Nieuwe containerkraan voor Alpherium

Nedcargo International, moederbedrijf van binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn, heeft een nieuwe portaalkraan besteld bij de Oostenrijkse kraanbouwer Hans Künz.

Nieuwe containerkraan voor Alpherium

De nieuwe kraan heeft een overspanning van 60 meter over de insteekhaven, plus een reikwijdte aan beide kanten buiten de poten van 16 meter. Door een innovatief ontwerp van de kat, kunnen binnen een beperkte kraanhoogte van 30 meter, containers tot 40 ton over vier hoog gestapelde containers worden geheven. De nieuwe kraan gaat een van de huidige twee portaalkranen vervangen.

Bert van Grieken, directeur Multimodal van Nedcargo: ‘De nieuwe kraan is sneller, stiller, sterker, energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker dan de huidige kranen. Hiermee vergroten we de terminalcapaciteit, waardoor we meer volle importcontainers kunnen overslaan. Ook kunnen we een belangrijke stap maken in de reductie van de CO2-uitstoot door in de toekomst minder gebruik te maken van zwaar terminalmaterieel en meer handelingen te verrichten met een kraan op groene stroom.’

Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo International zegt: ‘Deze investering onderstreept ons commitment aan Alpherium en onze ambitie om in 2020 geheel klimaatneutraal over te slaan. Met de plannen van Nedcargo voor een nieuw distributiecentrum op Steekterpoort (het bedrijventerrein naast het Alpherium), hebben we de capaciteitsuitbreiding hard nodig, zodat we de aanvoer van lege containers kunnen omzetten naar volle importcontainers. Via een zonnepark bovenop het nieuwe distributiecentrum (40.000 m2) en windturbines bij het Alpherium kan er groene stroom in overvloed worden opgewekt, waarop ook de nieuwe kraan perfect klimaatneutraal kan draaien.’
De nieuwe containerkraan wordt in september 2017 in bedrijf genomen. (PN)

Nieuwe containerkraan voor Alpherium | Schuttevaer.nl

Nieuwe containerkraan voor Alpherium

Nedcargo International, moederbedrijf van binnenvaartterminal Alpherium in Alphen aan den Rijn, heeft een nieuwe portaalkraan besteld bij de Oostenrijkse kraanbouwer Hans Künz.

Nieuwe containerkraan voor Alpherium

De nieuwe kraan heeft een overspanning van 60 meter over de insteekhaven, plus een reikwijdte aan beide kanten buiten de poten van 16 meter. Door een innovatief ontwerp van de kat, kunnen binnen een beperkte kraanhoogte van 30 meter, containers tot 40 ton over vier hoog gestapelde containers worden geheven. De nieuwe kraan gaat een van de huidige twee portaalkranen vervangen.

Bert van Grieken, directeur Multimodal van Nedcargo: ‘De nieuwe kraan is sneller, stiller, sterker, energiezuiniger en onderhoudsvriendelijker dan de huidige kranen. Hiermee vergroten we de terminalcapaciteit, waardoor we meer volle importcontainers kunnen overslaan. Ook kunnen we een belangrijke stap maken in de reductie van de CO2-uitstoot door in de toekomst minder gebruik te maken van zwaar terminalmaterieel en meer handelingen te verrichten met een kraan op groene stroom.’

Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo International zegt: ‘Deze investering onderstreept ons commitment aan Alpherium en onze ambitie om in 2020 geheel klimaatneutraal over te slaan. Met de plannen van Nedcargo voor een nieuw distributiecentrum op Steekterpoort (het bedrijventerrein naast het Alpherium), hebben we de capaciteitsuitbreiding hard nodig, zodat we de aanvoer van lege containers kunnen omzetten naar volle importcontainers. Via een zonnepark bovenop het nieuwe distributiecentrum (40.000 m2) en windturbines bij het Alpherium kan er groene stroom in overvloed worden opgewekt, waarop ook de nieuwe kraan perfect klimaatneutraal kan draaien.’
De nieuwe containerkraan wordt in september 2017 in bedrijf genomen. (PN)