Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

ZOETERMEER, 14 november 2011 23:49

‘680 miljoen aan scheepsbouworders overboord’

Staatssecretaris van Financiën Weekers ziet momenteel geen mogelijkheden om de Willekeurige Afschrijving met nog een jaar te verlengen. Scheepsbouw Nederland spreekt haar zorg uit. De reactie van de staatssecretaris in het overleg over het belastingplan 2012 kost de Nederlandse scheepsbouw mogelijk 680 miljoen euro aan gemiste orders.

  • Scheepsbouw Nederland bezorgd over reactie staatssecretaris Weekers

In het kader van het belastingplan 2012 hadden de Kamerleden Schouten (ChristenUnie) en Dijksma (PvdA) de staatssecretaris gevraagd de mogelijkheden te onderzoeken om de maatregel van de Willekeurige Afschrijving in 2012 te verlengen, omdat de economische crisis ook in 2012 gevolgen zal hebben voor de liquiditeit van ondernemers.

Reactie Weekers
De onderbouwing van de staatssecretaris om de regeling niet nog een jaar te verlengen is tweeledig. Weekers geeft aan dat het kaseffect van een verlenging te groot is. De EMU-saldo effecten bedragen -/- 0,9 miljard euro in zowel 2012 als 2013. Ook zegt hij dat een voortzetting van de regeling in afgezwakte vorm, bij afschrijving in minimaal vier jaar, leidt tot grote kaseffecten. Deze kaseffecten passen niet bij de doelstellingen van het kabinet met betrekking tot het EMU-saldo. Weekers laat daarnaast weten dat er voor de budgettaire gevolgen van een verlenging geen dekking is.

Orderstroom overboord
De scheepsbouwsector vraagt zich af waarom in de vaststelling van het EMU-saldo alleen gekeken wordt naar het kaseffect van 2012. Men kan de toekomstige positieve effecten, in de vorm van verhoogde belastinginkomsten in de daarop volgende jaren, niet negeren. De facto kost de regeling de Staat alleen de netto contante waarde van de rente in een tijdspanne van de vervroegde aftrekbaarheid. Het lijkt erop dat de Nederlandse Staat zichzelf door een rekenregel in de vingers snijdt en daarmee een potentiële orderstroom overboord gooit.

Een aantal Kamerleden ziet wel degelijk heil in een verlenging en maakt zich daar hard voor. Dat blijkt ook uit de motie die 3 november door Kamerleden Schouten en Dijksma is ingediend.

Werkgelegenheid
Het potentieel aan orders, dat door een verlenging van de regeling doorgang zal vinden, ligt volgens Scheepsbouw Nederland tussen de 20 en 45 schepen. Schepen die in Nederland gebouwd zullen worden op voornamelijk Noord-Nederlandse werven. Dit vertaalt zich in een werkgelegenheid van 2.100 tot 4.300 FTE voor 2012 en een omzet voor de BV Nederland tussen de 340 en 680 miljoen euro, volgens berekeningen van de brancheorganisatie. Hiervan zou tussen de 58 en 116 miljoen euro terugvloeien naar de Staat.

‘Het argument dat destijds is gebruikt om de regeling in te voeren en tot twee keer toe te verlengen is onverminderd van kracht. De kredietverlening aan bedrijven staat -met de huidige economie en kapitaalmarkt- steeds meer onder druk’, stelt Scheepsbouw Nederland.

Garantiebudget verhoogd
Dat het kabinet dit ook beseft, blijkt volgens de scheepsbouwers uit het feit dat minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie onlangs heeft aangekondigd het garantiebudget voor het Midden- en Kleinbedrijf te verhogen van 765 miljoen euro naar 1 miljard euro. Daarnaast heeft de minister besloten de Garantie Ondernemersfinanciering, een garantiebudget van 600 miljoen euro voor grotere bedrijven, dat is ingesteld tijdens de kredietcrisis in 2008, nog een jaar te verlengen. Deze faciliteit zou eind dit jaar aflopen. ‘Maar de crisis raakt zowel burger als ondernemer. De overheid moet voorwaarden scheppen om bedrijven concurrerend te laten zijn en blijven. Daarom verlengen we deze regeling minimaal een jaar’, aldus minister Verhagen.

De kosten die de Staat maakt door de regeling zijn volgens Scheepsbouw Nederland aanzienlijk kleiner dan de opbrengsten die het genereert aan onder meer belastinginkomsten en voorkoming van maatschappelijke kosten van werkloosheid in met name de krimpgebieden. Dit omdat de Willekeurige Afschrijving ‘slechts’ het verschuiven van te betalen winstbelasting naar achteren in de tijd is. De sector vraagt de staatssecretaris nogmaals om deze crisismaatregel met nog een jaar te verlengen.

Reacties (1)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kun u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Tuurlijk moet de scheepsbouw industrie gered / geholpen worden. Het recente verleden heeft al bewezen dat als er maar genoeg nieuwbouw schepen komen de lading vanzelf volgt. We leven tenslotte toch in een vrije markt economie, een beetje concurentie kan geen kwaad. Misschien nog eens uitrekenen wat zwaarder weegt 4300 banen in Noord Nederland of pakweg 6500 binnenvaartbedrijven zonder een vast adresje om aan te kloppen voor begrip.

bezorgde belastingbetaler

15-11-2011 op 22:48

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Nummers bijwerken in... (2-10-14)
Donau weer vrijgegeven (29-9-14)
Scheepvaart kan veilig onder... (24-9-14)
Oplossing Bertus week 40 (18-9-14)
Ankerligger bij Xanten aangevaren (17-9-14)
Cruise- en chartervaart » RSS
Quantum of the Seas in de Eemshaven... (24-9-14)
Oasis of the Seas voor werfbeurt... (22-9-14)
Nederlandse charterschippers willen... (15-9-14)
Alle lappen omhoog tijdens Y-zeilen (10-9-14)
Meer dan 200 historische schepen in... (8-8-14)
Havens en vaarwegen » RSS
Opinie: Overheden bieden te weinig... (2-10-14)
Dagelijkse binnenvaartshuttle naar... (2-10-14)
Nautische dienstverleners in hart... (1-10-14)
Tweede brugdek nieuwe Botlekbrug in... (1-10-14)
Bezwaarschrift ASV tegen nieuwe... (1-10-14)
Offshore » RSS
Conquest MB1 krijgt upgrade en... (1-10-14)
Tweede FCS 2008 naar OWS (18-9-14)
Nieuw hefschip in Rotterdam (23-8-14)
Maersk Supply Service breidt vloot... (22-8-14)
Hartinfarct bovenop scheepsbrug in... (13-8-14)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Premier Rutte opent tentoonstelling... (2-10-14)
Oasis of the Seas is binnen (video) (1-10-14)
Nieuwe reddingboot KNRM (30-9-14)
Eerste kraanschip van Damen op weg... (29-9-14)
Groot zonnepanelenpark op RDM... (29-9-14)
Techniek » RSS
ExxonMobil ontwikkelt zwavelarme... (2-10-14)
ROVC speelt in op tekort technici... (26-9-14)
Beurs STL Kalkar uitverkocht (26-9-14)
Stork & Bolnes Draaidag in Nieuwe... (26-9-14)
‘Plezantste beurs van allemaal' (24-9-14)
Telematica » RSS
Donatie Stichting Beunschepen voor... (2-10-14)
Scheepvaart speeltuin voor... (3-9-14)
Schippers testen nieuwe BICS-versie (3-7-14)
Veel strafbare fouten in AIS (2-7-14)
Vlaamse walstroom gaat online (5-5-14)
Varend bestaan » RSS
ASV vergadert 18 oktober (2-10-14)
ADN 2015 onwerkbaar (1-10-14)
The Wave dreigt te zinken in... (1-10-14)
LOVK peilt behoefte aan digitaal... (26-9-14)
Niet langer paalzitten (24-9-14)
Vervoermarkt » RSS
Gevaar schuilt niet in het schip (2-10-14)
Contargo heft congestietoeslag... (2-10-14)
ESO: 14 maatregelen voor... (1-10-14)
Aan de Reis: Mooie Moezelreizen (1-10-14)
Zeevrachtenmarkt: Vrees voor... (1-10-14)
Visserij » RSS
Pulskotter neemt kantoormensen aan... (24-9-14)
Experimenteel vleugeltuig met... (19-9-14)
Spotlights op langoustines (6-9-14)
‘Muren van haring en makreel' (5-9-14)
Garnalenkotter WR 230 doorzocht... (2-9-14)
Zeevaart » RSS
Bergen is voor professionals (26-9-14)
Drie genomineerden voor KVNR... (26-9-14)
15 reders in Trident Alliance (25-9-14)
Zware Kees: Janboelski (25-9-14)
Zeevrachtenmarkt: Cosco bestelt... (24-9-14)






Product van de maand RSS

Nieuwsbrief ontvangen?

 

NieuwsbriefWilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector?

Meldt u zich dan nu hier aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!