Rotterdam onderzoekt ontgassen binnenvaart

De binnenvaart-toezichthouders in Rijnmond gaan samen de problematiek rond het ontgassen van de ladingtanks door binnenvaarttankers onderzoeken. Bij het onderzoek zijn DCMR, KLPD, Zeehavenpolitie, Rijkswaterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport, de Douane en Havenbedrijf Rotterdam betrokken. De verwachting is dat het onderzoek eind dit jaar is afgerond.

Praten over internationaal verbod ontgassen in open lucht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • alles verbieden,dan zijn we van al het gezeik af het is gevaarlijk,het is zeer slecht voor je gezondheid en je cvalt er andere mensen mee lastig die niet eens weten wat je aan het uitvreten bent.
    laten ze maar eens gan betalen die oliemajors die sterven van het geld dus dit kan er ook wel vanaf

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • @edgar, pratijk ervaring meer dan genoeg,
    Maar benzinedampen de lucht in blazen verboden en dat weet je…
    Goed kosten delen waarom niet als je je schip aan bied voor een product waarvan je weet dat je schoon moet maken kun je toch met je bevrachter overleggen dat je na deze reis schoonmaakt en de kosten voor de klant of dat je een paar reizen meer doet en als er meer klanten zijn de kosten deelt. Het is nog steeds geven en nemen.
    Dat laatste werk goed, maar ja het is allemaal in overleg.
    En er wordt nog genoeg bezine gevaren alleen worden de meeste schepen zo ingedeeld dat je veel benzine vaart en zo min mogelijk lading hoeft te wisselen, maar dit is bevrachtingskantoor afhankelijk.

    Geplaatst door: marco op
  • volgens mij is het bij n paar van jullie niet al te veel praktijkervaring.haven uitvaren?,kosten deelen??verboden???vloeken is verboden!

    Geplaatst door: edgar op
  • Als er een wet komt die het ontgassen van diverse producten verbiedt zal men wel weer een weg vinden om die wet te omzeilen. Sinds het verbod om van benzine te ontgassen wordt er ineens veel minder ” benzine” vervoert. Hoe dit kan? Omdat het product met een minimale aanpassing nu ineens anders genoemd wordt en een ander UNnr heeft. Er moet gewoon een algeheel verbod komen op alle stoffen. De olieterminals moeten ook eens hun verantwoording nemen. Zij kloppen zich zo graag op de borst dat ze zo goed met het milieu bezig zijn, onder 1 voorwaarde: het moet ze niet te veel kosten!

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Nee het hoeven geen reizen van de zelfde klant te zijn.
    Maar duidelijken afspraken maken met de bevrachter waar je voor vaart.
    Overal is een oplossing voor en ook voor dit probleem, maar er moet gepraat worden.

    Geplaatst door: marco op
  • Dan moeten dat wel reizen zijn voor dezelfde klant en van dezelfde laadplaats. Het gebeurt nog te vaak dat ondanks dat je hetzelfde produkt moet gaan laden je toch gasvrij moet zijn, omdat een andere klant de restlading van iemand anders niet accepteerd. De grote namen zijn allemaal erg begaan met het milieu, maar als je toevallig nog een paar liter van de concurrent aan boord hebt eisen ze toch dat je dit onnodig de lucht inblaasd…..

    Geplaatst door: Norton op
  • We hebben in nederland al een paar ontvangstinstalatie’s voor gassen.
    maar hier hangt een prijskaartje aan.
    Maar sind de invoering van de losverklaring is de eigenaar van het product verandwoordelijk wat een schip met zijn restlading doet en gassen behoren tot die rest lading.
    Het enige probleem is dat er overleg moet plaats vinden tussen schip bevrachter en klant van de lading over wat er gaat gebeuren als het schip leeg komt en mischien gasvrij moet zijn.
    En daar gaat het meestal fout want het schip wordt mischien een paar maal met gelijken lading ingezet en ga dan maar eens een discussie voeren voor wie verandwoordelijk voor de ladingsrestanten is.lees gassen.
    Een oplossing is om met de bevrachter te overleggen we gaan x aantal reizen producten vervoeren die zonder dat er ontgast cq schoongemaakt hoeft te worden vervoerd mogen worden.
    En als we na deze reizen schoon moeten maken gaan we de kosten delen of geheel voor bevrachter of met de klanten van de ladingen er bij.
    En zo kun je zelf ook wel een paar oplossingen bedenken.

    Geplaatst door: marco op
  • Volgens mij is het ontgassen van benzine al jaren verboden, maar uit de reacties hieronder is nog niet iedereen hiervan op de hoogte………

    Geplaatst door: Norton op
  • een tanker komt gasvrij voor de wal om te laden en is pas leeg lossen EN gasvrij is.Aan enafmelden op connesement.Is erg eenvoudig en kosten zijn voor opdrachtgever.Schoon en gasvrij aankomen voor laden en schoon en gasvrij na lossen.Hoort allemaal in de meldtijd. Het is idioot om ergens te lossen van benzine,dan de haven uit om te ontgassen en dan terug om het zelde product te laden. Dit gebeurd op div.laad/losplaatsen. coos

    Geplaatst door: ccos van beemen op
  • ha ha ja wel lachen nu,maar soms wel n beetje spannend.laat maar koomen die instalities,zyn we van al dat gezeik af!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • edgar mijn gebeden zijn verhoort ha ha ,en kwam de melanie nou net voorbij in een benzinewalm,

    Geplaatst door: leegwater op
  • Eerst het havengeld een beetje duurder maken dan korting geven en het vervolgens gratis noemen dat is ambtenaar logica.
    Een besluit over wal stroom was geen enkel punt voor de gemeente Rotterdam maar een besluit over het uitgassen van tankers moet landelijk en in goed overleg gebeuren.
    Stel je voor de Shell,Esso,BP en nog een paar van die verladers zouden eens hun verantwoording nemen met de daarbij komende kosten.
    Bij de Eurotank in Amsterdam werkt op steiger 3 al jaren de gasretour niet wordt gewoon niets mee gedaan.
    De oplossing volgens mij is alle producten over de gasretour laden en de verladers verplicht stellen om een schip niet alleen ontdaan van restlading [bezemschoon] maar ook gasvrij terug op te leveren.
    Dit moet dan wel wettelijk verplicht worden zodat ze deze kosten niet op de eigenaars gaan verhalen.
    Zoals ze in de politiek graag roepen de vervuiler betaald.

    Geplaatst door: kees op
  • wat n dom volk weer hier zeg,jullie praaten wel maar zeggen niks.en die stolt man heb weer zitten bidden,dat je nie gepakt zou worden zeeker!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • alle tankers tegen de kant. dat ze maar alles via de weg vervoeren. maar achteraf niet komen zeuren dat er links en rechts een beetje file is.

    Geplaatst door: Michel op
  • misschien valt het te overwegen om terug te keren naar de oude situatie m.b.t. de vraag waar en hoe te ontgassen. Destijds, ik spreek over 20-25 jaar geleden, werd er niet gevraagd om ontgaste schepen, ik heb het nu over de minerale olie. Als je goed leeg was van benzine, was er, als je daarna diesel of gasolie moest laden, geen klant die om een ontgast schip vroeg. Tijdens laden gasretour eraan en klaar. Helaas kan ik de situatie in de chemicalienvaart niet beoordelen, daar heeft men met eventuele chemische reacties te maken

    Geplaatst door: betweter op
  • het is toch ook van de zotten dat het nog mag,het is ten eerste helemaal niet veilig al willen ze ons dat laten geloven.
    ook is het zeer slecht voor je gezondheid met al die kankerverwekkende stoffen en weet ik wat het allemaal wel niet aantast in je lichaam.
    en het is uit de tijd vanwege het aanscherpen van alle milleueisen overal ter wereld.
    en als laatste de oliemajors moeten maar eens inzien dat het niet klopt dat je als schip moet zorgen dat de gassen van hun ladingen door het schip de lucht in worden geblazen terwijl je er ondanks alle risico,s geen cent voor krijg ja boete,s als je je niet aan de regels houd.
    dus stoppen en zorgen voor een passende oplossing en niet het probleem op de schepen schuiven.

    Geplaatst door: nitrobenzeen en analine op
  • Het is in feite raar, dat uitgassen nog steeds mag.Technisch is het niet nodig. Dus alleen nog wetgeving en we zijn er vanaf. Voor de tankvaart wordt het meer gezonder en veiliger. Voor de luchtkwaliteit een grote verbetering.Er zijn ook schepen die speciaal rondvaren om uit te gassen.Dus die brandstofverspilling en vervuiling ben je dan ook kwijt.Dan zijn er vermoedelijk ook schepen die varend uitgassen en de rode groepen niet uit hebben staan. Kortom, met een verbod wordt het een stuk veiliger!

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • o wat ben ik blij me dag is ineens weer goed ik stem deze keer echt op groen links Geertje het is maar voor een keer hoor dus maak je geen zorgen maar dit is een beloning waardt.
    ze zijn eindelijk wakker geworden daar in Rotterdam

    Geplaatst door: chemietje pietje op
  • kortinghavengelden en betere tarieven voor de vracht als we vrijwillig aan de ontgasinrichting gaat liggen en een vermelding op het greencertificaat
    De wereld is zo slecht nog niet maar denk niet dat de oliemaatschappijen lopen te juichen door deze maatregelen ha ha dat gaat geld kosten ja wat nou.
    weet denk ik al wat het wordt black list als je bij de volgende Ebis geen complete instalatie aan boord heb ingebouwt.ha ha

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • prachtig mijn gebed wordt verhoort

    Geplaatst door: h leegwater op
  • @tankertje zei: “”en dan nog eens 6 uur in de stank liggen. Varende weg bla bla bla.””

    Als je er zelf maar geen last van hebt hè?
    De bewoners waar je langs vaart zijn niet belangrijk zeker?

    Geplaatst door: Harm op
  • Ben er helemaal mee eens dat ontgassen via de wal installatie moet gebeuren en wel zo snel mogelijk want ben er spuug zat van altijd maar commentaar te krijgen van collega’s en ik vind eigenlijk dat die mensen ook gelijk hebben het is geen pretje om tussen de benzeen en andere kankerverwekkende dampen te varen en dan kunnen ze wel zeggen dat je mag ontgassen buiten de bewoonde wereld maar die boer die daar zijn aardappels en groenten verbouwd mogen we dan wel lekker vergassen (nog zin in eten vananavond )laat de overheid maar gauw een oplossing zoeken want ik ben er klaar mee maar dan wel in voordelen van ons en niet weer het havengeld verhogen of zoiets haal het maar bij die grote bedrijfen die elk jaar miljarden verdienen tenslote is het hun produkt.

    Geplaatst door: Edwin op
  • Schaf dat ontgassen in de Geulhaven maar af. Eerst lopen te kloten met je anker ,waar de vonken vanaf springen op een ontgas plek, en dan nog eens 6 uur in de stank liggen. Varende weg verspreid de damp zich veel beter en zijn de gas concentraties veel lager.

    Geplaatst door: tankertje op
  • Ben dr wel een voorstander van maar zeg dan ook een op welke plaats je voor de wal kan ontgassen is in de binnenvaart niet van toepassing.
    En hoeveel ligplaatsen want geloof me iedereen wil wel gesloten ongassen als er maar voldoende ligplaatsen voor zijn en we de kosten mogen doorberekennen zonder dat de nma of welke instantie zich ermee gaat bemoeien.

    Geplaatst door: Wesly op

Reageer

Rotterdam onderzoekt ontgassen binnenvaart | Schuttevaer.nl

Rotterdam onderzoekt ontgassen binnenvaart

De binnenvaart-toezichthouders in Rijnmond gaan samen de problematiek rond het ontgassen van de ladingtanks door binnenvaarttankers onderzoeken. Bij het onderzoek zijn DCMR, KLPD, Zeehavenpolitie, Rijkswaterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport, de Douane en Havenbedrijf Rotterdam betrokken. De verwachting is dat het onderzoek eind dit jaar is afgerond.

Praten over internationaal verbod ontgassen in open lucht

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • alles verbieden,dan zijn we van al het gezeik af het is gevaarlijk,het is zeer slecht voor je gezondheid en je cvalt er andere mensen mee lastig die niet eens weten wat je aan het uitvreten bent.
    laten ze maar eens gan betalen die oliemajors die sterven van het geld dus dit kan er ook wel vanaf

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • @edgar, pratijk ervaring meer dan genoeg,
    Maar benzinedampen de lucht in blazen verboden en dat weet je…
    Goed kosten delen waarom niet als je je schip aan bied voor een product waarvan je weet dat je schoon moet maken kun je toch met je bevrachter overleggen dat je na deze reis schoonmaakt en de kosten voor de klant of dat je een paar reizen meer doet en als er meer klanten zijn de kosten deelt. Het is nog steeds geven en nemen.
    Dat laatste werk goed, maar ja het is allemaal in overleg.
    En er wordt nog genoeg bezine gevaren alleen worden de meeste schepen zo ingedeeld dat je veel benzine vaart en zo min mogelijk lading hoeft te wisselen, maar dit is bevrachtingskantoor afhankelijk.

    Geplaatst door: marco op
  • volgens mij is het bij n paar van jullie niet al te veel praktijkervaring.haven uitvaren?,kosten deelen??verboden???vloeken is verboden!

    Geplaatst door: edgar op
  • Als er een wet komt die het ontgassen van diverse producten verbiedt zal men wel weer een weg vinden om die wet te omzeilen. Sinds het verbod om van benzine te ontgassen wordt er ineens veel minder ” benzine” vervoert. Hoe dit kan? Omdat het product met een minimale aanpassing nu ineens anders genoemd wordt en een ander UNnr heeft. Er moet gewoon een algeheel verbod komen op alle stoffen. De olieterminals moeten ook eens hun verantwoording nemen. Zij kloppen zich zo graag op de borst dat ze zo goed met het milieu bezig zijn, onder 1 voorwaarde: het moet ze niet te veel kosten!

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Nee het hoeven geen reizen van de zelfde klant te zijn.
    Maar duidelijken afspraken maken met de bevrachter waar je voor vaart.
    Overal is een oplossing voor en ook voor dit probleem, maar er moet gepraat worden.

    Geplaatst door: marco op
  • Dan moeten dat wel reizen zijn voor dezelfde klant en van dezelfde laadplaats. Het gebeurt nog te vaak dat ondanks dat je hetzelfde produkt moet gaan laden je toch gasvrij moet zijn, omdat een andere klant de restlading van iemand anders niet accepteerd. De grote namen zijn allemaal erg begaan met het milieu, maar als je toevallig nog een paar liter van de concurrent aan boord hebt eisen ze toch dat je dit onnodig de lucht inblaasd…..

    Geplaatst door: Norton op
  • We hebben in nederland al een paar ontvangstinstalatie’s voor gassen.
    maar hier hangt een prijskaartje aan.
    Maar sind de invoering van de losverklaring is de eigenaar van het product verandwoordelijk wat een schip met zijn restlading doet en gassen behoren tot die rest lading.
    Het enige probleem is dat er overleg moet plaats vinden tussen schip bevrachter en klant van de lading over wat er gaat gebeuren als het schip leeg komt en mischien gasvrij moet zijn.
    En daar gaat het meestal fout want het schip wordt mischien een paar maal met gelijken lading ingezet en ga dan maar eens een discussie voeren voor wie verandwoordelijk voor de ladingsrestanten is.lees gassen.
    Een oplossing is om met de bevrachter te overleggen we gaan x aantal reizen producten vervoeren die zonder dat er ontgast cq schoongemaakt hoeft te worden vervoerd mogen worden.
    En als we na deze reizen schoon moeten maken gaan we de kosten delen of geheel voor bevrachter of met de klanten van de ladingen er bij.
    En zo kun je zelf ook wel een paar oplossingen bedenken.

    Geplaatst door: marco op
  • Volgens mij is het ontgassen van benzine al jaren verboden, maar uit de reacties hieronder is nog niet iedereen hiervan op de hoogte………

    Geplaatst door: Norton op
  • een tanker komt gasvrij voor de wal om te laden en is pas leeg lossen EN gasvrij is.Aan enafmelden op connesement.Is erg eenvoudig en kosten zijn voor opdrachtgever.Schoon en gasvrij aankomen voor laden en schoon en gasvrij na lossen.Hoort allemaal in de meldtijd. Het is idioot om ergens te lossen van benzine,dan de haven uit om te ontgassen en dan terug om het zelde product te laden. Dit gebeurd op div.laad/losplaatsen. coos

    Geplaatst door: ccos van beemen op
  • ha ha ja wel lachen nu,maar soms wel n beetje spannend.laat maar koomen die instalities,zyn we van al dat gezeik af!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • edgar mijn gebeden zijn verhoort ha ha ,en kwam de melanie nou net voorbij in een benzinewalm,

    Geplaatst door: leegwater op
  • Eerst het havengeld een beetje duurder maken dan korting geven en het vervolgens gratis noemen dat is ambtenaar logica.
    Een besluit over wal stroom was geen enkel punt voor de gemeente Rotterdam maar een besluit over het uitgassen van tankers moet landelijk en in goed overleg gebeuren.
    Stel je voor de Shell,Esso,BP en nog een paar van die verladers zouden eens hun verantwoording nemen met de daarbij komende kosten.
    Bij de Eurotank in Amsterdam werkt op steiger 3 al jaren de gasretour niet wordt gewoon niets mee gedaan.
    De oplossing volgens mij is alle producten over de gasretour laden en de verladers verplicht stellen om een schip niet alleen ontdaan van restlading [bezemschoon] maar ook gasvrij terug op te leveren.
    Dit moet dan wel wettelijk verplicht worden zodat ze deze kosten niet op de eigenaars gaan verhalen.
    Zoals ze in de politiek graag roepen de vervuiler betaald.

    Geplaatst door: kees op
  • wat n dom volk weer hier zeg,jullie praaten wel maar zeggen niks.en die stolt man heb weer zitten bidden,dat je nie gepakt zou worden zeeker!!!

    Geplaatst door: edgar op
  • alle tankers tegen de kant. dat ze maar alles via de weg vervoeren. maar achteraf niet komen zeuren dat er links en rechts een beetje file is.

    Geplaatst door: Michel op
  • misschien valt het te overwegen om terug te keren naar de oude situatie m.b.t. de vraag waar en hoe te ontgassen. Destijds, ik spreek over 20-25 jaar geleden, werd er niet gevraagd om ontgaste schepen, ik heb het nu over de minerale olie. Als je goed leeg was van benzine, was er, als je daarna diesel of gasolie moest laden, geen klant die om een ontgast schip vroeg. Tijdens laden gasretour eraan en klaar. Helaas kan ik de situatie in de chemicalienvaart niet beoordelen, daar heeft men met eventuele chemische reacties te maken

    Geplaatst door: betweter op
  • het is toch ook van de zotten dat het nog mag,het is ten eerste helemaal niet veilig al willen ze ons dat laten geloven.
    ook is het zeer slecht voor je gezondheid met al die kankerverwekkende stoffen en weet ik wat het allemaal wel niet aantast in je lichaam.
    en het is uit de tijd vanwege het aanscherpen van alle milleueisen overal ter wereld.
    en als laatste de oliemajors moeten maar eens inzien dat het niet klopt dat je als schip moet zorgen dat de gassen van hun ladingen door het schip de lucht in worden geblazen terwijl je er ondanks alle risico,s geen cent voor krijg ja boete,s als je je niet aan de regels houd.
    dus stoppen en zorgen voor een passende oplossing en niet het probleem op de schepen schuiven.

    Geplaatst door: nitrobenzeen en analine op
  • Het is in feite raar, dat uitgassen nog steeds mag.Technisch is het niet nodig. Dus alleen nog wetgeving en we zijn er vanaf. Voor de tankvaart wordt het meer gezonder en veiliger. Voor de luchtkwaliteit een grote verbetering.Er zijn ook schepen die speciaal rondvaren om uit te gassen.Dus die brandstofverspilling en vervuiling ben je dan ook kwijt.Dan zijn er vermoedelijk ook schepen die varend uitgassen en de rode groepen niet uit hebben staan. Kortom, met een verbod wordt het een stuk veiliger!

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • o wat ben ik blij me dag is ineens weer goed ik stem deze keer echt op groen links Geertje het is maar voor een keer hoor dus maak je geen zorgen maar dit is een beloning waardt.
    ze zijn eindelijk wakker geworden daar in Rotterdam

    Geplaatst door: chemietje pietje op
  • kortinghavengelden en betere tarieven voor de vracht als we vrijwillig aan de ontgasinrichting gaat liggen en een vermelding op het greencertificaat
    De wereld is zo slecht nog niet maar denk niet dat de oliemaatschappijen lopen te juichen door deze maatregelen ha ha dat gaat geld kosten ja wat nou.
    weet denk ik al wat het wordt black list als je bij de volgende Ebis geen complete instalatie aan boord heb ingebouwt.ha ha

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • prachtig mijn gebed wordt verhoort

    Geplaatst door: h leegwater op
  • @tankertje zei: “”en dan nog eens 6 uur in de stank liggen. Varende weg bla bla bla.””

    Als je er zelf maar geen last van hebt hè?
    De bewoners waar je langs vaart zijn niet belangrijk zeker?

    Geplaatst door: Harm op
  • Ben er helemaal mee eens dat ontgassen via de wal installatie moet gebeuren en wel zo snel mogelijk want ben er spuug zat van altijd maar commentaar te krijgen van collega’s en ik vind eigenlijk dat die mensen ook gelijk hebben het is geen pretje om tussen de benzeen en andere kankerverwekkende dampen te varen en dan kunnen ze wel zeggen dat je mag ontgassen buiten de bewoonde wereld maar die boer die daar zijn aardappels en groenten verbouwd mogen we dan wel lekker vergassen (nog zin in eten vananavond )laat de overheid maar gauw een oplossing zoeken want ik ben er klaar mee maar dan wel in voordelen van ons en niet weer het havengeld verhogen of zoiets haal het maar bij die grote bedrijfen die elk jaar miljarden verdienen tenslote is het hun produkt.

    Geplaatst door: Edwin op
  • Schaf dat ontgassen in de Geulhaven maar af. Eerst lopen te kloten met je anker ,waar de vonken vanaf springen op een ontgas plek, en dan nog eens 6 uur in de stank liggen. Varende weg verspreid de damp zich veel beter en zijn de gas concentraties veel lager.

    Geplaatst door: tankertje op
  • Ben dr wel een voorstander van maar zeg dan ook een op welke plaats je voor de wal kan ontgassen is in de binnenvaart niet van toepassing.
    En hoeveel ligplaatsen want geloof me iedereen wil wel gesloten ongassen als er maar voldoende ligplaatsen voor zijn en we de kosten mogen doorberekennen zonder dat de nma of welke instantie zich ermee gaat bemoeien.

    Geplaatst door: Wesly op

Reageer