Order van 1,6 miljard voor Meyer Werft

De Meyer Werft in Papenburg heeft een getekend contract binnen voor de bouw van twee cruiseschepen voor Norwegian Cruise Lines (NCL).

Het zijn het 12de  en 13de schip dat Meyer voor de in Amerika gevestigde rederij bouwt. Met de order is 1,6 miljard euro gemoeid.

De schepen, die in het derde kwartaal van 2018 en het vierde kwartaal van 2019 worden afgeleverd, meten 164.600 brt en bieden plaats aan 4200 passagiers.

De directie van Meyer heeft nog niet gereageerd op de vragen van de ondernemingsraad over een standplaats- en investeringsgarantie alsmede het behoud van 3100 arbeidsplaatsen in Papenburg. Meyer is met de Finse regering in onderhandeling over de overname van de STX-werf in Turku. Daar kunnen schepen van elke afmeting probleemloos te water worden gelaten, terwijl vanuit Papenburg de vaart over de Ems naar Eemshaven telkens voor hoge kosten zorgen. Verwacht wordt dat er snel duidelijkheid komt over de situatie in Finland.

Deze week werd verder bekend dat de langs de Meyer Werft lopende Rheinlanderstrasse zal worden verlegd om ruimte te scheppen voor uitbreiding van de werf. Hiermee is een bedrag van 10 miljoen euro gemoeid. Het regionaal bestuur en Meyer laten weten dat de verlegging van de weg volkomen los staat van wat er met de STX-werf gebeurt. (WdN)

Order van 1,6 miljard voor Meyer Werft | Schuttevaer.nl

Order van 1,6 miljard voor Meyer Werft

De Meyer Werft in Papenburg heeft een getekend contract binnen voor de bouw van twee cruiseschepen voor Norwegian Cruise Lines (NCL).

Het zijn het 12de  en 13de schip dat Meyer voor de in Amerika gevestigde rederij bouwt. Met de order is 1,6 miljard euro gemoeid.

De schepen, die in het derde kwartaal van 2018 en het vierde kwartaal van 2019 worden afgeleverd, meten 164.600 brt en bieden plaats aan 4200 passagiers.

De directie van Meyer heeft nog niet gereageerd op de vragen van de ondernemingsraad over een standplaats- en investeringsgarantie alsmede het behoud van 3100 arbeidsplaatsen in Papenburg. Meyer is met de Finse regering in onderhandeling over de overname van de STX-werf in Turku. Daar kunnen schepen van elke afmeting probleemloos te water worden gelaten, terwijl vanuit Papenburg de vaart over de Ems naar Eemshaven telkens voor hoge kosten zorgen. Verwacht wordt dat er snel duidelijkheid komt over de situatie in Finland.

Deze week werd verder bekend dat de langs de Meyer Werft lopende Rheinlanderstrasse zal worden verlegd om ruimte te scheppen voor uitbreiding van de werf. Hiermee is een bedrag van 10 miljoen euro gemoeid. Het regionaal bestuur en Meyer laten weten dat de verlegging van de weg volkomen los staat van wat er met de STX-werf gebeurt. (WdN)