Scheidingstrafo oplossing voor aardlekproblemen walstroom

De aanleg van walstroom voor de binnenvaart gaat in steeds meer havengebieden gepaard met een generatorverbod. Op veel binnenvaartschepen is de elektrische installatie echter niet ontworpen voor de walstroomvoorzieningen. De aardlekschakelaar op de wal vliegt er vaak uit en potentiaalverschillen tussen de scheepshuid en de kade kunnen galvanische corrosie veroorzaken. Om deze problemen op te lossen zijn soms ingrijpende aanpassingen nodig. Met Johannes Boonstra, sales manager bij Victron Energy in Almere, nam Schuttevaer een aantal opties door.

trafo

Door Hans Heynen
‘Met een scheidingstrafovictron  of een shore-converter (walstroom-omvormer) kun je het boordnet volledig scheiden van het walstroomnet’, zegt Boonstra. ‘Dat voorkomt dat de aardlekschakelaar op de wal uitslaat door een combinatie van aardlekken aan boord, terwijl alles wel goed geaard blijft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Het gebruik van een goede generator in de beroepsvaart is volgens mij noodzakelijk en moet ook niet veranderen. Wat wel beter kan is het aantal draaiuren bij een relatief laag gebruik aan boord, hiervoor zou een Studer XTH of XTM kunnen zorgen, je spreekt dan van een Hybride genset ,bespaart veel brandstof . Het systeem is standaard uitgerust met een datalogging waarop alles eenvoudig kan worden uitgelezen.
    http://www.studeromvormers.nl

    Geplaatst door: Peter Leijtens op
  • Als bv een verbruiker bij het opstarten (te)veelstroom trekt valt niet de aardlek uit maar de
    (autom) zekering

    Geplaatst door: Max op
  • Kijk even hoe ze het op het spoor doen…
    http://www.youtube.com/watch?v=uOj6gPwkiXg&feature=related

    Geplaatst door: Rob op
  • Havengebieden!!Vraag me af waar slaan de stoppen nou echt door?

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Ik walstroom? Aan mijn GVD niet. Heb een geluid arme generator in een geluid dicht vertrek staan. 4 zonne panelen op de roef. Kosten 2500 euro, nog gesubsidieerd ook. Laat ze maar komen, schip is geregistreerd in Albanië,IK NIET BEGRIJP, Ik vaar doen. En daar heb ik al een hoop plezier en gemak van gehad, ik lach iedereen uit met mijn schip van 43.67 meter, 310 ton.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • wij lagen een tijdje terug in de maashaven en ik kon de kast niet eens open krijgen om walstroom te pakken en waarom zou ik heb net nieuwe super stille en super schone generator (zeggen ze ) gekocht en daar hebben wij aan boord laat staan het milieu of de mensen die daar wonen last van en als je dan kijkt wat daar aan auto’s en vrachtverkeer langs rijd dan valt die generator val 100% mee dus met andere woorden een grote geldklopperij en de schippers weer etteren

    Geplaatst door: menno op
  • Nee jongens lekker zo doorgaan met die kut welstroom,straks in de geulhaven ook allemaal aan de walvoeding,en dan lopen klootzakken met verloop prutsstekkertjes,allemaal benzinetankers,everdag flink de zon erop,overal knallen de highjets open,en dan loop jij te kutten met stekkers,vonkje erbioj en boem das pas lachen straks,,,,wat een gezeur met die regeltjes man,ik zet gewoon een generator met een goeie geluidsdichte kast en een waterkoel uitlaat onder de waterlijhn.niks ana de hand

    Geplaatst door: johan op
  • Ik vind het zowieso raar dat je geen keuze hebt tussen alleen 220 volt of krachtstroom 32A en of 64 Amp.
    De meeste hebben een kabel voor 32 amp en doen daar dan een verloop op naar 64Amp. Zit je lekker met de verloopstekker in de regen.boterhan zakje er om heen met risico van aardlek er uit. Of de buurman pakt stroom via jou verloopstekker.
    hebben weer mensen over beslist die thuis de stoppenkast niet eens kunnen vinden.
    Want op veel andere plaatsen heb je weer 32 A nodig.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • hallo,

    ben maar een domme schipper als ik walspanning neem op 5 polig 32 amp gaat de aardlek er ook uit daarom ga ik over op 5 polig 64 amp en heb verder nergens last van dus snel en goedkoop opgelost .

    Geplaatst door: bert op
  • de prijs van onze installatie is nog geen 10000 euro inc zonnepanelen (1450 watt) dynamo’s 2 accu laders en 1300 amp victron 5 k we hebben alles binnen 2 jaar terug verdient op de gasolie en slijtage van de generator. we kunnen ook gewoon waltroom pakken met een 230 volt kabeltje. dit is afte regelen met een potmetertje tot max 16 amp zodat de stoppen er niet uit klappen. gebruiken we wel effe wat meer stroom dan maakt de omvormer er een beetje bij. vriendelijke groet janwillem

    Geplaatst door: Jan-Willem op
  • @ iedereen
    kort samengevat:wij willen in duur havengeld gebied liggen terwijl we geen geld verdienen om tv,s oven/steamer klokjes wekkertjes te kunnen betalen en lekker die kolere generator laten draaien die blijkbaar ook niks kost??
    strange happening,s

    Geplaatst door: h de beuker op
  • als de staat me nou een paar ton euro,s geef dan stop ik wel met de binnenvaart verdienen geen reet daarna moeten we onze schepen aan passen dat niks meer uitstoten kunnen de binnenvaart toch beter uitroeien weg er mee transport weg binnenvaart is wel zo slecht voor het mileu dan ga ik wel wat anders doen ben klaar met het gezeik dan is er dit dan datze komen steeds met iets anders alles ligt aan de binnenvaart het blijf maar door gaan met die nieuwe kloote wetjes.
    de zeevaart zegt gewoon dan gaan we naar een andere zeehaven waar je wel mag draaien hadden we ook kunnen doen maar ja we zijn binnenvaartschippers dom volk .

    Geplaatst door: schipper op
  • Cees heeft het ook over tv uit en klokkies gelijk zetten, dat bedoel ik met mentaliteit bij de elektrieker. Een aparte omvormer voor klein gebruik en nooit overschakeld op de generator.
    Dus TV en toren- koel vrieskast computers noem ze maar op.
    Dan een dikke omvormer voor in de keuken die snel overschakeld naar generator dus klokkies blijven op tijd.
    Een dikke omvormer voor aircoos.
    dikke 24 volt dynamo op hoofdmotor.
    Dubbel stel accuus voor 48 volt voeding naar dikke omvormers.
    I
    Dit is alles goedkoper als een as-generator en makkelijk bij walspanning en tijdens de vaart kan heel vaak de generator stil.
    Want bedenk , voor elke 3000 watt kost één liter brandstof per uur.
    Dit is voor de mensen die ten anker liggen met 5 haloverlichting aan?????????????????/

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Jos Meijer heeft gelijk.

    Maar welk nieuwbouwschip heeft een omvormer met walaansluiting?
    Bij mij aan boord b.j. later dan 2000 laad de dynamo op de hooftmotor niet eens de traktie accuus.En zo kan ik een A 4 vol schrijven. Wat met een andere mentaliteit anders had gekunt.En niet veel meer had gekost bij het bouwen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Zeg Bartels, doe je dat thuis ook allemaal. Waarom wij dan wel ? Een schip is gebouwd en uitgerust om te varen onder generatorbedrijf. Walspanning is alleen gemaakt voor werfbezoek en noodgevallen. Omdat er tegenwoordig een hoop huilebalken langs het water gaan wonen (die vooral niet willen merken dat er schepen bestaan)en onze regering onder het mom van het milieu alles denkt te kunnen doen worden wij met steeds zottere regels opgescheept. Hoe zou jij het vinden als je ’s avonds na je werk eerst nog een half uur met kabels moet sjouwen, vervolgens het licht (en tv) uitgaat en je alle klokjes weer gelijk moet zetten. De volgende ochtend moet je een half uur eerder opstaan om de kabel weer op te ruimen. Ik denk dat je het snel zat ben.

    Geplaatst door: Cees op
  • Mijn vermoeden is dan op de scheepvaart nog veel met verouderde techniek word gewerkt.
    Er zijn aircos op de markt die heel weinig stroom gebruiken(waterverdamping) drie kleine boilers in serie gebruiken veel minder als eèn grote.
    Pomp motoren op 680 volt startspanning belasten het net veel minder, zet een kleine boiler voor de wasautomaat, gebruikt een kookplaat met pieklimiet, letverlichting waar mogelijk enzovoort

    Geplaatst door: Bartelds op
  • @Jos. Voor zover ik weet zitten alle aardpunten met het schip verbonden. Dat moet ook. Het grootste probleem is dat in diverse installaties men bij sommige aansluitpunten de nul aansluit op het schip. Dit om te besparen in op bekabeling. Als men dit probleem ondervangt en ook ervoor zorgt dat bij walspanningsbedrijf de generator 4 polig is afgeschakeld, dan zou het geen probleem meeer mogen zijn. Tip van Cees : plaats een aardfout relais aan boord. Dan kan je bij normaal generatorbedrijf een eventuele echte aardfout groep voor groep opzoeken…

    Geplaatst door: Cees op
  • het is net TV reclame; WIJ VAN WC EEND ADVIESEREN WC EEND!!

    Geplaatst door: ingmar op
  • Nee Janneman beter geen wal aarde aan scheeps aarde vastmaken vanwege corrorie.
    Zoals Jos en Joan ook al zeggen, 4 polig omschakelen of omstekkeren van wal naar schip.
    Alleen in generatoren zelf de nul aarden aan schip.
    Vaak zit de nul elders ook geaard, dat moet je loshalen (als je gaat meggeren vind je dat)

    Geplaatst door: Ed op
  • ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je nou eens zorg voor een goede megger test, is er toch niks aan de hand? en als de gemeente er nou eens voor zorgt dat je een aardklem kan aansluiten an hun systeem en je loopt naast je stroomdraad ook een aarde draad uit, is dan het probleem niet verholpen? of zou dit niet werken?

    Geplaatst door: janneman op
  • mooi verhaal (verkooptechnisch dan 😉

    Als een scheepsinstallatie conform de installatievoorschriften is aangelegd, is de veiligheidsaarde nergens aan het schip verbonden, bij walstroombedrijf.

    Bij generatorbedrijf is de nul/het sterpunt van de betreffende generator wel aan het schip verbonden, anders werkt het principe niet.

    Corrosie is in geen enkel geval aan de orde want er loopt normaal geen enkele spanning via de veiligheidsaarding. Alleen als een apparaat defect is, of als er ergens water inloopt waar het niet hoort. Maar dat duurt net lang genoeg om de aardlekschakelaar te laten uitspringen, en in die tijd zal er geen meetbare corrosie optreden schat ik.

    Alle broodjes aap-verhalen over dat een normale installatie niet kan op een schip (te vochtig etc etc.) trap er niet in.

    Ik heb ons eigen schip en een drietal fiets-vakantie schepen om het tegendeel te bewijzen.
    Op de laatste heb ik een deels/gehele nieuwe installatie aangelegd, en ondanks dampende ketels in de keuken, varen die het hele toeristenseizoen kris-kras door Nederland en prikken elke avond de stekers in de walstroom, zonder ooit last te hebben met de aardlekschakelaars.

    De enige reden is dat sommige installateurs om een paar grijpstuivers te besparen (die de koper vast niet doorberekend kreeg) de omschakeling niet vier-polig uitvoerden.
    Ik zou als mijn nieuwbouwschip dergelijke gebreken vertoonde teruggaan naar de leverancier en eisen dat hij het alsnog conform aansluit.

    Verder zijn de ideeën van Victron prima, ik heb ze (behalve de walstroomtrafo) allemaal geïnstalleerd en het is een genot zoals dat werkt.
    Maar de oplossing van het “aardlekprobleem” heb je Victron niet voor nodig.

    Mocht iemand hulp nodig hebben wil ik graag gratis advies geven. Fax mij de tekening van de elektrische installatie (0847113701) en ik zal netjes aangeven wat de installateur moet veranderen om het probleem op te lossen.

    Geplaatst door: jos meijer op
  • @ Jan Willem,wat voor kostenplaatje hangt daar aan Heb nl maar een “beperkt” butget

    Geplaatst door: Wel milieu bewust maar geen butget op
  • gewoon een setje zonnepanelen er op leggen. dan zijn we pas echt “groen”. heb ze nu 2 maanden er op liggen draai bijna niet meer met de generator. heb een omvormer 10.000 watt piek 5 continu. en 1300 amp accu, daar doen wij alles op wassen airco alles. zelfs de Lading verwarming staat er op. er zijn echt nog wel andere mogelijk heden dan walstroom.

    Geplaatst door: jan-Willem op
  • Mensen A.U.B Laat zij die ons alles door de strot duwen ,van stroom via wal enz Betalen.Kijk wij willen werken en verdienen,maar het wordt ons onmogelijk gemaakt.Laten wij nu eens met zijn alle zeggen wij gaan niet meer laden in die havens die ons weren wegens onze eigenstroom voorzieningen.Eens kijken wat ze doen met de zeeboten die hun lading willen overslaan,als er geen binnenschepen de havens aan doen.Wedden dat we snel weer mogen draaien met onze generatoren!Ik ben best berijd te investeren,maar dat doen we al jaren vele van ons met vele miljoenen.Maar we worden niet gezien als volwaardig ondernemer,we worden overal geweerd en als alles volgens miljeu eisen wordt gedaan dan moet ineens alles uit.Laten we het verkeer ook maar stop zetten.Dan is de vervuiling ineens met meer dan 85 % minder.Dus mensen niet meer laden in die ene haven die zo graag wil dat we als als bohemers leven ,laat ministers ,havenwethouders enz enz maar zelf zonder stroom of € 30.000,– investeren in hun vette villa of niet met auto maar te voet of fiets naar hun werk gaan.Leve de vooruitgang jij mag aan de bedelstaf en hun het luxe leventje lijden.Zonder Ons Hard werkend volkje zijn ze niets meer als een paar zieltjes.Het stroomgeneratortje

    Geplaatst door: Eigenstroommannetje op
  • En helpt die omvormer dan ook tegen de galvanische corrosie want daar heb ik niets over kunnen vinden. Terwijl het een groter probleem is dan iedereen denkt

    Geplaatst door: JeanP op
  • Allo, allo,

    Binnenkort is er de oplossing, helemaal geen generatoren (mbv.motor) of walstroom meer nodig!

    Geheel zelfvoorziened te werk gaan!Daar ligt de toekomst. Straks is er Energie te over
    aan boord.

    info@jackhage.nl

    Geplaatst door: Jack Hage op
  • Moet je die van mij ernaast leggen…..dan breekt het zweet je pas uit

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Even geen verwarming ? En dan tegen mijn vrouw aan moeten liggen om warm te blijven zeker…..

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Ja Victron wil wel scheidingstrafos verkopen.
    Als je het volgens de wet wil doen zou de scheeps aarde aan de wal aarde moeten liggen doe dat niet;
    galvanische aantasting.
    Je eigen veiligheid nog in orde door randaarde aan schip aarden.
    4 polige omschakelaar of stekker van walstroom naar generator schakeld de nul om.
    Sterpunt generatoren alleen vlak bij generator aarden.
    Als je het mooier wilt maken kost het te veel.

    Geplaatst door: Joan op
  • Dus als ik het goed lees, dan moeten wij alweer gaan investeren. Een walstroom-omvormer kost €30.000,00 maar een scheidingstrafo heb je al voor een paar duizend. Bijna niets dus. We kunnen de halve scheepsinstallatie aanpassen om ons te mogen aansluiten op de dure, ons opgedrongen, walstroom. En dan zijn we nog beperkt in ons doen ook, een droge-ladingschip hoeft namelijk niet zoveel te gebruiken zegt die vonkentrekker. Verwarming, boiler, koken, verlichting, airco, pompen e.d. En alles voor de kapitein en het personeel….Leuk hoor die maasvlakte II en alle steden die het goede voorbeeld van Rotterdam volgen.

    Geplaatst door: Cees op
  • ze zijn schijnbaar nog diet op nieuwe type c tankers geweest en met een abc erbij.
    alles moet voorverwarmtblijven ook de motoren aan dek.
    we mogen geenh ramen hebben die openkunnen dus moeten de airco en overdruk aanblijven staan.
    Wij mogen aan boor geen gebruikmaken van dynamo’s dus staan er altijd 4 laders aan waar tevens alle alarmeringen aan boord van de accu’s worden gevoed staan de laders continu bij te laden.
    dus liggen wij in de zomer al met een continu afnemend vermogen van +- 35kva en dan mag er niks bij spring anders ga je zo naar de 50kva.
    En waarom moeten we ccr2 motoren hebben oja en de motor verwarmin van de generatoren mag ook niet uit voor de ccr2 eis

    Geplaatst door: Wesly op

Reageer

Scheidingstrafo oplossing voor aardlekproblemen walstroom | Schuttevaer.nl

Scheidingstrafo oplossing voor aardlekproblemen walstroom

De aanleg van walstroom voor de binnenvaart gaat in steeds meer havengebieden gepaard met een generatorverbod. Op veel binnenvaartschepen is de elektrische installatie echter niet ontworpen voor de walstroomvoorzieningen. De aardlekschakelaar op de wal vliegt er vaak uit en potentiaalverschillen tussen de scheepshuid en de kade kunnen galvanische corrosie veroorzaken. Om deze problemen op te lossen zijn soms ingrijpende aanpassingen nodig. Met Johannes Boonstra, sales manager bij Victron Energy in Almere, nam Schuttevaer een aantal opties door.

trafo

Door Hans Heynen
‘Met een scheidingstrafovictron  of een shore-converter (walstroom-omvormer) kun je het boordnet volledig scheiden van het walstroomnet’, zegt Boonstra. ‘Dat voorkomt dat de aardlekschakelaar op de wal uitslaat door een combinatie van aardlekken aan boord, terwijl alles wel goed geaard blijft.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • Het gebruik van een goede generator in de beroepsvaart is volgens mij noodzakelijk en moet ook niet veranderen. Wat wel beter kan is het aantal draaiuren bij een relatief laag gebruik aan boord, hiervoor zou een Studer XTH of XTM kunnen zorgen, je spreekt dan van een Hybride genset ,bespaart veel brandstof . Het systeem is standaard uitgerust met een datalogging waarop alles eenvoudig kan worden uitgelezen.
    http://www.studeromvormers.nl

    Geplaatst door: Peter Leijtens op
  • Als bv een verbruiker bij het opstarten (te)veelstroom trekt valt niet de aardlek uit maar de
    (autom) zekering

    Geplaatst door: Max op
  • Kijk even hoe ze het op het spoor doen…
    http://www.youtube.com/watch?v=uOj6gPwkiXg&feature=related

    Geplaatst door: Rob op
  • Havengebieden!!Vraag me af waar slaan de stoppen nou echt door?

    Geplaatst door: mvg BG op
  • Ik walstroom? Aan mijn GVD niet. Heb een geluid arme generator in een geluid dicht vertrek staan. 4 zonne panelen op de roef. Kosten 2500 euro, nog gesubsidieerd ook. Laat ze maar komen, schip is geregistreerd in Albanië,IK NIET BEGRIJP, Ik vaar doen. En daar heb ik al een hoop plezier en gemak van gehad, ik lach iedereen uit met mijn schip van 43.67 meter, 310 ton.

    Geplaatst door: Johan T. op
  • wij lagen een tijdje terug in de maashaven en ik kon de kast niet eens open krijgen om walstroom te pakken en waarom zou ik heb net nieuwe super stille en super schone generator (zeggen ze ) gekocht en daar hebben wij aan boord laat staan het milieu of de mensen die daar wonen last van en als je dan kijkt wat daar aan auto’s en vrachtverkeer langs rijd dan valt die generator val 100% mee dus met andere woorden een grote geldklopperij en de schippers weer etteren

    Geplaatst door: menno op
  • Nee jongens lekker zo doorgaan met die kut welstroom,straks in de geulhaven ook allemaal aan de walvoeding,en dan lopen klootzakken met verloop prutsstekkertjes,allemaal benzinetankers,everdag flink de zon erop,overal knallen de highjets open,en dan loop jij te kutten met stekkers,vonkje erbioj en boem das pas lachen straks,,,,wat een gezeur met die regeltjes man,ik zet gewoon een generator met een goeie geluidsdichte kast en een waterkoel uitlaat onder de waterlijhn.niks ana de hand

    Geplaatst door: johan op
  • Ik vind het zowieso raar dat je geen keuze hebt tussen alleen 220 volt of krachtstroom 32A en of 64 Amp.
    De meeste hebben een kabel voor 32 amp en doen daar dan een verloop op naar 64Amp. Zit je lekker met de verloopstekker in de regen.boterhan zakje er om heen met risico van aardlek er uit. Of de buurman pakt stroom via jou verloopstekker.
    hebben weer mensen over beslist die thuis de stoppenkast niet eens kunnen vinden.
    Want op veel andere plaatsen heb je weer 32 A nodig.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • hallo,

    ben maar een domme schipper als ik walspanning neem op 5 polig 32 amp gaat de aardlek er ook uit daarom ga ik over op 5 polig 64 amp en heb verder nergens last van dus snel en goedkoop opgelost .

    Geplaatst door: bert op
  • de prijs van onze installatie is nog geen 10000 euro inc zonnepanelen (1450 watt) dynamo’s 2 accu laders en 1300 amp victron 5 k we hebben alles binnen 2 jaar terug verdient op de gasolie en slijtage van de generator. we kunnen ook gewoon waltroom pakken met een 230 volt kabeltje. dit is afte regelen met een potmetertje tot max 16 amp zodat de stoppen er niet uit klappen. gebruiken we wel effe wat meer stroom dan maakt de omvormer er een beetje bij. vriendelijke groet janwillem

    Geplaatst door: Jan-Willem op
  • @ iedereen
    kort samengevat:wij willen in duur havengeld gebied liggen terwijl we geen geld verdienen om tv,s oven/steamer klokjes wekkertjes te kunnen betalen en lekker die kolere generator laten draaien die blijkbaar ook niks kost??
    strange happening,s

    Geplaatst door: h de beuker op
  • als de staat me nou een paar ton euro,s geef dan stop ik wel met de binnenvaart verdienen geen reet daarna moeten we onze schepen aan passen dat niks meer uitstoten kunnen de binnenvaart toch beter uitroeien weg er mee transport weg binnenvaart is wel zo slecht voor het mileu dan ga ik wel wat anders doen ben klaar met het gezeik dan is er dit dan datze komen steeds met iets anders alles ligt aan de binnenvaart het blijf maar door gaan met die nieuwe kloote wetjes.
    de zeevaart zegt gewoon dan gaan we naar een andere zeehaven waar je wel mag draaien hadden we ook kunnen doen maar ja we zijn binnenvaartschippers dom volk .

    Geplaatst door: schipper op
  • Cees heeft het ook over tv uit en klokkies gelijk zetten, dat bedoel ik met mentaliteit bij de elektrieker. Een aparte omvormer voor klein gebruik en nooit overschakeld op de generator.
    Dus TV en toren- koel vrieskast computers noem ze maar op.
    Dan een dikke omvormer voor in de keuken die snel overschakeld naar generator dus klokkies blijven op tijd.
    Een dikke omvormer voor aircoos.
    dikke 24 volt dynamo op hoofdmotor.
    Dubbel stel accuus voor 48 volt voeding naar dikke omvormers.
    I
    Dit is alles goedkoper als een as-generator en makkelijk bij walspanning en tijdens de vaart kan heel vaak de generator stil.
    Want bedenk , voor elke 3000 watt kost één liter brandstof per uur.
    Dit is voor de mensen die ten anker liggen met 5 haloverlichting aan?????????????????/

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Jos Meijer heeft gelijk.

    Maar welk nieuwbouwschip heeft een omvormer met walaansluiting?
    Bij mij aan boord b.j. later dan 2000 laad de dynamo op de hooftmotor niet eens de traktie accuus.En zo kan ik een A 4 vol schrijven. Wat met een andere mentaliteit anders had gekunt.En niet veel meer had gekost bij het bouwen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Zeg Bartels, doe je dat thuis ook allemaal. Waarom wij dan wel ? Een schip is gebouwd en uitgerust om te varen onder generatorbedrijf. Walspanning is alleen gemaakt voor werfbezoek en noodgevallen. Omdat er tegenwoordig een hoop huilebalken langs het water gaan wonen (die vooral niet willen merken dat er schepen bestaan)en onze regering onder het mom van het milieu alles denkt te kunnen doen worden wij met steeds zottere regels opgescheept. Hoe zou jij het vinden als je ’s avonds na je werk eerst nog een half uur met kabels moet sjouwen, vervolgens het licht (en tv) uitgaat en je alle klokjes weer gelijk moet zetten. De volgende ochtend moet je een half uur eerder opstaan om de kabel weer op te ruimen. Ik denk dat je het snel zat ben.

    Geplaatst door: Cees op
  • Mijn vermoeden is dan op de scheepvaart nog veel met verouderde techniek word gewerkt.
    Er zijn aircos op de markt die heel weinig stroom gebruiken(waterverdamping) drie kleine boilers in serie gebruiken veel minder als eèn grote.
    Pomp motoren op 680 volt startspanning belasten het net veel minder, zet een kleine boiler voor de wasautomaat, gebruikt een kookplaat met pieklimiet, letverlichting waar mogelijk enzovoort

    Geplaatst door: Bartelds op
  • @Jos. Voor zover ik weet zitten alle aardpunten met het schip verbonden. Dat moet ook. Het grootste probleem is dat in diverse installaties men bij sommige aansluitpunten de nul aansluit op het schip. Dit om te besparen in op bekabeling. Als men dit probleem ondervangt en ook ervoor zorgt dat bij walspanningsbedrijf de generator 4 polig is afgeschakeld, dan zou het geen probleem meeer mogen zijn. Tip van Cees : plaats een aardfout relais aan boord. Dan kan je bij normaal generatorbedrijf een eventuele echte aardfout groep voor groep opzoeken…

    Geplaatst door: Cees op
  • het is net TV reclame; WIJ VAN WC EEND ADVIESEREN WC EEND!!

    Geplaatst door: ingmar op
  • Nee Janneman beter geen wal aarde aan scheeps aarde vastmaken vanwege corrorie.
    Zoals Jos en Joan ook al zeggen, 4 polig omschakelen of omstekkeren van wal naar schip.
    Alleen in generatoren zelf de nul aarden aan schip.
    Vaak zit de nul elders ook geaard, dat moet je loshalen (als je gaat meggeren vind je dat)

    Geplaatst door: Ed op
  • ik heb er niet zoveel verstand van, maar als je nou eens zorg voor een goede megger test, is er toch niks aan de hand? en als de gemeente er nou eens voor zorgt dat je een aardklem kan aansluiten an hun systeem en je loopt naast je stroomdraad ook een aarde draad uit, is dan het probleem niet verholpen? of zou dit niet werken?

    Geplaatst door: janneman op
  • mooi verhaal (verkooptechnisch dan 😉

    Als een scheepsinstallatie conform de installatievoorschriften is aangelegd, is de veiligheidsaarde nergens aan het schip verbonden, bij walstroombedrijf.

    Bij generatorbedrijf is de nul/het sterpunt van de betreffende generator wel aan het schip verbonden, anders werkt het principe niet.

    Corrosie is in geen enkel geval aan de orde want er loopt normaal geen enkele spanning via de veiligheidsaarding. Alleen als een apparaat defect is, of als er ergens water inloopt waar het niet hoort. Maar dat duurt net lang genoeg om de aardlekschakelaar te laten uitspringen, en in die tijd zal er geen meetbare corrosie optreden schat ik.

    Alle broodjes aap-verhalen over dat een normale installatie niet kan op een schip (te vochtig etc etc.) trap er niet in.

    Ik heb ons eigen schip en een drietal fiets-vakantie schepen om het tegendeel te bewijzen.
    Op de laatste heb ik een deels/gehele nieuwe installatie aangelegd, en ondanks dampende ketels in de keuken, varen die het hele toeristenseizoen kris-kras door Nederland en prikken elke avond de stekers in de walstroom, zonder ooit last te hebben met de aardlekschakelaars.

    De enige reden is dat sommige installateurs om een paar grijpstuivers te besparen (die de koper vast niet doorberekend kreeg) de omschakeling niet vier-polig uitvoerden.
    Ik zou als mijn nieuwbouwschip dergelijke gebreken vertoonde teruggaan naar de leverancier en eisen dat hij het alsnog conform aansluit.

    Verder zijn de ideeën van Victron prima, ik heb ze (behalve de walstroomtrafo) allemaal geïnstalleerd en het is een genot zoals dat werkt.
    Maar de oplossing van het “aardlekprobleem” heb je Victron niet voor nodig.

    Mocht iemand hulp nodig hebben wil ik graag gratis advies geven. Fax mij de tekening van de elektrische installatie (0847113701) en ik zal netjes aangeven wat de installateur moet veranderen om het probleem op te lossen.

    Geplaatst door: jos meijer op
  • @ Jan Willem,wat voor kostenplaatje hangt daar aan Heb nl maar een “beperkt” butget

    Geplaatst door: Wel milieu bewust maar geen butget op
  • gewoon een setje zonnepanelen er op leggen. dan zijn we pas echt “groen”. heb ze nu 2 maanden er op liggen draai bijna niet meer met de generator. heb een omvormer 10.000 watt piek 5 continu. en 1300 amp accu, daar doen wij alles op wassen airco alles. zelfs de Lading verwarming staat er op. er zijn echt nog wel andere mogelijk heden dan walstroom.

    Geplaatst door: jan-Willem op
  • Mensen A.U.B Laat zij die ons alles door de strot duwen ,van stroom via wal enz Betalen.Kijk wij willen werken en verdienen,maar het wordt ons onmogelijk gemaakt.Laten wij nu eens met zijn alle zeggen wij gaan niet meer laden in die havens die ons weren wegens onze eigenstroom voorzieningen.Eens kijken wat ze doen met de zeeboten die hun lading willen overslaan,als er geen binnenschepen de havens aan doen.Wedden dat we snel weer mogen draaien met onze generatoren!Ik ben best berijd te investeren,maar dat doen we al jaren vele van ons met vele miljoenen.Maar we worden niet gezien als volwaardig ondernemer,we worden overal geweerd en als alles volgens miljeu eisen wordt gedaan dan moet ineens alles uit.Laten we het verkeer ook maar stop zetten.Dan is de vervuiling ineens met meer dan 85 % minder.Dus mensen niet meer laden in die ene haven die zo graag wil dat we als als bohemers leven ,laat ministers ,havenwethouders enz enz maar zelf zonder stroom of € 30.000,– investeren in hun vette villa of niet met auto maar te voet of fiets naar hun werk gaan.Leve de vooruitgang jij mag aan de bedelstaf en hun het luxe leventje lijden.Zonder Ons Hard werkend volkje zijn ze niets meer als een paar zieltjes.Het stroomgeneratortje

    Geplaatst door: Eigenstroommannetje op
  • En helpt die omvormer dan ook tegen de galvanische corrosie want daar heb ik niets over kunnen vinden. Terwijl het een groter probleem is dan iedereen denkt

    Geplaatst door: JeanP op
  • Allo, allo,

    Binnenkort is er de oplossing, helemaal geen generatoren (mbv.motor) of walstroom meer nodig!

    Geheel zelfvoorziened te werk gaan!Daar ligt de toekomst. Straks is er Energie te over
    aan boord.

    info@jackhage.nl

    Geplaatst door: Jack Hage op
  • Moet je die van mij ernaast leggen…..dan breekt het zweet je pas uit

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Even geen verwarming ? En dan tegen mijn vrouw aan moeten liggen om warm te blijven zeker…..

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Ja Victron wil wel scheidingstrafos verkopen.
    Als je het volgens de wet wil doen zou de scheeps aarde aan de wal aarde moeten liggen doe dat niet;
    galvanische aantasting.
    Je eigen veiligheid nog in orde door randaarde aan schip aarden.
    4 polige omschakelaar of stekker van walstroom naar generator schakeld de nul om.
    Sterpunt generatoren alleen vlak bij generator aarden.
    Als je het mooier wilt maken kost het te veel.

    Geplaatst door: Joan op
  • Dus als ik het goed lees, dan moeten wij alweer gaan investeren. Een walstroom-omvormer kost €30.000,00 maar een scheidingstrafo heb je al voor een paar duizend. Bijna niets dus. We kunnen de halve scheepsinstallatie aanpassen om ons te mogen aansluiten op de dure, ons opgedrongen, walstroom. En dan zijn we nog beperkt in ons doen ook, een droge-ladingschip hoeft namelijk niet zoveel te gebruiken zegt die vonkentrekker. Verwarming, boiler, koken, verlichting, airco, pompen e.d. En alles voor de kapitein en het personeel….Leuk hoor die maasvlakte II en alle steden die het goede voorbeeld van Rotterdam volgen.

    Geplaatst door: Cees op
  • ze zijn schijnbaar nog diet op nieuwe type c tankers geweest en met een abc erbij.
    alles moet voorverwarmtblijven ook de motoren aan dek.
    we mogen geenh ramen hebben die openkunnen dus moeten de airco en overdruk aanblijven staan.
    Wij mogen aan boor geen gebruikmaken van dynamo’s dus staan er altijd 4 laders aan waar tevens alle alarmeringen aan boord van de accu’s worden gevoed staan de laders continu bij te laden.
    dus liggen wij in de zomer al met een continu afnemend vermogen van +- 35kva en dan mag er niks bij spring anders ga je zo naar de 50kva.
    En waarom moeten we ccr2 motoren hebben oja en de motor verwarmin van de generatoren mag ook niet uit voor de ccr2 eis

    Geplaatst door: Wesly op

Reageer