Binnenvaart blij met verbreding Breeddiep

Het verbrede Breeddiep – een belangrijke verbinding voor de binnenvaart ter hoogte van Hoek van Holland – is woensdag 7 december officieel heropend. Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) en de binnenvaartbrancheorganisaties zijn tevreden met de verbreding van 75 naar 350 meter, een van de belangrijkste infrastructurele projecten van 2016 op het gebied van binnenvaart.

Binnenvaart blij met verbreding Breeddiep

De verbreding van het Breeddiep is het resultaat van een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. De investering, zo’n 16 miljoen euro in totaal, past in het beleid van zowel het Rijk als het Havenbedrijf om de achterlandverbindingen over het water te verbeteren en efficiënter te maken.

Vanwege het grote belang voor de binnenvaart in Zuid-Holland was ook gedeputeerde Rik Janssen bij de officiële ingebruikname aanwezig. ‘Met deze ingreep laten het ministerie, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf zien dat ze willen investeren in de binnenvaart. Een keuze die ik namens de provincie Zuid-Holland van harte onderschrijf. Want de binnenvaart is een belangrijke schakel in onze logistieke keten. En met de juiste ingrepen is er nog een flinke groei van de sector mogelijk.’

Zandschipper

Koninklijke Schuttevaer pleitte al vele jaren voor verbreding van de doorvaart, die oorspronkelijk alleen bedoeld was voor overheidsvaartuigen. Een zandschipper deed in het verleden met succes een beroep op de Acte van Mannheim, waarna ook de beroepsvaart er gebruik van mocht maken.
Een pleidooi vanuit de binnenvaart in 2011 voor een nieuwe, tweede opening in de Splitsingsdam tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg, haalde het niet maar bracht wel de discussie in een versnelling. De passage van het Breeddiep was complex vanwege de smalle doorgang en het grillige stromingspatroon ter plaatse. Door de verbreding van het Breeddiep van 75 naar 350 meter wordt de stroming minder woelig en de capaciteit aanzienlijk groter.

Containerschepen

Het Breeddiep verbindt het Calandkanaal met de Nieuwe Waterweg. Jaarlijks maken zo’n 50.000 schepen gebruik van deze verbinding. Anders dan de naam doet vermoeden, voldeden de afmetingen van de vaarweg al geruime tijd niet meer aan de eisen die we er tegenwoordig aan stellen. Ten tijde van de realisatie in 1971 was het Breeddiep een goede en veilige doorgang van de zee naar het binnenland.

Doordat er tegenwoordig meer en grotere schepen varen is dat veranderd. De verbinding wordt steeds meer gebruikt, met name door containerschepen, omdat de alternatieve route over het Hartelkanaal door een aantal bruggen een hoogtebeperking kent. Daarom is in februari gestart met het verbreden van de watergang tot 350 meter. Met het vrijgekomen materiaal zijn in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg natuurlijke oevers gerealiseerd.

Naar verwachting zullen in de toekomst meer binnenvaartschepen de Rotterdamse haven aan doen als gevolg van de afspraken die gemaakt zijn bij de aanleg van Maasvlakte 2. In die afspraken staat onder andere dat het aandeel van de binnenvaart in de aan- en afvoer van containers zal moeten toenemen van 35% naar 45%. Met dit grotere aandeel van de binnenvaart wordt de druk van het goederenvervoer op de wegen rondom verminderd en vindt tegelijkertijd een reductie van CO2 plaats. Met het vernieuwde Breeddiep is in de toekomst ruimte genoeg voor het toenemend aantal binnenvaartschepen.

Positiever beeld

De laatste jaren bleef het Rijks aanlegbudget voor infrastructuur achter bij de verwachtingen, 2017 laat een positiever beeld zien met extra geld voor infrastructuur. Het COV blijft van mening dat het deel dat gereserveerd wordt voor natte infrastructuur nog te beperkt is. Op grond van de economische vooruitzichten is een grotere investeringsimpuls nodig om vervoer over water te bevorderen en vaarwegen beter te benutten. Investeringen in vaarwegen dragen bij aan het terugdringen van files en het behalen van klimaatdoelstellingen. De logistieke betekenis van vervoer over water bevordert direct nationale economische belangen zoals verbetering van de internationale concurrentiepositie van Nederland en versterking van de positie van de zeehavens.

Het COV meent dat meer ambitie nodig is om de Nederlandse koppositie als distributieland te behouden. Goede bereikbaarheid van de Nederlandse binnenhavens als belangrijke knooppunten in- en richting het achterland is van evident belang. Het COV roept de minister op ruimer te investeren in natte infrastructuur, onderhoud en bediening voor een vaarwegennet dat aansluit op de Nederlandse ambities op het gebied van bereikbaarheid en klimaatdoelstellingen.

Binnenvaart blij met verbreding Breeddiep | Schuttevaer.nl

Binnenvaart blij met verbreding Breeddiep

Het verbrede Breeddiep – een belangrijke verbinding voor de binnenvaart ter hoogte van Hoek van Holland – is woensdag 7 december officieel heropend. Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) en de binnenvaartbrancheorganisaties zijn tevreden met de verbreding van 75 naar 350 meter, een van de belangrijkste infrastructurele projecten van 2016 op het gebied van binnenvaart.

Binnenvaart blij met verbreding Breeddiep

De verbreding van het Breeddiep is het resultaat van een samenwerking tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. De investering, zo’n 16 miljoen euro in totaal, past in het beleid van zowel het Rijk als het Havenbedrijf om de achterlandverbindingen over het water te verbeteren en efficiënter te maken.

Vanwege het grote belang voor de binnenvaart in Zuid-Holland was ook gedeputeerde Rik Janssen bij de officiële ingebruikname aanwezig. ‘Met deze ingreep laten het ministerie, Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf zien dat ze willen investeren in de binnenvaart. Een keuze die ik namens de provincie Zuid-Holland van harte onderschrijf. Want de binnenvaart is een belangrijke schakel in onze logistieke keten. En met de juiste ingrepen is er nog een flinke groei van de sector mogelijk.’

Zandschipper

Koninklijke Schuttevaer pleitte al vele jaren voor verbreding van de doorvaart, die oorspronkelijk alleen bedoeld was voor overheidsvaartuigen. Een zandschipper deed in het verleden met succes een beroep op de Acte van Mannheim, waarna ook de beroepsvaart er gebruik van mocht maken.
Een pleidooi vanuit de binnenvaart in 2011 voor een nieuwe, tweede opening in de Splitsingsdam tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg, haalde het niet maar bracht wel de discussie in een versnelling. De passage van het Breeddiep was complex vanwege de smalle doorgang en het grillige stromingspatroon ter plaatse. Door de verbreding van het Breeddiep van 75 naar 350 meter wordt de stroming minder woelig en de capaciteit aanzienlijk groter.

Containerschepen

Het Breeddiep verbindt het Calandkanaal met de Nieuwe Waterweg. Jaarlijks maken zo’n 50.000 schepen gebruik van deze verbinding. Anders dan de naam doet vermoeden, voldeden de afmetingen van de vaarweg al geruime tijd niet meer aan de eisen die we er tegenwoordig aan stellen. Ten tijde van de realisatie in 1971 was het Breeddiep een goede en veilige doorgang van de zee naar het binnenland.

Doordat er tegenwoordig meer en grotere schepen varen is dat veranderd. De verbinding wordt steeds meer gebruikt, met name door containerschepen, omdat de alternatieve route over het Hartelkanaal door een aantal bruggen een hoogtebeperking kent. Daarom is in februari gestart met het verbreden van de watergang tot 350 meter. Met het vrijgekomen materiaal zijn in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg natuurlijke oevers gerealiseerd.

Naar verwachting zullen in de toekomst meer binnenvaartschepen de Rotterdamse haven aan doen als gevolg van de afspraken die gemaakt zijn bij de aanleg van Maasvlakte 2. In die afspraken staat onder andere dat het aandeel van de binnenvaart in de aan- en afvoer van containers zal moeten toenemen van 35% naar 45%. Met dit grotere aandeel van de binnenvaart wordt de druk van het goederenvervoer op de wegen rondom verminderd en vindt tegelijkertijd een reductie van CO2 plaats. Met het vernieuwde Breeddiep is in de toekomst ruimte genoeg voor het toenemend aantal binnenvaartschepen.

Positiever beeld

De laatste jaren bleef het Rijks aanlegbudget voor infrastructuur achter bij de verwachtingen, 2017 laat een positiever beeld zien met extra geld voor infrastructuur. Het COV blijft van mening dat het deel dat gereserveerd wordt voor natte infrastructuur nog te beperkt is. Op grond van de economische vooruitzichten is een grotere investeringsimpuls nodig om vervoer over water te bevorderen en vaarwegen beter te benutten. Investeringen in vaarwegen dragen bij aan het terugdringen van files en het behalen van klimaatdoelstellingen. De logistieke betekenis van vervoer over water bevordert direct nationale economische belangen zoals verbetering van de internationale concurrentiepositie van Nederland en versterking van de positie van de zeehavens.

Het COV meent dat meer ambitie nodig is om de Nederlandse koppositie als distributieland te behouden. Goede bereikbaarheid van de Nederlandse binnenhavens als belangrijke knooppunten in- en richting het achterland is van evident belang. Het COV roept de minister op ruimer te investeren in natte infrastructuur, onderhoud en bediening voor een vaarwegennet dat aansluit op de Nederlandse ambities op het gebied van bereikbaarheid en klimaatdoelstellingen.