VEKA presenteert verbazend efficiënt scheepsontwerp

Met een compleet nieuw ontworpen binnenvaartschip heeft de VEKA Group in Werkendam onlangs een grote order voor de bouw van 15 LNG-aangedreven binnenvaarttankers verworven. De tanker heeft een verbazend efficiënt achterschip, de gehele scheepsvorm is aangepast en verenigt tal van innovaties die het concern de afgelopen jaren ontwikkelde.

VEKA presenteert verbazend efficiënt scheepsontwerp
  • Een grotere veiligheid, meer laadvermogen en 25% zuiniger
  • Eerste drie LNG-tankers nog dit jaar in de vaart

Door Hans Heynen
De serie tankers wordt gebouwd voor de Belgische tankvaartrederij Plouvier Transport en Shell. ‘Dat we na een aantal moeilijke jaren in staat zijn tijdens een transformatie een grote opdracht binnen te halen, geeft een goed gevoel en is van groot belang’, aldus Roland van Veen en Peter Versluis van de VEKA Group.

Volgens topman Versluis is het nieuwe ontwerp het resultaat van 22 jaar ervaring. ‘Als marktleider in de binnenvaart en shortsea hebben we veel praktijkervaring opgedaan en een groot aantal innovaties ontwikkeld. Die konden we nu allemaal in een nieuw scheepsontwerp toepassen. Het casco is lichter, neemt meer lading mee en het achterschip zorgt voor een betere aanstroming naar de schroef en betere loslating van het water dankzij het nieuwe Veka Vortex Systeem.’

Het ontwerp is op schaal getest en geoptimaliseerd in het bassin van het onderzoeksinstituut DST in Duisburg. ‘De resultaten waren zó goed dat onderzoeksleider Ing. Joachim Zöllner er zelfs verbaasd van stond’, zegt Versluis. ‘In vergelijkingen met de betere tankers die wij de afgelopen 10 jaar hebben gebouwd, zal het brandstofverbruik circa 25% lager liggen. Daarbij is uitgegaan van 4000 tot 4500 vaaruren per jaar in het ARA-gebied en de op- en afvaart, inclusief Boven-Rijn.’

Veilig werken

Veiligheid en comfort voor de bemanning zijn onder de loep genomen, vertellen Van Veen en Versluis. ‘We hebben gekeken naar scheepsongelukken van de afgelopen jaren. Op grond daarvan hebben we de routing verbeterd, zodat de bemanning veiliger op het schip kan werken en hebben we nieuwe, veiligere lieren ontwikkeld. Dat moet een eind maken aan ongelukken tijdens het aan- en afmeren in sluizen en havens. Bovendien draagt een betere verlichting bij aan een veiliger werkomgeving.’

Bijzonder is de plaats van de LNG-opslagtank in het schip. Die staat volledig onderdeks, in het voorste deel van de ladingzone. ‘Dat is mogelijk omdat onderzoek aantoont dat de wanden van de cryogene LNG-tank, in combinatie met die van het schip, voldoende sterk zijn om de impact van een aanvaring te weerstaan. Twee jaar geleden was dit nog ondenkbaar geweest’, aldus Versluis.

De eerste drie tankers worden voor het einde van 2016 opgeleverd. De laatste moet in de eerste helft van 2018 varen. ‘De eerste casco’s worden al op onze eigen VEKA-werf in Plock (Polen) gebouwd. Om het bouwproces te versnellen levert de Groningse Central Industry Group de complete snijpakketten. Normaal doen we dat zelf, zoals bij twee gastankers die we voor Imperial bouwen. De casco’s van zowel de LPG- als de LNG-tankers worden afgebouwd bij VEKA Shipyard Werkendam.’

Lemmer

Op de werf VEKA Shipyard Lemmer ligt de focus de komende jaren vooral op de bouw van complexe zeeschepen en werkboten. ‘We bouwen een cementcarrier, waarvoor een bestaand casco wordt verlengd’, zegt Van Veen. ‘Tevens bouwen we momenteel een 70 meter lange fishfood carrier voor het transport van visvoer naar de grote viskwekerijen in de Noorse fjorden. Die brengt het direct van de fabriek naar de kweekbassins. Elke kwekerij heeft wekelijks 20 tot 60 ton visvoer nodig.’

Maar de werf gaat binnenvaartopdrachten niet uit de weg. Zo wordt er ook gewerkt aan twee grote duwboten voor Paraquay in opdracht van Imperial Shipping. Ze gaan op de Paraná rivier met 12 bakken varen. Goed voor een laadvermogen van in totaal 35.000 ton. ‘Het zijn technische hoogstandjes met onder meer volledig intrekbare flanking-roeren die 130 graden draaibaar zijn. De voor de schroeven geplaatste flanking-roeren verbeteren de manoeuvreerbaarheid van de duwcombinatie en worden slechts 10% a 20% van de tijd tijdens de vaart gebruikt. De overige 80% zijn ze wel van enorme invloed op het rendement. Met dit doel voor ogen werd door VEKA – in samenwerking met Van der Velden Marine Systems – dit slimme systeem bedacht en ontworpen.’

Daarnaast wordt een nieuwe estuaire tanker ontwikkeld voor de Belgische en Franse kustwateren. ‘Die testen we ook in Duisburg. We doen dat vanaf nu met al onze nieuwe ontwerpen. Er komt ook een nieuw ontwerp voor een dubbelschroever, waarbij het VEKA Vortex Systeem standaard op al onze schepen zal worden toegepast.’

Toekomstperspectief

Van Veen en Versluis zien 2016 en 2017 positief in. ‘We merken dat partijen weer meer interesse krijgen in nieuwbouw en vertrouwen daarbij op onze nieuwe innovaties op scheepsrompen. De sector heeft de afgelopen jaren weinig geïnvesteerd, maar de innovatie is doorgegaan. Dat werpt nu in Nederland en Europa vruchten af.’

VEKA gaat op korte termijn ook een volledig nieuw voortstuwingssysteem op de markt brengen. ‘We zijn er al ruim vijf jaar mee bezig’, zegt Versluis. ‘Het systeem haalt bij dezelfde diameter als een schroef in een straalbuis minimaal een 40% hoger rendement. Het zit in een huls ter grootte van een straalbuis, maar werkt totaal anders dan een schroef of walvisstaart. We hebben er nu drie universitaire mensen op zitten en we gaan nu bouwen.’ Versluis houdt de details echter nog geheim.

Bunkertanker

De twee jaar geleden met tankvaartondernemer Gerard Deen aangekondigde bouw van een LNG-bunkertanker gaat niet door. ‘We hadden in het kader het TEN-T-programma subsidie voor dit project aangevraagd, maar van de 26 projecten die vanuit diverse landen waren ingediend, zijn er maar acht goedgekeurd. De rest, waaronder ons gezamenlijke project, is afgevallen’, aldus Versluis.

VEKA presenteert verbazend efficiënt scheepsontwerp | Schuttevaer.nl

VEKA presenteert verbazend efficiënt scheepsontwerp

Met een compleet nieuw ontworpen binnenvaartschip heeft de VEKA Group in Werkendam onlangs een grote order voor de bouw van 15 LNG-aangedreven binnenvaarttankers verworven. De tanker heeft een verbazend efficiënt achterschip, de gehele scheepsvorm is aangepast en verenigt tal van innovaties die het concern de afgelopen jaren ontwikkelde.

VEKA presenteert verbazend efficiënt scheepsontwerp
  • Een grotere veiligheid, meer laadvermogen en 25% zuiniger
  • Eerste drie LNG-tankers nog dit jaar in de vaart

Door Hans Heynen
De serie tankers wordt gebouwd voor de Belgische tankvaartrederij Plouvier Transport en Shell. ‘Dat we na een aantal moeilijke jaren in staat zijn tijdens een transformatie een grote opdracht binnen te halen, geeft een goed gevoel en is van groot belang’, aldus Roland van Veen en Peter Versluis van de VEKA Group.

Volgens topman Versluis is het nieuwe ontwerp het resultaat van 22 jaar ervaring. ‘Als marktleider in de binnenvaart en shortsea hebben we veel praktijkervaring opgedaan en een groot aantal innovaties ontwikkeld. Die konden we nu allemaal in een nieuw scheepsontwerp toepassen. Het casco is lichter, neemt meer lading mee en het achterschip zorgt voor een betere aanstroming naar de schroef en betere loslating van het water dankzij het nieuwe Veka Vortex Systeem.’

Het ontwerp is op schaal getest en geoptimaliseerd in het bassin van het onderzoeksinstituut DST in Duisburg. ‘De resultaten waren zó goed dat onderzoeksleider Ing. Joachim Zöllner er zelfs verbaasd van stond’, zegt Versluis. ‘In vergelijkingen met de betere tankers die wij de afgelopen 10 jaar hebben gebouwd, zal het brandstofverbruik circa 25% lager liggen. Daarbij is uitgegaan van 4000 tot 4500 vaaruren per jaar in het ARA-gebied en de op- en afvaart, inclusief Boven-Rijn.’

Veilig werken

Veiligheid en comfort voor de bemanning zijn onder de loep genomen, vertellen Van Veen en Versluis. ‘We hebben gekeken naar scheepsongelukken van de afgelopen jaren. Op grond daarvan hebben we de routing verbeterd, zodat de bemanning veiliger op het schip kan werken en hebben we nieuwe, veiligere lieren ontwikkeld. Dat moet een eind maken aan ongelukken tijdens het aan- en afmeren in sluizen en havens. Bovendien draagt een betere verlichting bij aan een veiliger werkomgeving.’

Bijzonder is de plaats van de LNG-opslagtank in het schip. Die staat volledig onderdeks, in het voorste deel van de ladingzone. ‘Dat is mogelijk omdat onderzoek aantoont dat de wanden van de cryogene LNG-tank, in combinatie met die van het schip, voldoende sterk zijn om de impact van een aanvaring te weerstaan. Twee jaar geleden was dit nog ondenkbaar geweest’, aldus Versluis.

De eerste drie tankers worden voor het einde van 2016 opgeleverd. De laatste moet in de eerste helft van 2018 varen. ‘De eerste casco’s worden al op onze eigen VEKA-werf in Plock (Polen) gebouwd. Om het bouwproces te versnellen levert de Groningse Central Industry Group de complete snijpakketten. Normaal doen we dat zelf, zoals bij twee gastankers die we voor Imperial bouwen. De casco’s van zowel de LPG- als de LNG-tankers worden afgebouwd bij VEKA Shipyard Werkendam.’

Lemmer

Op de werf VEKA Shipyard Lemmer ligt de focus de komende jaren vooral op de bouw van complexe zeeschepen en werkboten. ‘We bouwen een cementcarrier, waarvoor een bestaand casco wordt verlengd’, zegt Van Veen. ‘Tevens bouwen we momenteel een 70 meter lange fishfood carrier voor het transport van visvoer naar de grote viskwekerijen in de Noorse fjorden. Die brengt het direct van de fabriek naar de kweekbassins. Elke kwekerij heeft wekelijks 20 tot 60 ton visvoer nodig.’

Maar de werf gaat binnenvaartopdrachten niet uit de weg. Zo wordt er ook gewerkt aan twee grote duwboten voor Paraquay in opdracht van Imperial Shipping. Ze gaan op de Paraná rivier met 12 bakken varen. Goed voor een laadvermogen van in totaal 35.000 ton. ‘Het zijn technische hoogstandjes met onder meer volledig intrekbare flanking-roeren die 130 graden draaibaar zijn. De voor de schroeven geplaatste flanking-roeren verbeteren de manoeuvreerbaarheid van de duwcombinatie en worden slechts 10% a 20% van de tijd tijdens de vaart gebruikt. De overige 80% zijn ze wel van enorme invloed op het rendement. Met dit doel voor ogen werd door VEKA – in samenwerking met Van der Velden Marine Systems – dit slimme systeem bedacht en ontworpen.’

Daarnaast wordt een nieuwe estuaire tanker ontwikkeld voor de Belgische en Franse kustwateren. ‘Die testen we ook in Duisburg. We doen dat vanaf nu met al onze nieuwe ontwerpen. Er komt ook een nieuw ontwerp voor een dubbelschroever, waarbij het VEKA Vortex Systeem standaard op al onze schepen zal worden toegepast.’

Toekomstperspectief

Van Veen en Versluis zien 2016 en 2017 positief in. ‘We merken dat partijen weer meer interesse krijgen in nieuwbouw en vertrouwen daarbij op onze nieuwe innovaties op scheepsrompen. De sector heeft de afgelopen jaren weinig geïnvesteerd, maar de innovatie is doorgegaan. Dat werpt nu in Nederland en Europa vruchten af.’

VEKA gaat op korte termijn ook een volledig nieuw voortstuwingssysteem op de markt brengen. ‘We zijn er al ruim vijf jaar mee bezig’, zegt Versluis. ‘Het systeem haalt bij dezelfde diameter als een schroef in een straalbuis minimaal een 40% hoger rendement. Het zit in een huls ter grootte van een straalbuis, maar werkt totaal anders dan een schroef of walvisstaart. We hebben er nu drie universitaire mensen op zitten en we gaan nu bouwen.’ Versluis houdt de details echter nog geheim.

Bunkertanker

De twee jaar geleden met tankvaartondernemer Gerard Deen aangekondigde bouw van een LNG-bunkertanker gaat niet door. ‘We hadden in het kader het TEN-T-programma subsidie voor dit project aangevraagd, maar van de 26 projecten die vanuit diverse landen waren ingediend, zijn er maar acht goedgekeurd. De rest, waaronder ons gezamenlijke project, is afgevallen’, aldus Versluis.