TenneT plaatst ‘s werelds grootste stopcontact

Tennet heeft in het Duitse deel van de Noordzee het DolWin bèta-converterplatform in gebruik genomen, ‘s werelds grootste en krachtigste stopcontact voor windturbines. Het platform heeft het oppervlakte van een voetbalveld en is zo hoog als een flatgebouw van 30 verdiepingen.

TenneT plaatst ‘s werelds grootste stopcontact

In tegenstelling tot de meeste platformen, die bestaan uit een draagconstructie (jacket) en een bovenconstructie (topside) die na elkaar worden geïnstalleerd, bestaat DolWin bèta uit één geheel. Het platform is in zijn geheel van Haugesund naar de definitieve locatie in het Duitse deel van de Noordzee gesleept en daar neergezet door de steunpoten te ballasten met water. Het platform rust op  rotsgesteente dat voor dit doel op de zeebodem is aangebracht. Het ballastwater wordt later vervangen door 52.000 ton zwaar granulaat, waardoor de stabiliteit nog verder wordt verbeterd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

TenneT plaatst ‘s werelds grootste stopcontact | Schuttevaer.nl

TenneT plaatst ‘s werelds grootste stopcontact

Tennet heeft in het Duitse deel van de Noordzee het DolWin bèta-converterplatform in gebruik genomen, ‘s werelds grootste en krachtigste stopcontact voor windturbines. Het platform heeft het oppervlakte van een voetbalveld en is zo hoog als een flatgebouw van 30 verdiepingen.

TenneT plaatst ‘s werelds grootste stopcontact

In tegenstelling tot de meeste platformen, die bestaan uit een draagconstructie (jacket) en een bovenconstructie (topside) die na elkaar worden geïnstalleerd, bestaat DolWin bèta uit één geheel. Het platform is in zijn geheel van Haugesund naar de definitieve locatie in het Duitse deel van de Noordzee gesleept en daar neergezet door de steunpoten te ballasten met water. Het platform rust op  rotsgesteente dat voor dit doel op de zeebodem is aangebracht. Het ballastwater wordt later vervangen door 52.000 ton zwaar granulaat, waardoor de stabiliteit nog verder wordt verbeterd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer