kloppen de verhalen van aanbieders van systemen die dat doen wel?”

    http://kloptdatwel.nl/2011/12/30/waterstof-niet-altijd-een-belofte-voor-de-toekomst/

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • Hoe wordt waterstof gemaakt?
    Denkdenkdenkdenk..

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fuel

    Geen enkel door meerdere bronnen bevestigd wetenschappelijk onderzoek beschikbaar ondanks dit gebracht wordt als de heilige graal om emissies te beteugelen.

    Subsidie? zou het?

    Geplaatst door: Willem Stein op
  • En inspektie ILen T vroeger scheepvaart inspektie
    ligt volledig dwars om dit mogelijk te maken
    Ik heb al 2 maanden een kompleet werkend systeem klaar staan en mag het niet opbouwen.
    G.Schuttevaer Amsterdam

    Geplaatst door: g schuttevaer op
  • Ruim 40 jaar geleden heb ik experimenten gedaan, met waterstofgas, butagas en waterdamp op de inlaat van motoren. Resultaat was bij allen vermindering van brandstofverbruik bij gelijkblijvend vermogen of andersom, meer vermogen. Resultaat was ook een grotere slijtage in de cilinder met name invreten.

    Geplaatst door: Jan Egas op

Reageer