‘Positie haven R’dam niet meer vanzelfsprekend’

De positie van de Rotterdamse haven is niet meer vanzelfsprekend. Mondiale ontwikkelingen hebben mogelijke grote gevolgen voor de positie van de haven. Na bijna 30 jaar houdt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) daarom het mainportbeleid tegen het licht.

De raad legt in het advies, dat 1 juli verschijnt, de nadruk op internationale ontwikkelingen voor de periode 2025-2050, waarin de mainports te maken krijgen met uitdagende internationale en technologische ontwikkelingen. Zo kunnen vanwege de overgang van fossiele naar hernieuwbare energie de massaoverslag en raffinaderijen in de haven verdwijnen of verplaatsen. Ook is het zwaartepunt van de groei in Europa aan het verschuiven naar Oost- en Zuid-Europa en ontstaan nieuwe mondiale logistieke hubs in Azië en het Midden-Oosten, zoals in Quatar, Dubai, Istanbul en Abu Dhabi. Ook worden goederenstromen gebundeld, ontstaan nieuwe mondiale routes, zoals via de Noordelijke Zeeroute, en staat de noodzaak tot duurzame hervorming van de economie op gespannen voet met een groeiende uitstoot van CO2 bij meer vervoer. (EvH)

‘Positie haven R’dam niet meer vanzelfsprekend’ | Schuttevaer.nl

‘Positie haven R’dam niet meer vanzelfsprekend’

De positie van de Rotterdamse haven is niet meer vanzelfsprekend. Mondiale ontwikkelingen hebben mogelijke grote gevolgen voor de positie van de haven. Na bijna 30 jaar houdt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) daarom het mainportbeleid tegen het licht.

De raad legt in het advies, dat 1 juli verschijnt, de nadruk op internationale ontwikkelingen voor de periode 2025-2050, waarin de mainports te maken krijgen met uitdagende internationale en technologische ontwikkelingen. Zo kunnen vanwege de overgang van fossiele naar hernieuwbare energie de massaoverslag en raffinaderijen in de haven verdwijnen of verplaatsen. Ook is het zwaartepunt van de groei in Europa aan het verschuiven naar Oost- en Zuid-Europa en ontstaan nieuwe mondiale logistieke hubs in Azië en het Midden-Oosten, zoals in Quatar, Dubai, Istanbul en Abu Dhabi. Ook worden goederenstromen gebundeld, ontstaan nieuwe mondiale routes, zoals via de Noordelijke Zeeroute, en staat de noodzaak tot duurzame hervorming van de economie op gespannen voet met een groeiende uitstoot van CO2 bij meer vervoer. (EvH)