‘Grave wil geen werf, maar boulevard’

De gemeente Grave wil de scheepswerf aan de rand van het stadscentrum weg hebben. Dat is volgens werfdirecteur Robert van Kessel de werkelijke reden dat zijn Scheepswerf Grave geen vergunning krijgt voor de bouw van riviercruiseschepen van 135 meter. Het gevolg is dat Van Kessel vorige week collectief ontslag moest aanvragen voor zijn ruim 60 personeelsleden. Dinsdagavond was er een demonstratieve tocht van het personeel naar het gemeentehuis, vrijdagavond wordt de kwestie in een extra gemeenteraadsvergadering behandeld.

'Grave wil geen werf, maar boulevard'

Scheepswerf Grave vraagt ontslag voor alle medewerkers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Wat een bizar bericht, in een tijd van crisis nota bene, enkel vanwege doorgeslagen regelgeving, dat zo’n werf tezamen met uitstervend Nederlands vakmanschap ten onder gaat. Kom inderdaad naar het westen, hier gaat nog industrie, wonen en werk redelijk samen. Water genoeg, oude werfterreinen genoeg en helaas ook genoeg werklozen. Deze werf zal met open armen worden ontvangen, het Rotterdams havenbedrijf kan het vast wel faciliteren !

    Geplaatst door: J. Bessems op
  • De gemeenteraad heeft geen schuld,de wethouder niet, maar de directeur dhr.van Kessel heeft schuld.Hij probeert andere mensen de schuld te geven omdat hij geen werk meer heeft of omdat er wat anders loos is met de werf.Hij heeft de opdracht voor de bouw van de twee schepen niet en zal die volgens mij ook niet krijgen ondanks dat hij nu tot 135 meter mag bouwen.

    Geplaatst door: bernardus-Grave- op
  • De overheid,dus ook wethouders ,zijn onderhand vergeten, waarom toch door de eeuwen heen, steden langs het water zijn gebouwd. Onderandere om goederen over te slaan uit en in schepen.Je moet natuurlijk ook her en der eenscheepswerf hebben ,die schepen bouwd.Als laatste optie, zou wonen moeten zijn!Al is dat ook zoaangenaam.Havens, kadens , ligplaatsen, reparatie-bedrijfjes , enz. Dat moet aan het water.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • Het kan toch niet zo zijn dat 1 wethouder alles overruled?, ik zou maar eens diepgaand gaan onderzoeken wat die wethouder voor persoonlijke belangen bij een promenade heeft, het zal de eerste keer niet zijn!

    Geplaatst door: Arno op
  • De meyer werf in Papenburg vind ik een slecht voorbeeld, die had allang moeten verhuizen naar bv Emden. Alles moet wijken voor die werf en de Ems is naar zijn grootje. Kost nu veel miljoenen euris meer per jaar , dan de verhuizing gekost had in het verleden.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • jammer weer een bedrijf naar de klote door onwetende mensen,en dat in deze crisis tijd veel mensen doen een moord voor een baan.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Deze wethouder heeft naar mijn inziens een grote hekel aan de scheepswerf.Hij laat nog liever de medewerkers zonder baan zitten dan dat ie moet toegeven.

    Geplaatst door: C.Wijnen op
  • kunnen ze die wethouder niet in de bijstand zetten dan weet hij ook wat dat is.60 gezinnen naar de kloten.we moeten allen maal ons broek op houden maar hijlaat hen zakken on begrijpelijk
    ik wens de werken de mensen van de scheepwerf heel veel sterkte en geluk.

    Geplaatst door: anneke op
  • Erg kortzichtig van gemeente Grave.

    zou je het in 2 secties kunnen bouwen? plak ze ergens anders aan elkaar……

    Een tip voor de scheepwerf Grave 😉 dit is een tweet van de Gemeente Grave: https://twitter.com/#!/stadhuisGrave/status/179236107240734720

    Geplaatst door: Harry op
  • SHIPPINGBOULEVARD IPV SHOPPINGBOULEVARD!

    Goedemorgen/Goedemiddag,

    Als je zo’n bericht leest zou de moed je in de schoenen kunnen zinken als ondernemer in de MAAK-INDUSTRIE.

    Nederland heeft een UNIEKE kans om met dit type schepen een zeer forse en groeiende markt te veroveren. Voor vele honderden miljoenen te bouwen in de komende jaren.

    Waar is immers meer kennis aanwezig dan hier op dit vlak?

    En waar zijn er meer grote rivieren?

    Als voorbeeld zou ik de gemeenteraad eens willen adviseren om in PAPENBURG (DUITSLAND) de MEYER WERFT te bezoeken.

    (Wel doen he…!)

    Hier gaan al vele decennia ondernemerschap, innovatie en werkgelegenheid samen.

    Op zeer grote schaal want voor vele honderden miljoenen (!) Euro’s per jaar worden er cruiseschepen gebouwd. Met groot succes, ondanks opkomende concurrentie van SNELLER BESLISSENDE LANDEN als KOREA.

    Wij kunnen in Nederland kiezen:

    Shoppingboulevards (…) waar er al veel te veel van zijn voor alle import uit Azie. Dan worden wij de loonslaven & koelies van het Verre Oosten met een steeds groter handelstekort etc. (kijk maar naar de USA)

    OF

    SHIPPINGBOULEVARDS!

    Wij kiezen voor innovatieve en onderscheidende MAAK INDUSTRIE en geven ondernemers een kans!

    Als er 20 jaar (!) over een boulevard moet worden ‘gecommissied’ zien wij dat dit echt PolderKolder is.

    Mijn familie heeft een vergelijkbaar avontuur (…) meegemaakt met de A-73: VEERTIG JAAR heeft de politiek erover gedaan om een besluiit te nemen. Ondertussen kon ons bedrijf geen kant meer uit.

    Ik wens de gemeenteraad veel wijsheid en de ondernemer en al zijn medewerk(st)ers en toeleverancier heel veel sterkte. En als GRAVE jullie niet meer wil: kom naar het Westen; hier vinden we plek tot 200 meter en meer en dan kan het SNEL.

    Met vriendelijke groet,

    Willem Schulpen
    + 31 6 22 33 75 17

    Geplaatst door: Willem Schulpen op
  • Helaas Voor veel gemeentes is werkgelegenheid een vies word, ook hier .
    Zeker in deze tijd zouden ze blij moeten zijn dat dit nog geld door deze mensen binnenkomt.

    zullen wel op termijn een museum maken over de scheepswerf en andere in de ogen van het gemeentebestuur viese nutteloze ambachten

    Geplaatst door: peter op
  • Erg populistisch gedrag.
    Ondernemerspeelt met de media.
    Gemeente staat op zijn strepen.
    Volgens mij word de soep niet zo heet gegeten.

    Geplaatst door: Leopold op
  • ze hebben een kade van 200 meter, en daar mag dan maar 110 m. afmeren??
    Deventer hetzelfde verhaal, het gaat helemaal niet om de inspraak van burgers!Een paar hotemetoten hebben een eigen visie.Ik zeg meestal, de stropdas zit te strak, maar misschien wel niet strak genoeg ha, ha.

    Geplaatst door: H-D op
  • Waar ook de fout ligt het is nu om orde op zaken te stellen. Als er 60 mensen WW moeten ontvangen is een grote kostenpost voor de Gemeente. Het overheidsorgaan is nu eenmaal log en ondoorzichtig. We zijn tot over de landsgrenzen beroemd om de kennis en now- how van Scheepsbouw als kikkerlandje. Laat de kennis niet verloren gaan en ook die 60 gezinnen niet naar de “haaien”

    Geplaatst door: Lia op
  • @ Hans
    Ook ambtenaar?
    Lees je eigen verhaal nu eens terug en spiegel dat aan de reacties…..Dat laat een bepaalde indruk achter

    Geplaatst door: Fred op
  • Staat de werf boven de WET??Ron.

    Geplaatst door: ron op
  • @hans

    doe me een lol we hebben recht op inspraak. We hebben recht op regels. Rabo neemt Friesland bank over de de regels zijn niet nodig want NMa gaat direct accord. Dit idem dito wethouder zal wel persoonlijke motieven hebben.

    Geplaatst door: ……. op
  • Wat een bureaucratische uitwas. Alleen deze zin al: ‘wij gunnen meneer Kessel zijn ondernemerschap’
    Staat er echt ‘Wij gunnen’? Dankzij die ondernemer heeft de ambtenaar die dit proclameert elke dag te eten. Als de gemeente twee jaar de tijd neemt voor een planologische toets dan is het nodig om de verantwoordelijke mensen bij gemeente te ontslaan.

    Geplaatst door: Daan op
  • Hans
    Jij ben nu precies de reden dat dit land langzaam naar de klote gaat en bijna elke serieuze ondernemer naar het buitenland vertrekt en Nederland achterlaat voor kansloze ambtenaartjes het gaat mijn wel niks aan wat daar gebeurd maar ik erger me verschrikkelijk aan mannetjes als jij

    Geplaatst door: De groot op
  • Beetje uit ze’n verband getrokken verhaal.
    De gemeenteraad stelt een bestemmingsplan vast en hier wordt aan getoetst. Het bedrijf wil meer en krijgt te horen dat dit niet mogelijk is. De directeur speelt plufpoker over de rug van het personeel. De raad neemt daarop een motie aan om het college te verzoeken zijn best te doen om deze bouw van deze schepen mogelijk te maken. Het college toetst aan alle regels en weegt de belangen af en komt tot de conclusie dat het niet kan op die locatie. Ze hebben meer te dienen als de ondernemer. De gemeente is er ook voor de burgers.
    Deze mensen hebben in een ontwikkeld land recht op inspraak, dus kost even tijd. Hoe langer schepen hoe dichter bij de buren waarschijnlijk.
    De provincie dient ook aan dit plan te toetsen dus kan nog helemaal geen toestemming geven, dus dat verhaal is onzin.
    Als die directeur nou gewoon een schip bouwt van 110 meter en nog een boegsectie van 25 meter en ze aan het eind aan elkaar last in een dok o.i.d. is hij er toch ook.
    Als directeur zo nodig wil verhuizen omdat hij niet mag wat hij wil moet het zelf maar weten maar speel geen spelletjes over de ruggen van je personeel.

    Geplaatst door: Hans op
  • Weer zo’n vreemdsoortig wethoudertje die kennelijk ook de burgemeester in zijn zak heeft zitten. In het buitenland lachen ze zich rot om zo’n domme wetsdienaar in Grave. Heeft die wethouder soms zo’n vette portefeuille dat hij de WW voor die mensen kan betalen. Je vraagt je toch af in wat voor land wee hier leven

    Geplaatst door: guus op
  • Er komen steeds meer wethouders in Nederland die zich gedragen als een soort alleenheerser in hun gemeente. Vooral de oude politieke partijen zoals CDA & PvdA hebben nog van die anarchistische trekjes! Wethouder (CDA) moet zelf eens zijn handjes laten wapperen en gaan kijken met welk vakwerk men op werven bezig is! Meestal zijn wethouder van \”gevestigde orde\” het ook mensen zonder inhoudelijk verstand van besturen, maar geflopte ex-leraren!

    Geplaatst door: Henk op
  • De scheepsbouw in uitvoering in nederland moet je koesteren er is nog maar een beperkte groep vak mensen die dit beroep uitoefenen.
    Laat de gemeente Grave een opleidings project beginnen voor jonge scheeps bouwers dan wel L.B.O en M.B.O dus praktijk mensen,want die gaan we in de toekomst missen.

    met vriendelijke groet
    Eelke Wolthuis

    Geplaatst door: E.Wolthuis op

Reageer

‘Grave wil geen werf, maar boulevard’ | Schuttevaer.nl

‘Grave wil geen werf, maar boulevard’

De gemeente Grave wil de scheepswerf aan de rand van het stadscentrum weg hebben. Dat is volgens werfdirecteur Robert van Kessel de werkelijke reden dat zijn Scheepswerf Grave geen vergunning krijgt voor de bouw van riviercruiseschepen van 135 meter. Het gevolg is dat Van Kessel vorige week collectief ontslag moest aanvragen voor zijn ruim 60 personeelsleden. Dinsdagavond was er een demonstratieve tocht van het personeel naar het gemeentehuis, vrijdagavond wordt de kwestie in een extra gemeenteraadsvergadering behandeld.

'Grave wil geen werf, maar boulevard'

Scheepswerf Grave vraagt ontslag voor alle medewerkers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Wat een bizar bericht, in een tijd van crisis nota bene, enkel vanwege doorgeslagen regelgeving, dat zo’n werf tezamen met uitstervend Nederlands vakmanschap ten onder gaat. Kom inderdaad naar het westen, hier gaat nog industrie, wonen en werk redelijk samen. Water genoeg, oude werfterreinen genoeg en helaas ook genoeg werklozen. Deze werf zal met open armen worden ontvangen, het Rotterdams havenbedrijf kan het vast wel faciliteren !

    Geplaatst door: J. Bessems op
  • De gemeenteraad heeft geen schuld,de wethouder niet, maar de directeur dhr.van Kessel heeft schuld.Hij probeert andere mensen de schuld te geven omdat hij geen werk meer heeft of omdat er wat anders loos is met de werf.Hij heeft de opdracht voor de bouw van de twee schepen niet en zal die volgens mij ook niet krijgen ondanks dat hij nu tot 135 meter mag bouwen.

    Geplaatst door: bernardus-Grave- op
  • De overheid,dus ook wethouders ,zijn onderhand vergeten, waarom toch door de eeuwen heen, steden langs het water zijn gebouwd. Onderandere om goederen over te slaan uit en in schepen.Je moet natuurlijk ook her en der eenscheepswerf hebben ,die schepen bouwd.Als laatste optie, zou wonen moeten zijn!Al is dat ook zoaangenaam.Havens, kadens , ligplaatsen, reparatie-bedrijfjes , enz. Dat moet aan het water.

    Geplaatst door: Henny Arends op
  • Het kan toch niet zo zijn dat 1 wethouder alles overruled?, ik zou maar eens diepgaand gaan onderzoeken wat die wethouder voor persoonlijke belangen bij een promenade heeft, het zal de eerste keer niet zijn!

    Geplaatst door: Arno op
  • De meyer werf in Papenburg vind ik een slecht voorbeeld, die had allang moeten verhuizen naar bv Emden. Alles moet wijken voor die werf en de Ems is naar zijn grootje. Kost nu veel miljoenen euris meer per jaar , dan de verhuizing gekost had in het verleden.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • jammer weer een bedrijf naar de klote door onwetende mensen,en dat in deze crisis tijd veel mensen doen een moord voor een baan.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Deze wethouder heeft naar mijn inziens een grote hekel aan de scheepswerf.Hij laat nog liever de medewerkers zonder baan zitten dan dat ie moet toegeven.

    Geplaatst door: C.Wijnen op
  • kunnen ze die wethouder niet in de bijstand zetten dan weet hij ook wat dat is.60 gezinnen naar de kloten.we moeten allen maal ons broek op houden maar hijlaat hen zakken on begrijpelijk
    ik wens de werken de mensen van de scheepwerf heel veel sterkte en geluk.

    Geplaatst door: anneke op
  • Erg kortzichtig van gemeente Grave.

    zou je het in 2 secties kunnen bouwen? plak ze ergens anders aan elkaar……

    Een tip voor de scheepwerf Grave 😉 dit is een tweet van de Gemeente Grave: https://twitter.com/#!/stadhuisGrave/status/179236107240734720

    Geplaatst door: Harry op
  • SHIPPINGBOULEVARD IPV SHOPPINGBOULEVARD!

    Goedemorgen/Goedemiddag,

    Als je zo’n bericht leest zou de moed je in de schoenen kunnen zinken als ondernemer in de MAAK-INDUSTRIE.

    Nederland heeft een UNIEKE kans om met dit type schepen een zeer forse en groeiende markt te veroveren. Voor vele honderden miljoenen te bouwen in de komende jaren.

    Waar is immers meer kennis aanwezig dan hier op dit vlak?

    En waar zijn er meer grote rivieren?

    Als voorbeeld zou ik de gemeenteraad eens willen adviseren om in PAPENBURG (DUITSLAND) de MEYER WERFT te bezoeken.

    (Wel doen he…!)

    Hier gaan al vele decennia ondernemerschap, innovatie en werkgelegenheid samen.

    Op zeer grote schaal want voor vele honderden miljoenen (!) Euro’s per jaar worden er cruiseschepen gebouwd. Met groot succes, ondanks opkomende concurrentie van SNELLER BESLISSENDE LANDEN als KOREA.

    Wij kunnen in Nederland kiezen:

    Shoppingboulevards (…) waar er al veel te veel van zijn voor alle import uit Azie. Dan worden wij de loonslaven & koelies van het Verre Oosten met een steeds groter handelstekort etc. (kijk maar naar de USA)

    OF

    SHIPPINGBOULEVARDS!

    Wij kiezen voor innovatieve en onderscheidende MAAK INDUSTRIE en geven ondernemers een kans!

    Als er 20 jaar (!) over een boulevard moet worden ‘gecommissied’ zien wij dat dit echt PolderKolder is.

    Mijn familie heeft een vergelijkbaar avontuur (…) meegemaakt met de A-73: VEERTIG JAAR heeft de politiek erover gedaan om een besluiit te nemen. Ondertussen kon ons bedrijf geen kant meer uit.

    Ik wens de gemeenteraad veel wijsheid en de ondernemer en al zijn medewerk(st)ers en toeleverancier heel veel sterkte. En als GRAVE jullie niet meer wil: kom naar het Westen; hier vinden we plek tot 200 meter en meer en dan kan het SNEL.

    Met vriendelijke groet,

    Willem Schulpen
    + 31 6 22 33 75 17

    Geplaatst door: Willem Schulpen op
  • Helaas Voor veel gemeentes is werkgelegenheid een vies word, ook hier .
    Zeker in deze tijd zouden ze blij moeten zijn dat dit nog geld door deze mensen binnenkomt.

    zullen wel op termijn een museum maken over de scheepswerf en andere in de ogen van het gemeentebestuur viese nutteloze ambachten

    Geplaatst door: peter op
  • Erg populistisch gedrag.
    Ondernemerspeelt met de media.
    Gemeente staat op zijn strepen.
    Volgens mij word de soep niet zo heet gegeten.

    Geplaatst door: Leopold op
  • ze hebben een kade van 200 meter, en daar mag dan maar 110 m. afmeren??
    Deventer hetzelfde verhaal, het gaat helemaal niet om de inspraak van burgers!Een paar hotemetoten hebben een eigen visie.Ik zeg meestal, de stropdas zit te strak, maar misschien wel niet strak genoeg ha, ha.

    Geplaatst door: H-D op
  • Waar ook de fout ligt het is nu om orde op zaken te stellen. Als er 60 mensen WW moeten ontvangen is een grote kostenpost voor de Gemeente. Het overheidsorgaan is nu eenmaal log en ondoorzichtig. We zijn tot over de landsgrenzen beroemd om de kennis en now- how van Scheepsbouw als kikkerlandje. Laat de kennis niet verloren gaan en ook die 60 gezinnen niet naar de “haaien”

    Geplaatst door: Lia op
  • @ Hans
    Ook ambtenaar?
    Lees je eigen verhaal nu eens terug en spiegel dat aan de reacties…..Dat laat een bepaalde indruk achter

    Geplaatst door: Fred op
  • Staat de werf boven de WET??Ron.

    Geplaatst door: ron op
  • @hans

    doe me een lol we hebben recht op inspraak. We hebben recht op regels. Rabo neemt Friesland bank over de de regels zijn niet nodig want NMa gaat direct accord. Dit idem dito wethouder zal wel persoonlijke motieven hebben.

    Geplaatst door: ……. op
  • Wat een bureaucratische uitwas. Alleen deze zin al: ‘wij gunnen meneer Kessel zijn ondernemerschap’
    Staat er echt ‘Wij gunnen’? Dankzij die ondernemer heeft de ambtenaar die dit proclameert elke dag te eten. Als de gemeente twee jaar de tijd neemt voor een planologische toets dan is het nodig om de verantwoordelijke mensen bij gemeente te ontslaan.

    Geplaatst door: Daan op
  • Hans
    Jij ben nu precies de reden dat dit land langzaam naar de klote gaat en bijna elke serieuze ondernemer naar het buitenland vertrekt en Nederland achterlaat voor kansloze ambtenaartjes het gaat mijn wel niks aan wat daar gebeurd maar ik erger me verschrikkelijk aan mannetjes als jij

    Geplaatst door: De groot op
  • Beetje uit ze’n verband getrokken verhaal.
    De gemeenteraad stelt een bestemmingsplan vast en hier wordt aan getoetst. Het bedrijf wil meer en krijgt te horen dat dit niet mogelijk is. De directeur speelt plufpoker over de rug van het personeel. De raad neemt daarop een motie aan om het college te verzoeken zijn best te doen om deze bouw van deze schepen mogelijk te maken. Het college toetst aan alle regels en weegt de belangen af en komt tot de conclusie dat het niet kan op die locatie. Ze hebben meer te dienen als de ondernemer. De gemeente is er ook voor de burgers.
    Deze mensen hebben in een ontwikkeld land recht op inspraak, dus kost even tijd. Hoe langer schepen hoe dichter bij de buren waarschijnlijk.
    De provincie dient ook aan dit plan te toetsen dus kan nog helemaal geen toestemming geven, dus dat verhaal is onzin.
    Als die directeur nou gewoon een schip bouwt van 110 meter en nog een boegsectie van 25 meter en ze aan het eind aan elkaar last in een dok o.i.d. is hij er toch ook.
    Als directeur zo nodig wil verhuizen omdat hij niet mag wat hij wil moet het zelf maar weten maar speel geen spelletjes over de ruggen van je personeel.

    Geplaatst door: Hans op
  • Weer zo’n vreemdsoortig wethoudertje die kennelijk ook de burgemeester in zijn zak heeft zitten. In het buitenland lachen ze zich rot om zo’n domme wetsdienaar in Grave. Heeft die wethouder soms zo’n vette portefeuille dat hij de WW voor die mensen kan betalen. Je vraagt je toch af in wat voor land wee hier leven

    Geplaatst door: guus op
  • Er komen steeds meer wethouders in Nederland die zich gedragen als een soort alleenheerser in hun gemeente. Vooral de oude politieke partijen zoals CDA & PvdA hebben nog van die anarchistische trekjes! Wethouder (CDA) moet zelf eens zijn handjes laten wapperen en gaan kijken met welk vakwerk men op werven bezig is! Meestal zijn wethouder van \”gevestigde orde\” het ook mensen zonder inhoudelijk verstand van besturen, maar geflopte ex-leraren!

    Geplaatst door: Henk op
  • De scheepsbouw in uitvoering in nederland moet je koesteren er is nog maar een beperkte groep vak mensen die dit beroep uitoefenen.
    Laat de gemeente Grave een opleidings project beginnen voor jonge scheeps bouwers dan wel L.B.O en M.B.O dus praktijk mensen,want die gaan we in de toekomst missen.

    met vriendelijke groet
    Eelke Wolthuis

    Geplaatst door: E.Wolthuis op

Reageer