Budabrug laat het afweten

De Kortrijkse Budabrug kampte het afgelopen jaar zo’n 100 uur met technische problemen. Dit blijkt uit cijfers die het Vlaamse parlementslid Bert Maertens (N-VA) opvroeg bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

De nieuwe Budabrug in Kortrijk werd in gebruik genomen op 30 januari 2015. De eerste weken daarna werd er nog geschilderd en er doken kinderziektes op. ‘Op zich is dit niet vreemd. We hebben te maken met een unieke technische installatie die niet eerst uitgebreid in een fabriek kon worden getest’, aldus Bert Maertens.

De eerste vier maanden, van februari tot mei 2015, waren er 13 technische storingen aan de brug. Het afgelopen jaar zeven. ‘Dan gaat het bijvoorbeeld om defecte slagbomen of een camera die het laat afweten.’

Begin juni dit jaar trad echter een bijzonder ernstige storing op. ‘Defecte tandwielen zorgden ervoor dat de brug niet kon worden bediend.’ De reparatie nam zoveel tijd dat de scheepvaart 85 uur hinder ondervond.

 

Budabrug laat het afweten | Schuttevaer.nl

Budabrug laat het afweten

De Kortrijkse Budabrug kampte het afgelopen jaar zo’n 100 uur met technische problemen. Dit blijkt uit cijfers die het Vlaamse parlementslid Bert Maertens (N-VA) opvroeg bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts.

De nieuwe Budabrug in Kortrijk werd in gebruik genomen op 30 januari 2015. De eerste weken daarna werd er nog geschilderd en er doken kinderziektes op. ‘Op zich is dit niet vreemd. We hebben te maken met een unieke technische installatie die niet eerst uitgebreid in een fabriek kon worden getest’, aldus Bert Maertens.

De eerste vier maanden, van februari tot mei 2015, waren er 13 technische storingen aan de brug. Het afgelopen jaar zeven. ‘Dan gaat het bijvoorbeeld om defecte slagbomen of een camera die het laat afweten.’

Begin juni dit jaar trad echter een bijzonder ernstige storing op. ‘Defecte tandwielen zorgden ervoor dat de brug niet kon worden bediend.’ De reparatie nam zoveel tijd dat de scheepvaart 85 uur hinder ondervond.