Damen springt in gat van zeer luxe expeditieschip

Damen heeft onlangs in Monaco de nieuwe SeaXplorer gepresenteerd. Dit schip kan even gemakkelijk in de tropen varen als door één meter dik ijs. Hiervoor is het gecertificeerd met de nieuwe Polar Code categorie B van de IMO die in 2017 van kracht wordt.

Damen springt in gat van zeer luxe expeditieschip

Damen levert de SeaXplorer in lengtes van 65, 90 en 100 meter. Alle drie kunnen ze 40 dagen in het ijs verblijven zonder een haven aan te doen. De grootste versie heeft accommodatie voor 50 bemanningsleden en 30 gasten. Verder heeft het 18 meter brede schip plaats voor onder meer twee reddingboten, vier zodiacs, twee onderzeeërs, vier waterscooters en twee helikopters. Voor het stallen van de helikopters is een hangar aan boord. Het schip breekt eenvoudig door één meter dik ijs. Voor de veiligheid heeft het een ijsradar, nachtcamera en een sonar die recht naar voren ‘kijkt’. De brandstoftanks aan boord van de SeaXplorer zijn dubbelwandig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Damen springt in gat van zeer luxe expeditieschip | Schuttevaer.nl

Damen springt in gat van zeer luxe expeditieschip

Damen heeft onlangs in Monaco de nieuwe SeaXplorer gepresenteerd. Dit schip kan even gemakkelijk in de tropen varen als door één meter dik ijs. Hiervoor is het gecertificeerd met de nieuwe Polar Code categorie B van de IMO die in 2017 van kracht wordt.

Damen springt in gat van zeer luxe expeditieschip

Damen levert de SeaXplorer in lengtes van 65, 90 en 100 meter. Alle drie kunnen ze 40 dagen in het ijs verblijven zonder een haven aan te doen. De grootste versie heeft accommodatie voor 50 bemanningsleden en 30 gasten. Verder heeft het 18 meter brede schip plaats voor onder meer twee reddingboten, vier zodiacs, twee onderzeeërs, vier waterscooters en twee helikopters. Voor het stallen van de helikopters is een hangar aan boord. Het schip breekt eenvoudig door één meter dik ijs. Voor de veiligheid heeft het een ijsradar, nachtcamera en een sonar die recht naar voren ‘kijkt’. De brandstoftanks aan boord van de SeaXplorer zijn dubbelwandig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer