Binnenvaart kan volledig op koolzaadolie varen

Het Duitse Institut für Kolben-maschinen (IFKM) in Karlsruhe denkt dat het mogelijk is om de motoren van binnenvaartschepen en dieseltreinen in Duitsland volledig te laten draaiën op in Duitsland geproduceerde koolzaadolie om de schadelijke uitstoot van broeikasgassen te beperken.

Door Hans Heynen
Het IFKM onderzoekt in een proefopstelling hoe de verbranding van koolzaadolie in dieselmotoren kan worden geoptimaliseerd. In de komende jaren willen de onderzoekers praktijktesten uitvoeren met dieselmotoren in locomotieven en binnenvaartschepen, waarvan het injectiesysteem is afgesteld en aangepast voor de koolzaadolie. De wetenschappers van IFKM werken samen met onderzoekers van het Technologie- und Förderzentrum (TFZ) in Staubling, die zich vooral bezig houden met de kwaliteit van de biobrandstof.    
Volgens het IFKM stoot koolzaadolie bij verbranding ongeveer evenveel CO2 als de planten tijdens de groei uit de atmosfeer hebben opgenomen. Als de voor het verbouwen, de verwerking en transport benodigde energie in de berekening wordt meegenomen bespaart het, in vergelijking met diesel, 57% broeikasgas.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart kan volledig op koolzaadolie varen | Schuttevaer.nl

Binnenvaart kan volledig op koolzaadolie varen

Het Duitse Institut für Kolben-maschinen (IFKM) in Karlsruhe denkt dat het mogelijk is om de motoren van binnenvaartschepen en dieseltreinen in Duitsland volledig te laten draaiën op in Duitsland geproduceerde koolzaadolie om de schadelijke uitstoot van broeikasgassen te beperken.

Door Hans Heynen
Het IFKM onderzoekt in een proefopstelling hoe de verbranding van koolzaadolie in dieselmotoren kan worden geoptimaliseerd. In de komende jaren willen de onderzoekers praktijktesten uitvoeren met dieselmotoren in locomotieven en binnenvaartschepen, waarvan het injectiesysteem is afgesteld en aangepast voor de koolzaadolie. De wetenschappers van IFKM werken samen met onderzoekers van het Technologie- und Förderzentrum (TFZ) in Staubling, die zich vooral bezig houden met de kwaliteit van de biobrandstof.    
Volgens het IFKM stoot koolzaadolie bij verbranding ongeveer evenveel CO2 als de planten tijdens de groei uit de atmosfeer hebben opgenomen. Als de voor het verbouwen, de verwerking en transport benodigde energie in de berekening wordt meegenomen bespaart het, in vergelijking met diesel, 57% broeikasgas.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer