Lloyd Werft gaat weer cruiseschepen bouwen

De Genting Group uit Maleisië investeert miljoenen in de Lloyd Werft in Bremen en laat er vijf cruiseschepen bouwen.

Sinds in 2004 op de Lloyd Werft het in aanbouw zijnde cruiseschip Pride of America zonk, werd er geen nieuwbouw meer gepleegd. In 2005 werd het faillissement aangevraagd, later ging het bedrijf als reparatiewerf verder. Maar met de toetreding van een van de grootste Maleisische multinationals komt daarin verandering. Genting neemt niet alleen een fors aandeel in de werf, het bedrijf brengt ook de opdracht voor vijf cruiseschepen mee. Twee daarvan zijn riviercruiseschepen zoals Meyer-dochter Neptun Werft in Rostock ze bouwt, de andere drie zijn zeegaande cruiseschepen met een capaciteit van circa 1000 passagiers. Het eerste schip wordt in 2018 opgeleverd.
Pikant detail; de cruiseschepen worden gebouwd voor Crystal Cruises , een dochteronderneming van de Genting Group, die ook grote belangen heeft in Star Cruises en Norwegian Cruise Lines , voor wie de Meyer Werft in Papenburg de afgelopen jaren al 15 schepen bouwde en er momenteel nog vier in opdracht heeft.
Nieuw dok
De Lloyd Werft ontbeerde tot nu toe een dok waarin grote cuiseschepen kunnen worden gebouwd. Dankzij de financiële injectie uit Azië wordt nu verwacht dat dat dok, waarvoor een investering van 50 miljoen nodig is, er zal komen.
De komende maand wordt verder overlegd met Genting. Dan zal duidelijk worden hoe groot het aandeel wordt dat het concern in de Bremer werf zal verwerven. Volgens een persmededeling is het niet de bedoeling dat Genting een meerderheidsbelang krijgt. Genting heeft laten weten tenminste 25% van de aandelen in bezit te willen krijgen. In het verleden had de Italiaanse werf Fincantieri een aandeel van 21% in het Bremer bedrijf. Een aantal jaren geleden werd die aandelen overgedaan aan scheepsbouwondernemer Dieter Petram.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Lloyd Werft gaat weer cruiseschepen bouwen | Schuttevaer.nl

Lloyd Werft gaat weer cruiseschepen bouwen

De Genting Group uit Maleisië investeert miljoenen in de Lloyd Werft in Bremen en laat er vijf cruiseschepen bouwen.

Sinds in 2004 op de Lloyd Werft het in aanbouw zijnde cruiseschip Pride of America zonk, werd er geen nieuwbouw meer gepleegd. In 2005 werd het faillissement aangevraagd, later ging het bedrijf als reparatiewerf verder. Maar met de toetreding van een van de grootste Maleisische multinationals komt daarin verandering. Genting neemt niet alleen een fors aandeel in de werf, het bedrijf brengt ook de opdracht voor vijf cruiseschepen mee. Twee daarvan zijn riviercruiseschepen zoals Meyer-dochter Neptun Werft in Rostock ze bouwt, de andere drie zijn zeegaande cruiseschepen met een capaciteit van circa 1000 passagiers. Het eerste schip wordt in 2018 opgeleverd.
Pikant detail; de cruiseschepen worden gebouwd voor Crystal Cruises , een dochteronderneming van de Genting Group, die ook grote belangen heeft in Star Cruises en Norwegian Cruise Lines , voor wie de Meyer Werft in Papenburg de afgelopen jaren al 15 schepen bouwde en er momenteel nog vier in opdracht heeft.
Nieuw dok
De Lloyd Werft ontbeerde tot nu toe een dok waarin grote cuiseschepen kunnen worden gebouwd. Dankzij de financiële injectie uit Azië wordt nu verwacht dat dat dok, waarvoor een investering van 50 miljoen nodig is, er zal komen.
De komende maand wordt verder overlegd met Genting. Dan zal duidelijk worden hoe groot het aandeel wordt dat het concern in de Bremer werf zal verwerven. Volgens een persmededeling is het niet de bedoeling dat Genting een meerderheidsbelang krijgt. Genting heeft laten weten tenminste 25% van de aandelen in bezit te willen krijgen. In het verleden had de Italiaanse werf Fincantieri een aandeel van 21% in het Bremer bedrijf. Een aantal jaren geleden werd die aandelen overgedaan aan scheepsbouwondernemer Dieter Petram.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer