Eerste Hartmann-krachtpatser

Hartmann Offshore uit Leer heeft de beschikking gekregen over de UOS Atlantis, de eerste van een serie van twaalf bevoorraders van een geheel nieuwe generatie. Deze krachtpatsers kunnen naast bevoorraden ook ankerwerk verrichten en zware objecten als booreilanden verslepen.

De UOS Atlantis is opgeleverd door de Italiaanse Fincantieri-werf in Muggiano. Het 76,50 meter lange en 17,50 meter brede vaartuig is van het type AHTS MOSS-424. Een Noors ontwerp dat door Hartmann is aangepast. Volgens directeur Niels Hartmann vormt dit type schip een hele nieuwe generatie bevoorraders die wereldwijd inzetbaar is. De voortstuwing bestaat uit vier MAN-diesels met een gezamenlijk vermogen van 12.000 kW en een trekkracht van 200 ton. Het laadvermogen bedraagt 3000 ton en de snelheid maximaal zeventien knopen. De UOS Atlantis beschikt over een ruim werkdek, met een oppervlak van 600 vierkante meter. Onderdeks is een groot tankenpark opgesteld voor het transport van boor- en drinkwater, brandstoffen, boorspoeling, cement, etcetera. Verder is het vaartuig uitgerust met een Kongsberg dynamisch positioneringssysteem (dpII), boeg- en hekschroeven, een tweetal dekkranen en brandblusapparatuur. Aan boord is accommodatie voor dertig personen. Het schip is geklasseerd door ABS.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eerste Hartmann-krachtpatser | Schuttevaer.nl

Eerste Hartmann-krachtpatser

Hartmann Offshore uit Leer heeft de beschikking gekregen over de UOS Atlantis, de eerste van een serie van twaalf bevoorraders van een geheel nieuwe generatie. Deze krachtpatsers kunnen naast bevoorraden ook ankerwerk verrichten en zware objecten als booreilanden verslepen.

De UOS Atlantis is opgeleverd door de Italiaanse Fincantieri-werf in Muggiano. Het 76,50 meter lange en 17,50 meter brede vaartuig is van het type AHTS MOSS-424. Een Noors ontwerp dat door Hartmann is aangepast. Volgens directeur Niels Hartmann vormt dit type schip een hele nieuwe generatie bevoorraders die wereldwijd inzetbaar is. De voortstuwing bestaat uit vier MAN-diesels met een gezamenlijk vermogen van 12.000 kW en een trekkracht van 200 ton. Het laadvermogen bedraagt 3000 ton en de snelheid maximaal zeventien knopen. De UOS Atlantis beschikt over een ruim werkdek, met een oppervlak van 600 vierkante meter. Onderdeks is een groot tankenpark opgesteld voor het transport van boor- en drinkwater, brandstoffen, boorspoeling, cement, etcetera. Verder is het vaartuig uitgerust met een Kongsberg dynamisch positioneringssysteem (dpII), boeg- en hekschroeven, een tweetal dekkranen en brandblusapparatuur. Aan boord is accommodatie voor dertig personen. Het schip is geklasseerd door ABS.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer