Verbreding Breeddiep hindert scheepvaart niet

Waterbouwer Van Oord is half februari in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de verbreding van het Breeddiep van 75 naar 300 meter begonnen. De diepgang van deze vaarweg tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland blijft -8.00 meter (NAP).

Verbreding Breeddiep hindert scheepvaart niet

Tijdens de werkzaamheden kan de binnenvaart gewoon gebruik blijven maken van de passage door het Breeddiep, omdat eerst een nieuwe opening in de splitsingsdam wordt gegraven en vervolgens het huidige Breeddiep wordt aangepast. Het project moet eind van het jaar gereed zijn.
Het Breeddiep wordt steeds belangrijker voor de binnenvaart. Jaarlijks maken er zo’n 50.000 binnenvaartschepen gebruik van.

Fasering werk

In fase 1 wordt een tijdelijk Breeddiep met een breedte van circa 80 meter ten westen van en direct naast het huidige Breeddiep aangelegd. Aan het einde van deze fase kan de binnenvaart hiervan gebruik maken en dan wordt de passage door het huidige Breeddiep afgesloten. Deze eerste fase duurt tot augustus 2016.

In fase 2 verbreedt Van Oord het huidige Breeddiep. De verbreding daarvan zal uiteindelijk aansluiten op het in fase 1 aangelegde ‘tijdelijk Breeddiep’. Aan het einde van fase 2 zal het huidige Breeddiep zijn verbreed tot een bevaarbare breedte van 300 meter.

Groene Poort

Het vrijgekomen materiaal krijgt een nieuwe bestemming in de Groene Poort in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg en wordt gebruikt als langsdam om daarachter natuurlijke oevers te laten ontstaan. Vorig jaar werden daarvoor al betonnen voeten van overtollige Rotterdamse parkeermeters gedumpt. In 2013 tekenden Wereld Natuur Fonds, Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf de samenwerkingsovereenkomst De Groene Poort om met vrijkomende materialen natuurlijke oevers langs de Nieuwe Waterweg te ontwikkelen.

Verbreding Breeddiep hindert scheepvaart niet | Schuttevaer.nl

Verbreding Breeddiep hindert scheepvaart niet

Waterbouwer Van Oord is half februari in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aan de verbreding van het Breeddiep van 75 naar 300 meter begonnen. De diepgang van deze vaarweg tussen het Calandkanaal en de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland blijft -8.00 meter (NAP).

Verbreding Breeddiep hindert scheepvaart niet

Tijdens de werkzaamheden kan de binnenvaart gewoon gebruik blijven maken van de passage door het Breeddiep, omdat eerst een nieuwe opening in de splitsingsdam wordt gegraven en vervolgens het huidige Breeddiep wordt aangepast. Het project moet eind van het jaar gereed zijn.
Het Breeddiep wordt steeds belangrijker voor de binnenvaart. Jaarlijks maken er zo’n 50.000 binnenvaartschepen gebruik van.

Fasering werk

In fase 1 wordt een tijdelijk Breeddiep met een breedte van circa 80 meter ten westen van en direct naast het huidige Breeddiep aangelegd. Aan het einde van deze fase kan de binnenvaart hiervan gebruik maken en dan wordt de passage door het huidige Breeddiep afgesloten. Deze eerste fase duurt tot augustus 2016.

In fase 2 verbreedt Van Oord het huidige Breeddiep. De verbreding daarvan zal uiteindelijk aansluiten op het in fase 1 aangelegde ‘tijdelijk Breeddiep’. Aan het einde van fase 2 zal het huidige Breeddiep zijn verbreed tot een bevaarbare breedte van 300 meter.

Groene Poort

Het vrijgekomen materiaal krijgt een nieuwe bestemming in de Groene Poort in de Nieuwe Waterweg tegenover Rozenburg en wordt gebruikt als langsdam om daarachter natuurlijke oevers te laten ontstaan. Vorig jaar werden daarvoor al betonnen voeten van overtollige Rotterdamse parkeermeters gedumpt. In 2013 tekenden Wereld Natuur Fonds, Rijkswaterstaat, de gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf de samenwerkingsovereenkomst De Groene Poort om met vrijkomende materialen natuurlijke oevers langs de Nieuwe Waterweg te ontwikkelen.