Maersk Supply Service breidt vloot verder uit

De al indrukwekkende offshorevloot van Maersk Supply Service wordt uitgebreid met vier grote subseasupportvaartuigen naar een ontwerp van Marin Teknikk. De schepen zijn besteld bij de Chinese Cosco-werf in Dalian.

Naast de inzet van grote ahts- en bevoorradingsvaartuigen gaat Maersk Supply Service zich nu ook richten op de inzet van speciale supportschepen voor het leggen van kabels en pijpleidingen en andere subseaconstructiewerk. Gekozen is voor een MT6027-ontwerp van het Noorse bureau Marin Teknikk. Schepen met een lengte van bijna 138 meter, een breedte van 27 meter, een draagvermogen van 8000 ton en een werkdek van 1925 vierkante meter. Aan stuurboordzijde krijgt elk schip een 400-tons deininggecompenseerde kraan, waarmee installatiewerk tot een waterdiepte van 3000 meter kan worden verricht. In het werkdek komt ook een grote moonpool, waarboven eventueel een pijpenlegtoren (vertical lay system) kan worden geïnstalleerd. Onderdeks is ruimte voor een 3000-tons carrousel voor de opslag van flexibele pijpleiding. De schepen worden uitgerust met een klasse 3 dynamisch positioneringssysteem. Aan boord van de dieselelektrisch aangedreven schepen komt accommodatie voor 200 personen. De bouworder voor de eerste vier schepen vertegenwoordigt een waarde van 470 miljoen dollar. Maersk Supply Service heeft opties voor de bouw van nog twee van deze vaartuigen. De Cosco-werf dient het eerste vaartuig in het vierde kwartaal van 2016 op te leveren. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Maersk Supply Service breidt vloot verder uit | Schuttevaer.nl

Maersk Supply Service breidt vloot verder uit

De al indrukwekkende offshorevloot van Maersk Supply Service wordt uitgebreid met vier grote subseasupportvaartuigen naar een ontwerp van Marin Teknikk. De schepen zijn besteld bij de Chinese Cosco-werf in Dalian.

Naast de inzet van grote ahts- en bevoorradingsvaartuigen gaat Maersk Supply Service zich nu ook richten op de inzet van speciale supportschepen voor het leggen van kabels en pijpleidingen en andere subseaconstructiewerk. Gekozen is voor een MT6027-ontwerp van het Noorse bureau Marin Teknikk. Schepen met een lengte van bijna 138 meter, een breedte van 27 meter, een draagvermogen van 8000 ton en een werkdek van 1925 vierkante meter. Aan stuurboordzijde krijgt elk schip een 400-tons deininggecompenseerde kraan, waarmee installatiewerk tot een waterdiepte van 3000 meter kan worden verricht. In het werkdek komt ook een grote moonpool, waarboven eventueel een pijpenlegtoren (vertical lay system) kan worden geïnstalleerd. Onderdeks is ruimte voor een 3000-tons carrousel voor de opslag van flexibele pijpleiding. De schepen worden uitgerust met een klasse 3 dynamisch positioneringssysteem. Aan boord van de dieselelektrisch aangedreven schepen komt accommodatie voor 200 personen. De bouworder voor de eerste vier schepen vertegenwoordigt een waarde van 470 miljoen dollar. Maersk Supply Service heeft opties voor de bouw van nog twee van deze vaartuigen. De Cosco-werf dient het eerste vaartuig in het vierde kwartaal van 2016 op te leveren. (PAS)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer