Hoge boetes voor illegaal tewerkstellen vreemdelingen

Inspectie SZW heeft vijf bedrijven – twee opdrachtgevers, een hoofdaannemer en twee onderaannemers – hoge boetes opgelegd vanwege het illegaal tewerkstellen van 66 Roemenen in 2013. Ze waren ingehuurd voor schilderwerk.

Boete voor Damen Shipyards

Twee Zwitserse opdrachtgevers, die vrijwel tegelijkertijd een schip bestelden, kregen boetes van respectievelijk 384.000 en 372.000 euro opgelegd. Een hoofdaannemer en twee onderaannemers kregen ieder een boete van 792.000 euro. Inspectie SZW bracht het nieuws naar buiten zonder bedrijfsnamen te noemen.
Grijs gebied
Directeur Peter Zoeteman van Netherlands Maritime Technology is verbaasd over de timing van het persbericht van de Inspectie SZW. ‘Het is in feite oud nieuws. De boetes zijn, net als een vergelijkbare boete aan Groningen Shipyard, al vorig jaar opgelegd.’ Zoeteman spreekt van een gecompliceerde wet met een grijs gebied, die de werf overal voor verantwoordelijk kan stellen. ‘Wij informeren onze leden hoe ze ermee moeten omgaan.’
Ook Zoeteman wijst op het tekort aan geschoolde arbeidskrachten. ‘Het is tragisch dat die met 700.000 werklozen niet te vinden zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Hoge boetes voor illegaal tewerkstellen vreemdelingen | Schuttevaer.nl

Hoge boetes voor illegaal tewerkstellen vreemdelingen

Inspectie SZW heeft vijf bedrijven – twee opdrachtgevers, een hoofdaannemer en twee onderaannemers – hoge boetes opgelegd vanwege het illegaal tewerkstellen van 66 Roemenen in 2013. Ze waren ingehuurd voor schilderwerk.

Boete voor Damen Shipyards

Twee Zwitserse opdrachtgevers, die vrijwel tegelijkertijd een schip bestelden, kregen boetes van respectievelijk 384.000 en 372.000 euro opgelegd. Een hoofdaannemer en twee onderaannemers kregen ieder een boete van 792.000 euro. Inspectie SZW bracht het nieuws naar buiten zonder bedrijfsnamen te noemen.
Grijs gebied
Directeur Peter Zoeteman van Netherlands Maritime Technology is verbaasd over de timing van het persbericht van de Inspectie SZW. ‘Het is in feite oud nieuws. De boetes zijn, net als een vergelijkbare boete aan Groningen Shipyard, al vorig jaar opgelegd.’ Zoeteman spreekt van een gecompliceerde wet met een grijs gebied, die de werf overal voor verantwoordelijk kan stellen. ‘Wij informeren onze leden hoe ze ermee moeten omgaan.’
Ook Zoeteman wijst op het tekort aan geschoolde arbeidskrachten. ‘Het is tragisch dat die met 700.000 werklozen niet te vinden zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer