Nederlandse uitvinding voorkomt breken kunststof sleepkabels

De Rotterdamse scheepvaartonderneming Rotortug en scheepsontwerper ASD Ship Design uit Alblasserdam hebben een revolutionaire oplossing bedacht om het breken van sleepkabels aan boord van sleepboten door wrijving te voorkomen. De uitvinding van Ton Kooren (Rotortug) en ir. Arie Aalbers (ASD Ship Design), de zogeheten azimuth friction free towing point, is woensdag 30 mei gepresenteerd tijdens het 22ste congres van de internationale sleepvaart? en bergingindustrie ITS in Barcelona.

Wielconstructie geleidt sleepdraad wrijvingloos

Aan boord van sleepboten worden sleepkabels van de sleeplieren naar het te slepen object gevoerd door vaste gepolijste sleepogen. Bij nieuwe sleeptechnieken worden sleepkabels automatisch door sleeplieren gevierd of ingehaald met een ingestelde maximale trekkracht om breken te voorkomen. Door te veel wrijving kunnen sleepkabels eenvoudig breken met mogelijk grote gevolgen voor veiligheid.
Snel in? en uitgaande sleepdraadbewegingen bij deze sleeplieren veroorzaken hoge temperaturen in vooral de kern van kunststof sleepkabels, die door de vaste gepolijste sleeppunten lopen. Dit probleem is nog eens groter bij hoge buitenluchttemperaturen. De wrijving en de hoge gevolgtemperatuur leiden tot veel slijtage en uiteindelijk kabelbreuk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nederlandse uitvinding voorkomt breken kunststof sleepkabels | Schuttevaer.nl

Nederlandse uitvinding voorkomt breken kunststof sleepkabels

De Rotterdamse scheepvaartonderneming Rotortug en scheepsontwerper ASD Ship Design uit Alblasserdam hebben een revolutionaire oplossing bedacht om het breken van sleepkabels aan boord van sleepboten door wrijving te voorkomen. De uitvinding van Ton Kooren (Rotortug) en ir. Arie Aalbers (ASD Ship Design), de zogeheten azimuth friction free towing point, is woensdag 30 mei gepresenteerd tijdens het 22ste congres van de internationale sleepvaart? en bergingindustrie ITS in Barcelona.

Wielconstructie geleidt sleepdraad wrijvingloos

Aan boord van sleepboten worden sleepkabels van de sleeplieren naar het te slepen object gevoerd door vaste gepolijste sleepogen. Bij nieuwe sleeptechnieken worden sleepkabels automatisch door sleeplieren gevierd of ingehaald met een ingestelde maximale trekkracht om breken te voorkomen. Door te veel wrijving kunnen sleepkabels eenvoudig breken met mogelijk grote gevolgen voor veiligheid.
Snel in? en uitgaande sleepdraadbewegingen bij deze sleeplieren veroorzaken hoge temperaturen in vooral de kern van kunststof sleepkabels, die door de vaste gepolijste sleeppunten lopen. Dit probleem is nog eens groter bij hoge buitenluchttemperaturen. De wrijving en de hoge gevolgtemperatuur leiden tot veel slijtage en uiteindelijk kabelbreuk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer