Innovatieprijs voor scheepsverbreding

De Duitse rederij NSB uit Buxtehude heeft voor haar manier van scheepsverbreding de innovatieprijs 2015 uitgereikt gekregen tijdens de European Marine Engineering Conference and Awards.

NSB heeft vorig jaar drie panamax-schepen laten verbreden op een Chinese werf. Het zijn de containerschepen MSC Geneva, MSC Carouge en MSC Lausanne. De boeg en achterschip werden voorzien van een tweede buitenhuid en het ruim werd in de lengte doorgesneden om er 4200 ton aan geprefabriceerde secties tussen te zetten. De verbouwing nam per schip drie tot vier maanden in beslag en leverde een capaciteitsverruiming op van 4872 naar bijna 6300 teu. De Energy Efficiency Transport Index verbeterde zodoende 30%, bij slow steaming zelfs 50%, mede als gevolg van een toegevoegde bulbsteven en een andere schroef. NSB biedt de gepatenteerde verbreding ook aan aan andere scheepseigenaren. (WdN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Innovatieprijs voor scheepsverbreding | Schuttevaer.nl

Innovatieprijs voor scheepsverbreding

De Duitse rederij NSB uit Buxtehude heeft voor haar manier van scheepsverbreding de innovatieprijs 2015 uitgereikt gekregen tijdens de European Marine Engineering Conference and Awards.

NSB heeft vorig jaar drie panamax-schepen laten verbreden op een Chinese werf. Het zijn de containerschepen MSC Geneva, MSC Carouge en MSC Lausanne. De boeg en achterschip werden voorzien van een tweede buitenhuid en het ruim werd in de lengte doorgesneden om er 4200 ton aan geprefabriceerde secties tussen te zetten. De verbouwing nam per schip drie tot vier maanden in beslag en leverde een capaciteitsverruiming op van 4872 naar bijna 6300 teu. De Energy Efficiency Transport Index verbeterde zodoende 30%, bij slow steaming zelfs 50%, mede als gevolg van een toegevoegde bulbsteven en een andere schroef. NSB biedt de gepatenteerde verbreding ook aan aan andere scheepseigenaren. (WdN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer