Haven Amsterdam gaat riviercruiseschepen extra beveiligen

Havenbedrijf Amsterdam gaat de afmeerplekken van riviercruiseschepen in de stad ’s nachts laten bewaken. ‘Afgelopen periode zijn er helaas veel meldingen van inbraken aan boord van deze schepen geweest’, zegt Alma Prins, salesmanager Cruise Havenbedrijf Amsterdam. Havenbedrijf Amsterdam heeft daarom de firma M&M Beveiliging in de arm genomen, die al ervaring heeft in de beveiliging van zeecruiseschepen.

Haven Amsterdam gaat riviercruiseschepen extra beveiligen

‘Controle op de afmeerplekken van riviercruiseschepen moet incidenten tegengaan en de passagiers een gevoel van veiligheid geven. Daarom worden vanaf nu op de drukst bezette riviercruiselocaties in Amsterdam in de nachtelijke uren surveillance uitgevoerd en bewaking ingesteld’, zegt Prins. Het gaat om de De Ruijterkade steiger 17 en 18, de De Ruijterkade oost steiger A, B, C en D, de De Ruijterkade West, de Veemkade (PTA) en de Javakade.

1800 riviercruiseschepen

Volgens Prins is de riviercruisebusiness één van de snelst groeiende sectoren in de toeristenindustrie en worden dit jaar meer dan 1800 riviercruiseschepen en ruim 450.000 passagiers verwelkomd. Havenbedrijf Amsterdam heeft M&M ingehuurd voor dit seizoen en volgend seizoen en gaat samen met de riviercruiserederijen onderzoeken hoe het in de toekomst verder moet. M&M heeft ervaring in de beveiliging van zeecruiseschepen.

‘Maar de beveiliging van zeecruiseschepen is beter want die is wettelijk geregeld door een ISPS-code’, zegt managing director Mo Khalfaoui van M&M Beveiliging. ‘In de zeevaart doen gecertificeerde ambtenaren alle controles, bewaking en X-ray scanning van de passagiers en bagage. In de riviercruisevaart bestaan nauwelijks juridische voorschriften op het gebied van beveiliging.’

Haven Amsterdam gaat riviercruiseschepen extra beveiligen | Schuttevaer.nl

Haven Amsterdam gaat riviercruiseschepen extra beveiligen

Havenbedrijf Amsterdam gaat de afmeerplekken van riviercruiseschepen in de stad ’s nachts laten bewaken. ‘Afgelopen periode zijn er helaas veel meldingen van inbraken aan boord van deze schepen geweest’, zegt Alma Prins, salesmanager Cruise Havenbedrijf Amsterdam. Havenbedrijf Amsterdam heeft daarom de firma M&M Beveiliging in de arm genomen, die al ervaring heeft in de beveiliging van zeecruiseschepen.

Haven Amsterdam gaat riviercruiseschepen extra beveiligen

‘Controle op de afmeerplekken van riviercruiseschepen moet incidenten tegengaan en de passagiers een gevoel van veiligheid geven. Daarom worden vanaf nu op de drukst bezette riviercruiselocaties in Amsterdam in de nachtelijke uren surveillance uitgevoerd en bewaking ingesteld’, zegt Prins. Het gaat om de De Ruijterkade steiger 17 en 18, de De Ruijterkade oost steiger A, B, C en D, de De Ruijterkade West, de Veemkade (PTA) en de Javakade.

1800 riviercruiseschepen

Volgens Prins is de riviercruisebusiness één van de snelst groeiende sectoren in de toeristenindustrie en worden dit jaar meer dan 1800 riviercruiseschepen en ruim 450.000 passagiers verwelkomd. Havenbedrijf Amsterdam heeft M&M ingehuurd voor dit seizoen en volgend seizoen en gaat samen met de riviercruiserederijen onderzoeken hoe het in de toekomst verder moet. M&M heeft ervaring in de beveiliging van zeecruiseschepen.

‘Maar de beveiliging van zeecruiseschepen is beter want die is wettelijk geregeld door een ISPS-code’, zegt managing director Mo Khalfaoui van M&M Beveiliging. ‘In de zeevaart doen gecertificeerde ambtenaren alle controles, bewaking en X-ray scanning van de passagiers en bagage. In de riviercruisevaart bestaan nauwelijks juridische voorschriften op het gebied van beveiliging.’