Poolse werf bouwt 13 bevoorraders in amper twee jaar

Na 23 zeeslepers, die daarnaast ook anker- en bevoorradingswerk kunnen uitvoeren, te hebben opgeleverd, is de Poolse Remontowa-werf nu bezig met de bouw van een indrukwekkende reeks platformbevoorraders. Grootste afnemer is de Amerikaanse rederij Edison Chouest Offshore, die in totaal acht dieselelektrisch aangedreven schepen laat bouwen, waarvan er intussen zes zijn opgeleverd.

Poolse werf bouwt 13 bevoorraders in amper twee jaar

Door Paul Schaap
De Poolse scheepsbouw- en reparatiewerf Remontowa trok in de periode 2005-2010 de aandacht met de bouw van 23 vaartuigen voor offshorereders als Tidewater Marine (16), Edison Chouest Offshore (3), Marnavi Offshore (2) en GulfMark Offshore (2). Vaartuigen variërend in trekkracht van 100 tot 155 ton. Geen schepen voor de inzet in slechtweergebieden als de Noordzee, maar voor activiteiten in de Middellandse Zee, offshore West-Afrika, de Golf van Mexico en de wateren in het Midden- en Verre Oosten.
De bekendste hieronder werd de Ievoli Black (bnr 844/10) van Marnavi Offshore, die enige tijd vanuit Den Helder als calamiteitenbestrijdingsvaartuig zou gaan opereren. Dit vaartuig voldeed met een trekkracht van 120 ton net aan de gewenste specificaties, maar bleek in de praktijk op de Noordzee niet echt te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Poolse werf bouwt 13 bevoorraders in amper twee jaar | Schuttevaer.nl

Poolse werf bouwt 13 bevoorraders in amper twee jaar

Na 23 zeeslepers, die daarnaast ook anker- en bevoorradingswerk kunnen uitvoeren, te hebben opgeleverd, is de Poolse Remontowa-werf nu bezig met de bouw van een indrukwekkende reeks platformbevoorraders. Grootste afnemer is de Amerikaanse rederij Edison Chouest Offshore, die in totaal acht dieselelektrisch aangedreven schepen laat bouwen, waarvan er intussen zes zijn opgeleverd.

Poolse werf bouwt 13 bevoorraders in amper twee jaar

Door Paul Schaap
De Poolse scheepsbouw- en reparatiewerf Remontowa trok in de periode 2005-2010 de aandacht met de bouw van 23 vaartuigen voor offshorereders als Tidewater Marine (16), Edison Chouest Offshore (3), Marnavi Offshore (2) en GulfMark Offshore (2). Vaartuigen variërend in trekkracht van 100 tot 155 ton. Geen schepen voor de inzet in slechtweergebieden als de Noordzee, maar voor activiteiten in de Middellandse Zee, offshore West-Afrika, de Golf van Mexico en de wateren in het Midden- en Verre Oosten.
De bekendste hieronder werd de Ievoli Black (bnr 844/10) van Marnavi Offshore, die enige tijd vanuit Den Helder als calamiteitenbestrijdingsvaartuig zou gaan opereren. Dit vaartuig voldeed met een trekkracht van 120 ton net aan de gewenste specificaties, maar bleek in de praktijk op de Noordzee niet echt te voldoen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer