Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven klaar

Rijkswaterstaat heeft de vaarroute van Veghel naar Eindhoven zodanig aangepast dat de binnenvaart voortaan met klasse II koppelverbanden van 110 meter (900 ton) over het Wilhelminakanaal, de Zuid-Willemsvaart en het Beatrixkanaal kan. Voorheen was de route geschikt voor schepen van maximaal 63 meter met een laadvermogen van 550 ton.

Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven klaar

Gedeputeerde Christophe van der Maat van Noord-Brabant en hoofdingenieur-directeur Jannita Robberse van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland openden donderdag 2 juni symbolische de afronding van het project ‘Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven’.

Vorig jaar oktober voer schipper Stefan Buil met zijn koppelverband Eros/Eros II al voor het eerst van Veghel naar de Beatrixhaven in Eindhoven. Het 110 meter lange koppelverband paste precies in de opgeknapte en verruimde sluizen 4, 5 en 6. Schrootverwerkingsbedrijf HKS Metals en schipper Buil besloten het ms Eros (62 x 7,20 meter) om te bouwen tot koppelverband. De Eros nam in de praktijk 450 ton mee, met de bak erbij kan ze nu bijna twee keer zoveel meenemen.

Van de weg

Om het mogelijk te maken met langere schepen van Veghel naar Eindhoven te kunnen varen, verruimde Rijkswaterstaat de bochten op de kruising van de Zuid-Willemsvaart met het Wilhelminakanaal en de kruising van het Wilhelminakanaal met het Beatrixkanaal. Ook werden in bochten de oevers verstevigd met damwanden, werd bodembescherming aangebracht om te voorkomen dat de schroeven van grotere schepen de bodem beschadigen en werden de wachtplaatsen bij de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart verlengd en verbreed.

Rijkswaterstaat verruimde de vaarroute mede vanwege de beloofde inspanning van 16 Brabantse watergebonden bedrijven om steeds meer vracht over het water te vervoeren. De intentie in 2012 was om op termijn dagelijks zo’n 460 vrachtauto’s van de weg naar het water te kunnen halen. Inmiddels hebben de bedrijven circa 90 vrachtwagens per dag van de weg gehaald door meer goederen over te slaan direct vanaf hun locatie. Verder hebben zij ongeveer 120 vrachtwagens extra van de weg gehaald via de containerterminals in Veghel en Tilburg. Of de ambitie door de bedrijven kan worden gehaald, hangt af van economische ontwikkelingen. (EvH)

Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven klaar | Schuttevaer.nl

Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven klaar

Rijkswaterstaat heeft de vaarroute van Veghel naar Eindhoven zodanig aangepast dat de binnenvaart voortaan met klasse II koppelverbanden van 110 meter (900 ton) over het Wilhelminakanaal, de Zuid-Willemsvaart en het Beatrixkanaal kan. Voorheen was de route geschikt voor schepen van maximaal 63 meter met een laadvermogen van 550 ton.

Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven klaar

Gedeputeerde Christophe van der Maat van Noord-Brabant en hoofdingenieur-directeur Jannita Robberse van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland openden donderdag 2 juni symbolische de afronding van het project ‘Opwaardering vaarroute Veghel-Eindhoven’.

Vorig jaar oktober voer schipper Stefan Buil met zijn koppelverband Eros/Eros II al voor het eerst van Veghel naar de Beatrixhaven in Eindhoven. Het 110 meter lange koppelverband paste precies in de opgeknapte en verruimde sluizen 4, 5 en 6. Schrootverwerkingsbedrijf HKS Metals en schipper Buil besloten het ms Eros (62 x 7,20 meter) om te bouwen tot koppelverband. De Eros nam in de praktijk 450 ton mee, met de bak erbij kan ze nu bijna twee keer zoveel meenemen.

Van de weg

Om het mogelijk te maken met langere schepen van Veghel naar Eindhoven te kunnen varen, verruimde Rijkswaterstaat de bochten op de kruising van de Zuid-Willemsvaart met het Wilhelminakanaal en de kruising van het Wilhelminakanaal met het Beatrixkanaal. Ook werden in bochten de oevers verstevigd met damwanden, werd bodembescherming aangebracht om te voorkomen dat de schroeven van grotere schepen de bodem beschadigen en werden de wachtplaatsen bij de sluizen 4, 5 en 6 in de Zuid-Willemsvaart verlengd en verbreed.

Rijkswaterstaat verruimde de vaarroute mede vanwege de beloofde inspanning van 16 Brabantse watergebonden bedrijven om steeds meer vracht over het water te vervoeren. De intentie in 2012 was om op termijn dagelijks zo’n 460 vrachtauto’s van de weg naar het water te kunnen halen. Inmiddels hebben de bedrijven circa 90 vrachtwagens per dag van de weg gehaald door meer goederen over te slaan direct vanaf hun locatie. Verder hebben zij ongeveer 120 vrachtwagens extra van de weg gehaald via de containerterminals in Veghel en Tilburg. Of de ambitie door de bedrijven kan worden gehaald, hangt af van economische ontwikkelingen. (EvH)