Reusachtige Pieter Schelte voor afbouw in Rotterdam

Het grootste schip ter wereld, de Pieter Schelte van Allseas, is donderdag 8 januari in Rotterdam aangekomen.

Reusachtige Pieter Schelte voor afbouw in Rotterdam

 De gigant is 382 meter lang en heeft een uitzonderlijke breedte van 124 meter. Het is in eigen huis ontworpen en ontwikkeld door het Nederlands-Zwitserse offshorebedrijf Allseas.
De Pieter Schelte wordt de komende vier maanden in Rotterdam afgebouwd op Maasvlakte 2. De spin off van de totale bouw van het schip wordt voor het Nederlandse bedrijfsleven geschat op 700 miljoen euro. Daarbij zijn 440 verschillende Nederlandse bedrijven betrokken.

‘De komst van de Pieter Schelte past in het beleid van het Havenbedrijf dat erop gericht is de Rotterdamse offshore-sector verder te versterken’, zegt Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam. ‘Zowel in het bestaande gebied als op de Maasvlakte worden nieuwe haventerreinen speciaal voor deze sector ontwikkeld. Zo heeft onlangs Franklin Offshore Europe zich gevestigd op RDM Rotterdam.’

De Maasvlakte biedt volgens Castelein mogelijkheden op bestaande terreinen, nog nieuw te ontwikkelen terreinen en ook zijn de percelen water op Maasvlakte 2 nuttig in te zetten voor de offshore. De markten waar naar wordt gekeken zijn de ontmanteling van olie- en gasplatformen, het faciliteren van de bouw van windparken, (de)mobilisatieprojecten en vestiging van grootschalige maak- en assemblage-industrie.

In Rotterdam en omstreken zijn ruim 900 bedrijven actief in de maritieme en offshore-industrie. Het gaat daarbij om toonaangevende bedrijven zoals Allseas, Keppel Verolme, Mammoet, Heerema, Damen en Boskalis.

Reusachtige Pieter Schelte voor afbouw in Rotterdam | Schuttevaer.nl

Reusachtige Pieter Schelte voor afbouw in Rotterdam

Het grootste schip ter wereld, de Pieter Schelte van Allseas, is donderdag 8 januari in Rotterdam aangekomen.

Reusachtige Pieter Schelte voor afbouw in Rotterdam

 De gigant is 382 meter lang en heeft een uitzonderlijke breedte van 124 meter. Het is in eigen huis ontworpen en ontwikkeld door het Nederlands-Zwitserse offshorebedrijf Allseas.
De Pieter Schelte wordt de komende vier maanden in Rotterdam afgebouwd op Maasvlakte 2. De spin off van de totale bouw van het schip wordt voor het Nederlandse bedrijfsleven geschat op 700 miljoen euro. Daarbij zijn 440 verschillende Nederlandse bedrijven betrokken.

‘De komst van de Pieter Schelte past in het beleid van het Havenbedrijf dat erop gericht is de Rotterdamse offshore-sector verder te versterken’, zegt Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam. ‘Zowel in het bestaande gebied als op de Maasvlakte worden nieuwe haventerreinen speciaal voor deze sector ontwikkeld. Zo heeft onlangs Franklin Offshore Europe zich gevestigd op RDM Rotterdam.’

De Maasvlakte biedt volgens Castelein mogelijkheden op bestaande terreinen, nog nieuw te ontwikkelen terreinen en ook zijn de percelen water op Maasvlakte 2 nuttig in te zetten voor de offshore. De markten waar naar wordt gekeken zijn de ontmanteling van olie- en gasplatformen, het faciliteren van de bouw van windparken, (de)mobilisatieprojecten en vestiging van grootschalige maak- en assemblage-industrie.

In Rotterdam en omstreken zijn ruim 900 bedrijven actief in de maritieme en offshore-industrie. Het gaat daarbij om toonaangevende bedrijven zoals Allseas, Keppel Verolme, Mammoet, Heerema, Damen en Boskalis.