Superlichte schepen van metaalschuim

Nieuw ontwikkelde metaalschuimplaten maken het mogelijk om casco’s van schepen 20 tot 30% lichter te bouwen dan tot nu toe. Het gaat om een metaalschuim dat is ontwikkeld door het Fraunhofer Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik in Chemnitz. Volgens dr. Thomas Hipke van dit Duitse onderzoeksinstituut kunnen er ook binnenvaartschepen mee worden gebouwd. ‘Het materiaal is geschikt voor vrijwel alle scheepstypen.’ Het metaalschuim is ontwikkeld in het kader van het EU project Creating.

Door Hans Heynen
Het gaat volgens Hipke om een aluminiumpoeder waaraan titaniumhydride (TiH2) is toegevoegd. De toevoeging werkt als gist in deeg. Wanneer het aluminiumpoeder het smeltpunt nadert, begint het titaniumhydride te vergassen, waardoor gasbellen vrijkomen in het smeltende aluminium. Daardoor zet het mengsel in enkele seconden uit en vormt zich een spons- of schuimachtig materiaal met belletjes van twee tot vijf millimeter. Bij afkoeling wordt het materiaal zeer stijf, met een soortelijk gewicht lager dan dat van water. Om sandwichpanelen te maken van het metaalschuim moeten eerst staven worden geperst uit het poeder. Die worden vervolgens tussen twee dunne staalplaten in de oven gelegd en verhit tot ruim 650 graden. Het metaalschuim wat dan ontstaat, verbindt zich vanzelf met de dunne staalplaten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Superlichte schepen van metaalschuim | Schuttevaer.nl

Superlichte schepen van metaalschuim

Nieuw ontwikkelde metaalschuimplaten maken het mogelijk om casco’s van schepen 20 tot 30% lichter te bouwen dan tot nu toe. Het gaat om een metaalschuim dat is ontwikkeld door het Fraunhofer Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik in Chemnitz. Volgens dr. Thomas Hipke van dit Duitse onderzoeksinstituut kunnen er ook binnenvaartschepen mee worden gebouwd. ‘Het materiaal is geschikt voor vrijwel alle scheepstypen.’ Het metaalschuim is ontwikkeld in het kader van het EU project Creating.

Door Hans Heynen
Het gaat volgens Hipke om een aluminiumpoeder waaraan titaniumhydride (TiH2) is toegevoegd. De toevoeging werkt als gist in deeg. Wanneer het aluminiumpoeder het smeltpunt nadert, begint het titaniumhydride te vergassen, waardoor gasbellen vrijkomen in het smeltende aluminium. Daardoor zet het mengsel in enkele seconden uit en vormt zich een spons- of schuimachtig materiaal met belletjes van twee tot vijf millimeter. Bij afkoeling wordt het materiaal zeer stijf, met een soortelijk gewicht lager dan dat van water. Om sandwichpanelen te maken van het metaalschuim moeten eerst staven worden geperst uit het poeder. Die worden vervolgens tussen twee dunne staalplaten in de oven gelegd en verhit tot ruim 650 graden. Het metaalschuim wat dan ontstaat, verbindt zich vanzelf met de dunne staalplaten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • @E.H. dat word dan zo ongeveer als in madurodam leggen ze op alle rivieren en kanalen van die railsjs weg met een kabbeltje aan het vlajk bevestigd, voor de laatse meter een joystick bediening! pff zie je het al voor je niemand meer aan boord en dan hoe zit het met de werkgelegenheid, nog meer werkeloze zou een goeie aktie zijn van die grote mannen, mja de normale mens intreseert ze toch geen eene moer als ze er zelf maar beter op worden, of krijgen wij dna allemaal een loontje voor joystick bedienen? haha wrm moeten we nu dan alle papieren halen om te varen snap de logica niet helemaal meer in de wereld.

    en dan schepen van een soort schuim vraag me af of daar tankers van gebouwd kunnen worden en hoeveel moet die schepen wel niet gaan kosten?
    De banken lachen zich kapot en de makelaars als je komt doe mij maar zoon piepschuimbootje die hebben er weer profeit van.

    Geplaatst door: MattB op
  • Een interessante finding, meer is het op dit moment niet!
    In de scheepsbouw zijn in het verleden meer interessanten findingen gedaan om schepen lichter te maken zoals een sandwich van metal en kunststof.
    Maar toepassingen op grote schaal blijven achter wegen. De oorzaak?
    1) groot risico voor de bouwers omdat dit te veel afwijkt van de huidige praktijk
    2) verhoging van de bouwkosten

    Geplaatst door: k.asmus op
  • Dus Nieuwegein Emden is 250 km ongeveer.
    700 ton is2700 m3
    3 x 2,5 x 2700 m3 = blocvracht 20,250,euri
    of gewoon 28,92 per ton.
    Doe er 2,92 euri het laden. Och voor 26 euri per ton wil ik wel een 5 jaar
    kontrakt.
    En eigen kraan is bespreekbaar ha ha

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @007: Je bent momenteel verplicht om met een bemanning te varen bij voorbeeld.
    @Peter: Kan ik ergens wat vinden van dat systeem bij EWT?

    Geplaatst door: PieterW op
  • Peter

    Welke juridisch haken en ogen zitten er dan aan?

    Geplaatst door: 007 op
  • Beste E.H. ik heb geen idee hoe oud je bent, maar aan je reactie te zien niet zo jong meer, of misschien erg jong?
    Maar ik denk, een jaar of 20 geleden, konden ze in principe bij de EWT al onbemand varen d.m.v een soort ponskaart. Nu is echter veel simpeler door GPS systemen en trusters. Kijk maar eens naar pijpenlegger op zee, die schepen zijn volledig ingeprogrameerd voor de navigatie. Technisch zijn er geen belemmeringen meer voor onbemand varen, de schepen zitten immers op een electronische rails, alleen juridisch zitten er nog veel haken en ogen aan.

    Geplaatst door: peter op
  • @Peter
    Hoe zie jij dat dan voor je dat onbemand varen over 10 jr??
    Thuis met je joystick op de bank?

    Geplaatst door: E.H. op
  • Lekker 2 dagen in Antwerpen geladen tegen de kaai liggen schuren met je kimmen en dan?

    Of met laagwater ergens op de rijn met je kimmen in de keien?

    Geplaatst door: Kobus op
  • Gave ontwikkeling.
    Het basismateriaal (ijzer/staal) is in de scheepsbouw eigenlijk bijna niet veranderd. Wel de kwaliteit ervan maar niet de aard.
    Een kwestie van tijd voordat het echt doorbreekt. De prijs zal uiteindelijk doorslaggevend zijn.

    Geplaatst door: De Egel op
  • 3 euro per kub voor 100 km?
    Even rekenen: 2000 kub is 6000 euro.
    100 km per dag varen is ook een makkie.
    Ik denk dat ik maar mijn schip op een ponton zet richting Finse meren.

    Geplaatst door: Persimiso op
  • Johan,
    Nog nooit gehoord van koolstof masten?
    Of glasfiber pijpleidingen in de ofshore?
    Of compositie materiaal in allerlei toepassingen.

    Er is nog maat 1 drempel en dat is de prijs, een alu. mast is nu nog goedkoper dan een koolstofmast.

    De tijd staat niet stil Johan!!

    Geplaatst door: peter op
  • Kijk eindelijk innovatie. En nu nog de omloopsnelheid verhogen met minder brandstof.

    Geplaatst door: 007 op
  • Staal word nooit vervangen door ander materieel voor scheepsbouw,daar zijn ze al sinds de jaren 60 mee bezig,maar het komt er toch nooit door.

    Geplaatst door: johan op
  • Dit is niets nieuws in de ruimtevaart en vliegtuigen allang beproefd, het zal nog een paar jaar duren, maar dit word inderdaad de nieuwe generatie schepen. Dat probleempje van leeg maar 45 cm liggen is met een truster al helemaal geen probleem. Met twee trusters kun je in principe al onbemand varen en daar zijn we binnen 10 jaar echt aan toe.

    Geplaatst door: peter op
  • een keer iets te hard tegen de muur etc zakken en zit enorme deuk in of scheurt en zomers dan? dan word alles nog warmer dan het nu al word….denk meer na delen dan voordelen

    Geplaatst door: remco op
  • Zou dit schip leeg van zn plaats komen met 45 cm..
    ADNR zal er wel niet in zitten ivm smeltpunt tov. Staal

    Dit schip zal waarschijnlijk alleen met ‘Betuwelijn subsidie ’kunnen varen…

    Geplaatst door: rob op
  • Een schip van 2900 ton voor 22 miljoen Euro!
    Zal nog wel even duren voor de banken dat steunen.

    Geplaatst door: Jos op
  • Dit heb ik twee jaar geleden al voorspeld. Dit word de toekomst!

    Treffers krijgt het nog heel druk met deze mislukte nieuwbouwvloot te slopen.

    Geplaatst door: peter op
  • kan er nog meer van de vracht af

    Geplaatst door: henk van toren op

Reageer