De bouw van de reuzencatamaran werd in juni 2010 door Allseas gegund aan de Daewoo-werf in Zuid-Korea. De bouw is daar inmiddels al ver gevorderd. Het schip ligt in het water. Eenmaal volledig uitgerust kan de Pieter Schelte met behulp van een speciaal hefsysteem op het voorschip bovenbouwconstructies van platformen, zogeheten topsides, met gewichten tot 48.000 ton offshore installeren, maar ook weer uit zee verwijderen. Op het achterschip van de Pieter Schelte komt een hijs- of kanteljuk, waarmee de onderbouwconstructies van platformen, de jackets, met gewichten tot 25.000 ton geïnstalleerd of weer verwijderd kunnen worden. Tussen de boegsecties zit een 122 meter lange en 59 meter brede inham, waartussen een stinger kan worden gehangen. Het vaartuig kan hiermee ook pijpleidingen leggen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?