Private cloud op Acta Orion

Het offshore support schip Acta Orion van Acta Marine uit Den Helder is het eerste schip dat op volle zee in de cloud kan werken zonder afhankelijk te zijn van dure satellietverbindingen. Het Alkmaarse ICT-bedrijf Jongens van Beheer legde daarvoor een private cloud aan op het 108 meter lange schip.

Private cloud op Acta Orion

De Acta Orion vaart sinds november heen en weer naar het Gemini windmolenpark dat wordt aangelegd in de Noordzee. Een private cloud bouwen op een schip was nog niet eerder voorgekomen, vertelt directeur Christian Bosman van Jongens van Beheer. ‘Acta Marine wilde een ICT-infrastructuur die altijd over de juiste capaciteit beschikt om aan wisselende behoeften te kunnen voldoen. Het systeem kan ‘stand alone’ draaien, waar het zich ook bevindt op zee. Alles is dubbel uitgevoerd, dus mocht er een server uitvallen, dan vangt een andere server het op. De verbindingen naar het land zijn ook dubbel uitgevoerd en beveiligd, voor een verzekerde uitwisseling van informatie en e-mail.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Private cloud op Acta Orion | Schuttevaer.nl

Private cloud op Acta Orion

Het offshore support schip Acta Orion van Acta Marine uit Den Helder is het eerste schip dat op volle zee in de cloud kan werken zonder afhankelijk te zijn van dure satellietverbindingen. Het Alkmaarse ICT-bedrijf Jongens van Beheer legde daarvoor een private cloud aan op het 108 meter lange schip.

Private cloud op Acta Orion

De Acta Orion vaart sinds november heen en weer naar het Gemini windmolenpark dat wordt aangelegd in de Noordzee. Een private cloud bouwen op een schip was nog niet eerder voorgekomen, vertelt directeur Christian Bosman van Jongens van Beheer. ‘Acta Marine wilde een ICT-infrastructuur die altijd over de juiste capaciteit beschikt om aan wisselende behoeften te kunnen voldoen. Het systeem kan ‘stand alone’ draaien, waar het zich ook bevindt op zee. Alles is dubbel uitgevoerd, dus mocht er een server uitvallen, dan vangt een andere server het op. De verbindingen naar het land zijn ook dubbel uitgevoerd en beveiligd, voor een verzekerde uitwisseling van informatie en e-mail.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer