Sluis Herbrum in panne

De sluis van Herbrum is maandagavond 24 oktober rond 21.30 uur defect geraakt en het zal volgens het Wasserstrassen- und Schifffahrtsamt Meppen nog twee tot drie dagen duren voordat er weer vaart mogelijk is. Tot dan is het Dortmund-Emskanaal tussen Papenburg en Herbrum gestremd.

Sluis Herbrum in panne

Een gevlochten staalkabel voor het hijsen en laten zakken van de deur brak, vermoedelijk door corrosie van binnenuit. De vijf schepen die beneden de sluis lagen, dreigden aan de grond te raken toen het kanaalpand bij eb leegliep. Daarom werd besloten het Emssperrwerk bij Gandersum even voor middernacht te sluiten.
Tegen vijf uur dinsdagochtend werd bij vloed het Emssperrwerk weer geopend. Rond acht uur werd het weer gesloten en de vijf schepen konden toen met genoeg water onder de kiel en een stil stromingsvrij water van Herbrum stroomafwaarts naar Emden komen. Vier schepen konden rondgaan. De vijfde, een tanker, voer het traject achteruit, met hulp van de sleepboot Gerd Bliede.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Sluis Herbrum in panne | Schuttevaer.nl

Sluis Herbrum in panne

De sluis van Herbrum is maandagavond 24 oktober rond 21.30 uur defect geraakt en het zal volgens het Wasserstrassen- und Schifffahrtsamt Meppen nog twee tot drie dagen duren voordat er weer vaart mogelijk is. Tot dan is het Dortmund-Emskanaal tussen Papenburg en Herbrum gestremd.

Sluis Herbrum in panne

Een gevlochten staalkabel voor het hijsen en laten zakken van de deur brak, vermoedelijk door corrosie van binnenuit. De vijf schepen die beneden de sluis lagen, dreigden aan de grond te raken toen het kanaalpand bij eb leegliep. Daarom werd besloten het Emssperrwerk bij Gandersum even voor middernacht te sluiten.
Tegen vijf uur dinsdagochtend werd bij vloed het Emssperrwerk weer geopend. Rond acht uur werd het weer gesloten en de vijf schepen konden toen met genoeg water onder de kiel en een stil stromingsvrij water van Herbrum stroomafwaarts naar Emden komen. Vier schepen konden rondgaan. De vijfde, een tanker, voer het traject achteruit, met hulp van de sleepboot Gerd Bliede.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer