Tracébesluit nieuwe sluis Terneuzen vastgesteld

Het Tracébesluit Nieuwe Sluis Terneuzen is per 1 maart vastgesteld. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is blij met de nieuwe mijlpaal. ‘Zoals het er nu voorstaat, kan in het derde kwartaal van 2017 de schop in de grond.’

Tracébesluit nieuwe sluis Terneuzen vastgesteld

De nieuwe sluis betekent een vlottere doorvaart tussen Nederland, België en Frankrijk, verwacht Schultz. ‘Hiermee verstevigen wij de concurrentiepositie van de maritieme sector in Noordwest-Europa voor zowel binnenvaart, zeevaart als havens. Het is een impuls voor een duurzame groei van de Nederlandse economie.’ De ministers Schultz van Nederland en Weyts van Vlaanderen ondertekenden het Verdrag voor de aanleg al in februari 2015.

In beroep

Het Tracébesluit ligt tussen 15 maart en 25 april ter inzage. Hierin staat een gedetailleerde uitwerking van de gekozen ligging van de sluis. De aanbesteding vindt plaats als minister Schultz het uitvoeringsbesluit heeft genomen.

Alleen degenen die zienswijzen hebben ingediend bij het ontwerptracébesluit kunnen in beroep gaan tegen het tracébesluit. Binnenvaartorganisaties ASV en Koninklijke BLN-Schuttevaer gaan bezwaar maken tegen het ontbreken van een spuikanaal op het nieuwe complex. Zonder spuikanaal dienen de sluizen bij hoogwater als spuisluis en dat leidt volgens de binnenvaartorganisaties tot belemmeringen en stremmingen.

De Nieuwe Sluis wordt 2,5 meter dieper, 15 meter breder en 137 meter langer en geeft schepen tot 120.000 ton vrije doorvaart naar Gent.

De totale kosten voor aanleg en 30 jaar beheer en onderhoud worden geraamd op 1,14 miljard euro. Nederland levert hieraan 188 miljoen euro bij. Vlaanderen betaalt de rest. Voor het project is 48 miljoen euro Europese subsidie toegezegd. (Connecting Europe Facility). (MdV )

 

Tracébesluit nieuwe sluis Terneuzen vastgesteld | Schuttevaer.nl

Tracébesluit nieuwe sluis Terneuzen vastgesteld

Het Tracébesluit Nieuwe Sluis Terneuzen is per 1 maart vastgesteld. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is blij met de nieuwe mijlpaal. ‘Zoals het er nu voorstaat, kan in het derde kwartaal van 2017 de schop in de grond.’

Tracébesluit nieuwe sluis Terneuzen vastgesteld

De nieuwe sluis betekent een vlottere doorvaart tussen Nederland, België en Frankrijk, verwacht Schultz. ‘Hiermee verstevigen wij de concurrentiepositie van de maritieme sector in Noordwest-Europa voor zowel binnenvaart, zeevaart als havens. Het is een impuls voor een duurzame groei van de Nederlandse economie.’ De ministers Schultz van Nederland en Weyts van Vlaanderen ondertekenden het Verdrag voor de aanleg al in februari 2015.

In beroep

Het Tracébesluit ligt tussen 15 maart en 25 april ter inzage. Hierin staat een gedetailleerde uitwerking van de gekozen ligging van de sluis. De aanbesteding vindt plaats als minister Schultz het uitvoeringsbesluit heeft genomen.

Alleen degenen die zienswijzen hebben ingediend bij het ontwerptracébesluit kunnen in beroep gaan tegen het tracébesluit. Binnenvaartorganisaties ASV en Koninklijke BLN-Schuttevaer gaan bezwaar maken tegen het ontbreken van een spuikanaal op het nieuwe complex. Zonder spuikanaal dienen de sluizen bij hoogwater als spuisluis en dat leidt volgens de binnenvaartorganisaties tot belemmeringen en stremmingen.

De Nieuwe Sluis wordt 2,5 meter dieper, 15 meter breder en 137 meter langer en geeft schepen tot 120.000 ton vrije doorvaart naar Gent.

De totale kosten voor aanleg en 30 jaar beheer en onderhoud worden geraamd op 1,14 miljard euro. Nederland levert hieraan 188 miljoen euro bij. Vlaanderen betaalt de rest. Voor het project is 48 miljoen euro Europese subsidie toegezegd. (Connecting Europe Facility). (MdV )