Overslag Rotterdam groeit 4,9%

De Rotterdamse haven heeft in 2015 466,4 miljoen ton goederen overgeslagen, een groei van 4,9% ten opzichte van 2014. Het Havenbedrijf Rotterdam publiceerde de jaarcijfers vrijdag 15 januari.

Overslag Rotterdam groeit 4,9%
  • Goedkope olie belangrijkste aanjager haveneconomie
  • Minder import van agribulk

Door Marja de Vet
De groei heeft volgens het havenbedrijf vooral te maken met de lage olieprijs. Daardoor groeide de overslag van ruwe olie met 8% en die van olieproducten met 18%. ‘De lage olieprijs zorgt voor hoge marges bij de raffinaderijen’, zegt Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam. ‘Die laten veel ruwe olie aanvoeren om te raffineren. Dat geldt niet alleen voor de raffinaderijen in Europa, maar ook voor die in Rusland. De laatste produceren relatief veel stookolie die via Rotterdam naar het Verre Oosten wordt verscheept.’

Hoewel de haven haar groei dit jaar aan de olie dankt, bevindt de haven zich volgens Castelein in een transitiefase. ‘De noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan maakt dat de haven enerzijds volop bezig is met energie-efficiency en anderzijds met de ontwikkeling van duurzame energie en biobased chemie. Rotterdam heeft nu al een van de meest energie-efficiënte raffinage- en chemieclusters en het grootste biobased cluster ter wereld. We hebben de ambitie koploper te blijven.’

Droog massagoed

De overslag van ertsen en schroot nam 0,6% af tot 33,9 miljoen ton. Weliswaar nam de vraag naar staal iets toe, maar dit werd tenietgedaan door de import van goedkoop Chinees staal. De kolenoverslag groeide 1% toe naar 30,7 miljoen ton. De kolenaanvoer bestaat in Rotterdam voor circa 40% uit cokeskolen die worden gebruikt in hoogovens en voor 60% uit kolen voor elektriciteitscentrales. Het leeuwendeel daarvan wordt in Duitsland gebruikt. De vraag naar energiekolen nam in Duitsland af door de toename van zonne- en windenergie. In Nederland zorgde de ingebruikname van twee nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte voor een toenemende vraag. Daarnaast zorgde concentratie van de aanvoer van cokeskolen in Rotterdam voor een iets groter overslagvolume.
Goede oogsten zorgden voor minder import van vooral oliezaden en veevoer, waardoor de overslag van agribulk 3,8% daalde tot 10,8 miljoen ton. De hoeveelheid overig droog massagoed nam af met 3,9% tot 12,3 miljoen ton doordat minder bouwstoffen en mineralen werden in gevoerd. Wel werd meer vliegas, een reststof van kolencentrales, afgevoerd naar de Verenigde Staten. Alles bij elkaar daalde het droog massagoed 1%.

Containers

De containeroverslag daalde 0,5% tot 12,2 miljoen teu en 1,1% in gewicht tot 126,3 miljoen ton. Het volume op Azië, verreweg de grootste handelsstroom, nam over heel 2015 met 2% toe. Het transport van containers van en naar Latijns- en Noord-Amerika daalde. Binnen Europa nam het vervoer naar het Iberisch schiereiland en Groot-Brittannië toe.
De sterke Britse economie is ook een belangrijke reden voor het aantrekken van het roll on roll off (RoRo)verkeer over de Noordzee. Daarnaast speelde mee dat transport via Calais last had van stakingen, de vluchtelingenproblematiek en storingen bij de tunnel onder het Kanaal. Het RoRoverkeer groeide 10,1% naar 22 miljoen ton.
Het overig stukgoed daalde 5,5% tot 5,7 miljoen ton. Belangrijkste reden was de eenmalige aanvoer van een reeks containerkranen in 2014. RoRo en overig stukgoed vormen samen de categorie breakbulk. Deze groeide 6,5%.

Nat massagoed

De overslag van ruwe olie steeg 8,1% naar 103,1 miljoen ton, gedreven door de lage olieprijs. De aan- en afvoer van olieproducten nam 18% toe tot 88,5 miljoen ton. Naast een forse toename van de overslag van stookolie, werd meer gasolie en diesel aangevoerd voor de Europese markt. De overslag van LNG nam maar liefst 91,3% toe. Absoluut gezien is dit echter met 2,3 miljoen ton nog een klein segment. De LNG-prijzen in het Verre Oosten zijn fors gedaald en nu vergelijkbaar met die in Europa, waardoor meer gas wordt verhandeld en verscheept in onze regio. De categorie overig nat massagoed daalde 0,5% tot 30,8 miljoen ton. Dit is een optelsom van verschillende ladingsoorten. Zo werden minder chemische producten overgeslagen, tegenover meer palmolie en biodiesel. In totaal is 10,9% meer nat massagoed behandeld in Rotterdam. Omdat de totale overslag voor 48% uit nat massagoed bestaat, bepaalt dit segment in hoge mate het totale overslagcijfer.

Overslag Rotterdam groeit 4,9% | Schuttevaer.nl

Overslag Rotterdam groeit 4,9%

De Rotterdamse haven heeft in 2015 466,4 miljoen ton goederen overgeslagen, een groei van 4,9% ten opzichte van 2014. Het Havenbedrijf Rotterdam publiceerde de jaarcijfers vrijdag 15 januari.

Overslag Rotterdam groeit 4,9%
  • Goedkope olie belangrijkste aanjager haveneconomie
  • Minder import van agribulk

Door Marja de Vet
De groei heeft volgens het havenbedrijf vooral te maken met de lage olieprijs. Daardoor groeide de overslag van ruwe olie met 8% en die van olieproducten met 18%. ‘De lage olieprijs zorgt voor hoge marges bij de raffinaderijen’, zegt Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam. ‘Die laten veel ruwe olie aanvoeren om te raffineren. Dat geldt niet alleen voor de raffinaderijen in Europa, maar ook voor die in Rusland. De laatste produceren relatief veel stookolie die via Rotterdam naar het Verre Oosten wordt verscheept.’

Hoewel de haven haar groei dit jaar aan de olie dankt, bevindt de haven zich volgens Castelein in een transitiefase. ‘De noodzaak om klimaatverandering tegen te gaan maakt dat de haven enerzijds volop bezig is met energie-efficiency en anderzijds met de ontwikkeling van duurzame energie en biobased chemie. Rotterdam heeft nu al een van de meest energie-efficiënte raffinage- en chemieclusters en het grootste biobased cluster ter wereld. We hebben de ambitie koploper te blijven.’

Droog massagoed

De overslag van ertsen en schroot nam 0,6% af tot 33,9 miljoen ton. Weliswaar nam de vraag naar staal iets toe, maar dit werd tenietgedaan door de import van goedkoop Chinees staal. De kolenoverslag groeide 1% toe naar 30,7 miljoen ton. De kolenaanvoer bestaat in Rotterdam voor circa 40% uit cokeskolen die worden gebruikt in hoogovens en voor 60% uit kolen voor elektriciteitscentrales. Het leeuwendeel daarvan wordt in Duitsland gebruikt. De vraag naar energiekolen nam in Duitsland af door de toename van zonne- en windenergie. In Nederland zorgde de ingebruikname van twee nieuwe kolencentrales op de Maasvlakte voor een toenemende vraag. Daarnaast zorgde concentratie van de aanvoer van cokeskolen in Rotterdam voor een iets groter overslagvolume.
Goede oogsten zorgden voor minder import van vooral oliezaden en veevoer, waardoor de overslag van agribulk 3,8% daalde tot 10,8 miljoen ton. De hoeveelheid overig droog massagoed nam af met 3,9% tot 12,3 miljoen ton doordat minder bouwstoffen en mineralen werden in gevoerd. Wel werd meer vliegas, een reststof van kolencentrales, afgevoerd naar de Verenigde Staten. Alles bij elkaar daalde het droog massagoed 1%.

Containers

De containeroverslag daalde 0,5% tot 12,2 miljoen teu en 1,1% in gewicht tot 126,3 miljoen ton. Het volume op Azië, verreweg de grootste handelsstroom, nam over heel 2015 met 2% toe. Het transport van containers van en naar Latijns- en Noord-Amerika daalde. Binnen Europa nam het vervoer naar het Iberisch schiereiland en Groot-Brittannië toe.
De sterke Britse economie is ook een belangrijke reden voor het aantrekken van het roll on roll off (RoRo)verkeer over de Noordzee. Daarnaast speelde mee dat transport via Calais last had van stakingen, de vluchtelingenproblematiek en storingen bij de tunnel onder het Kanaal. Het RoRoverkeer groeide 10,1% naar 22 miljoen ton.
Het overig stukgoed daalde 5,5% tot 5,7 miljoen ton. Belangrijkste reden was de eenmalige aanvoer van een reeks containerkranen in 2014. RoRo en overig stukgoed vormen samen de categorie breakbulk. Deze groeide 6,5%.

Nat massagoed

De overslag van ruwe olie steeg 8,1% naar 103,1 miljoen ton, gedreven door de lage olieprijs. De aan- en afvoer van olieproducten nam 18% toe tot 88,5 miljoen ton. Naast een forse toename van de overslag van stookolie, werd meer gasolie en diesel aangevoerd voor de Europese markt. De overslag van LNG nam maar liefst 91,3% toe. Absoluut gezien is dit echter met 2,3 miljoen ton nog een klein segment. De LNG-prijzen in het Verre Oosten zijn fors gedaald en nu vergelijkbaar met die in Europa, waardoor meer gas wordt verhandeld en verscheept in onze regio. De categorie overig nat massagoed daalde 0,5% tot 30,8 miljoen ton. Dit is een optelsom van verschillende ladingsoorten. Zo werden minder chemische producten overgeslagen, tegenover meer palmolie en biodiesel. In totaal is 10,9% meer nat massagoed behandeld in Rotterdam. Omdat de totale overslag voor 48% uit nat massagoed bestaat, bepaalt dit segment in hoge mate het totale overslagcijfer.