Met ‘tovermagneet’ vaart u kwart zuiniger

Ecospec Marine Technology in Singapore claimt een systeem te hebben ontwikkeld waarmee schepen die op gas of stookolie varen rond twintig procent brandstof kunnen besparen. Het door Ecospec Marine ontwikkelde UFlame-systeem zendt zeer laagfrequente elektromagnetische pulsen door de gas- of stookoliestroom, kort voordat deze de brandstofpomp van de motor bereikt.

De laagfrequente elektromagnetische pulsen verlagen waarschijnlijk de oppervlaktespanning van de brandstof en vergemakkelijken zo de verbranding van de koolwaterstoffen door een verbeterde verstuiving. De pulsen worden uitgezonden door modules die rond de brandstofleidingen zijn gemonteerd. Het systeem is volgens Ecospec Marine Technology op de maritieme afdeling van de Universiteit van Dalian in China getest op een Wärtsilä 4L20 testmotor van 520 kW bij 1000 toeren, in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het American Bureau of Shipping en Tanker Pacific Management uit Singapore. Afhankelijk van de belastinggraad werden in Dalian brandstofbesparingen van vijftien tot 26 procent gemeten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Met ‘tovermagneet’ vaart u kwart zuiniger | Schuttevaer.nl

Met ‘tovermagneet’ vaart u kwart zuiniger

Ecospec Marine Technology in Singapore claimt een systeem te hebben ontwikkeld waarmee schepen die op gas of stookolie varen rond twintig procent brandstof kunnen besparen. Het door Ecospec Marine ontwikkelde UFlame-systeem zendt zeer laagfrequente elektromagnetische pulsen door de gas- of stookoliestroom, kort voordat deze de brandstofpomp van de motor bereikt.

De laagfrequente elektromagnetische pulsen verlagen waarschijnlijk de oppervlaktespanning van de brandstof en vergemakkelijken zo de verbranding van de koolwaterstoffen door een verbeterde verstuiving. De pulsen worden uitgezonden door modules die rond de brandstofleidingen zijn gemonteerd. Het systeem is volgens Ecospec Marine Technology op de maritieme afdeling van de Universiteit van Dalian in China getest op een Wärtsilä 4L20 testmotor van 520 kW bij 1000 toeren, in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het American Bureau of Shipping en Tanker Pacific Management uit Singapore. Afhankelijk van de belastinggraad werden in Dalian brandstofbesparingen van vijftien tot 26 procent gemeten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer