Weer aanvaring Waterbus en binnenvaartschip bij Ridderkerk

De Waterbus is donderdag 4 februari om 18:00 uur bij Ridderkerk in aanvaring gekomen met een binnenvaartschip, naar verluidt het zesde incident in nog geen twee jaar tijd. De juiste toedracht is nog niet bekend, maar er was veel materiële schade en niemand raakte gewond.

Het betreft inderdaad een aanvaring tussen een waterbus, varende richting Dordrecht en een binnenvaartschip, beide varend op de Noord, bevestigt een woordvoerder van de politie in Rotterdam ‘Even voordat de waterbus wilde afmeren aan de steiger bij Ridderkerk kwam hij in aanvaring met het binnenvaartschip. De zaak is nog in onderzoek bij de Zeehavenpolitie naar de juiste toedracht van deze aanvaring. Er is op het eerste gezicht geen verband met andere incidenten ter plaatse.’

Niet gezien

‘Het binnenvaartschip lag aan de steiger van de waterbus en de waterbus had hem niet gezien en knalde toen tegen hem op. Hierna is het binnenvaartschip van de steiger weggegaan en konden we van de waterbus afgaan’, vertelt passagier Valentino Visser, die op Facebook een video plaatste waarop te horen is hoe het anker van het schip een raam van de Waterbus kapot slaat. De schrik onder de scholieren op het achterdek zat er goed in, op Facebook werden tientallen reacties geplaatst.

Onder reizigers is veel kritiek op de ligging van het ponton. ‘Het ponton ligt gewoon op de verkeerde plek. Bij woontoren 3 rivieren zou beter zijn. Mooiere entree én veiliger…’, reageert Waterbuspassagier en ‘groentejuwelier’ Sander Broerse op Twitter. Hij noemt ieder heel en half uur twee keer een Waterbus, één keer een pontje en de gebruikelijke binnenvaart op het knooppunt ‘een gevaarlijke cocktail’.

De Rotterdamse verkeersleider Erwin vindt het op Twitter ‘onbegrijpelijk dat er na zoveel incidenten nog geen radardekking is op dit kruispunt’. De radardekking staat al jaren bij Rijkswaterstaat op de planning net als de ‘probleemsplitsing’ Dordtse Kil / Hollands Diep, maar er is geen budget voor. Raadslid Karin Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk verbaast zich erover dat ze over de ontbrekende radardekking in het overleg met de wethouder in de gemeenteraad van Ridderkerk nooit iets heeft gehoord. Op een radarverkeerscentrale laat zij zich binnenkort nader informeren.

Weer aanvaring Waterbus en binnenvaartschip bij Ridderkerk | Schuttevaer.nl

Weer aanvaring Waterbus en binnenvaartschip bij Ridderkerk

De Waterbus is donderdag 4 februari om 18:00 uur bij Ridderkerk in aanvaring gekomen met een binnenvaartschip, naar verluidt het zesde incident in nog geen twee jaar tijd. De juiste toedracht is nog niet bekend, maar er was veel materiële schade en niemand raakte gewond.

Het betreft inderdaad een aanvaring tussen een waterbus, varende richting Dordrecht en een binnenvaartschip, beide varend op de Noord, bevestigt een woordvoerder van de politie in Rotterdam ‘Even voordat de waterbus wilde afmeren aan de steiger bij Ridderkerk kwam hij in aanvaring met het binnenvaartschip. De zaak is nog in onderzoek bij de Zeehavenpolitie naar de juiste toedracht van deze aanvaring. Er is op het eerste gezicht geen verband met andere incidenten ter plaatse.’

Niet gezien

‘Het binnenvaartschip lag aan de steiger van de waterbus en de waterbus had hem niet gezien en knalde toen tegen hem op. Hierna is het binnenvaartschip van de steiger weggegaan en konden we van de waterbus afgaan’, vertelt passagier Valentino Visser, die op Facebook een video plaatste waarop te horen is hoe het anker van het schip een raam van de Waterbus kapot slaat. De schrik onder de scholieren op het achterdek zat er goed in, op Facebook werden tientallen reacties geplaatst.

Onder reizigers is veel kritiek op de ligging van het ponton. ‘Het ponton ligt gewoon op de verkeerde plek. Bij woontoren 3 rivieren zou beter zijn. Mooiere entree én veiliger…’, reageert Waterbuspassagier en ‘groentejuwelier’ Sander Broerse op Twitter. Hij noemt ieder heel en half uur twee keer een Waterbus, één keer een pontje en de gebruikelijke binnenvaart op het knooppunt ‘een gevaarlijke cocktail’.

De Rotterdamse verkeersleider Erwin vindt het op Twitter ‘onbegrijpelijk dat er na zoveel incidenten nog geen radardekking is op dit kruispunt’. De radardekking staat al jaren bij Rijkswaterstaat op de planning net als de ‘probleemsplitsing’ Dordtse Kil / Hollands Diep, maar er is geen budget voor. Raadslid Karin Kayadoe van Leefbaar Ridderkerk verbaast zich erover dat ze over de ontbrekende radardekking in het overleg met de wethouder in de gemeenteraad van Ridderkerk nooit iets heeft gehoord. Op een radarverkeerscentrale laat zij zich binnenkort nader informeren.