Groot installatiecontract voor Pioneering Spirit

De Noorse staatsoliemaatschappij Statoil heeft het gloednieuwe offshorevaartuig Pioneering Spirit van Allseas gecharterd om drie zware topsides voor de platformen van het Johan Sverdrup-project te installeren. Dat heeft topman Edward Heerema bekendgemaakt bij de herdoop van de Pieter Schelte in Pioneering Spirit.

Groot installatiecontract voor Pioneering Spirit

Voordat Allseas-oprichter en president Edward Heerema het nieuws bekendmaakte, ging hij uitgebreid in op de grensverleggende prestaties die zijn vader Pieter Schelte Heerema door de jaren heen in de offshore-industrie had geleverd. Eerst met de monohull-kraanschepen en later met de halfafzinkbare kraanvaartuigen Balder en Hermod. ‘Zijn motto was altijd vision, daring and skill (visie, durf en vakmanschap – red.). Hij durfde op speculatie steeds grotere kraanvaartuigen te bouwen. Opmerkelijk was altijd dat klanten pas geloofden dat het werkte als de bouw van de vaartuigen al halverwege was.’ Datzelfde bleek ook weer bij de bouw van de Pieter Schelte. Qua afmetingen een enorm schip dat zowel op het gebied van het installeren en verwijderen van offshoreplatformen als het leggen van pijpen in de offshore-industrie de grenzen verder zou gaan verleggen. ‘Ik ben blij dat er toch klanten waren die onze visie met betrekking tot de mogelijkheden van het schip deelden. Ik bedank Shell en ExxonMobil dan ook dat zij ons twee jaar geleden het contract gunden voor het uit zee verwijderen van vier topsides en één jacket van de Brent-platformen. Het vaartuig was toen al half afgebouwd.’

Reeks projecten

Allseas heeft sindsdien al een hele reeks orders geboekt voor de Pioneering Spirit. ‘In juni gaan we in de Noorse sector van de Noordzee het Yme-platform van Talisman uit zee verwijderen. In mei 2016 gaan we de topside van Brent Delta weghalen, in 2017 de topside van Brent Bravo, in 2018 de topside en de jacket van Brent Alpha en in 2021 de topside van Brent Charlie. Verder gaan we in 2018 of 2019 in Canadese wateren de topside installeren van het West White Rose-platform. Ons jongste contract is afkomstig van Statoil. Hiervoor gaan we van drie van de vier platformen van het grote Johan Verdrup-project de topsides installeren. Dat moet in de periode 2018-2019 gebeuren.’

Nog niet duidelijk is hoe het verder gaat met het leggen van pijpleidingen in de Zwarte Zee ten behoeve van het Southstream-project. Hiervoor zou de Pioneering Spirit worden ingezet, maar de Russen hebben het project onlangs afgeblazen. In plaats hiervan willen zij nu gasleidingen door de Zwarte Zee naar Turkije gaan leggen en Edward Heerema kon niet zeggen of de Pioneering Spirit ook hiervoor zal worden ingeschakeld. (PAS)      

Groot installatiecontract voor Pioneering Spirit | Schuttevaer.nl

Groot installatiecontract voor Pioneering Spirit

De Noorse staatsoliemaatschappij Statoil heeft het gloednieuwe offshorevaartuig Pioneering Spirit van Allseas gecharterd om drie zware topsides voor de platformen van het Johan Sverdrup-project te installeren. Dat heeft topman Edward Heerema bekendgemaakt bij de herdoop van de Pieter Schelte in Pioneering Spirit.

Groot installatiecontract voor Pioneering Spirit

Voordat Allseas-oprichter en president Edward Heerema het nieuws bekendmaakte, ging hij uitgebreid in op de grensverleggende prestaties die zijn vader Pieter Schelte Heerema door de jaren heen in de offshore-industrie had geleverd. Eerst met de monohull-kraanschepen en later met de halfafzinkbare kraanvaartuigen Balder en Hermod. ‘Zijn motto was altijd vision, daring and skill (visie, durf en vakmanschap – red.). Hij durfde op speculatie steeds grotere kraanvaartuigen te bouwen. Opmerkelijk was altijd dat klanten pas geloofden dat het werkte als de bouw van de vaartuigen al halverwege was.’ Datzelfde bleek ook weer bij de bouw van de Pieter Schelte. Qua afmetingen een enorm schip dat zowel op het gebied van het installeren en verwijderen van offshoreplatformen als het leggen van pijpen in de offshore-industrie de grenzen verder zou gaan verleggen. ‘Ik ben blij dat er toch klanten waren die onze visie met betrekking tot de mogelijkheden van het schip deelden. Ik bedank Shell en ExxonMobil dan ook dat zij ons twee jaar geleden het contract gunden voor het uit zee verwijderen van vier topsides en één jacket van de Brent-platformen. Het vaartuig was toen al half afgebouwd.’

Reeks projecten

Allseas heeft sindsdien al een hele reeks orders geboekt voor de Pioneering Spirit. ‘In juni gaan we in de Noorse sector van de Noordzee het Yme-platform van Talisman uit zee verwijderen. In mei 2016 gaan we de topside van Brent Delta weghalen, in 2017 de topside van Brent Bravo, in 2018 de topside en de jacket van Brent Alpha en in 2021 de topside van Brent Charlie. Verder gaan we in 2018 of 2019 in Canadese wateren de topside installeren van het West White Rose-platform. Ons jongste contract is afkomstig van Statoil. Hiervoor gaan we van drie van de vier platformen van het grote Johan Verdrup-project de topsides installeren. Dat moet in de periode 2018-2019 gebeuren.’

Nog niet duidelijk is hoe het verder gaat met het leggen van pijpleidingen in de Zwarte Zee ten behoeve van het Southstream-project. Hiervoor zou de Pioneering Spirit worden ingezet, maar de Russen hebben het project onlangs afgeblazen. In plaats hiervan willen zij nu gasleidingen door de Zwarte Zee naar Turkije gaan leggen en Edward Heerema kon niet zeggen of de Pioneering Spirit ook hiervoor zal worden ingeschakeld. (PAS)