BLN vreest tekort ligplaatsen nieuwe sluis Terneuzen

BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft eind juli een zienswijze op de plannen voor de nieuwe sluis van Terneuzen ingediend namens het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). De binnenvaartorganisatie heeft bedenkingen bij een aantal voorzieningen rondom de aanleg van de nieuwe sluis.

BLN vreest tekort ligplaatsen nieuwe sluis Terneuzen
  • Zienswijze moet onderhandelingen met minister ondersteunen

Volgens regiocoördinator BLN-Schuttevaer Lisette Booij wil de binnenvaart garanties voor voldoende en veilige ligplaatsen, betrouwbare passeertijden zonder onnodige hinder en een heldere communicatie. ‘Er dient tijdig duidelijkheid te komen over de hoeveelheid beschikbare ligplaatsen, tijdens de bouw en daarna. Als binnenvaartschippers, omdat er geen plaats is, moeten doorvaren naar bijvoorbeeld Gent of via de Westerschelde naar een andere bestemming, worden noodgedwongen wettelijke rusttijden overschreden. En eerder stoppen is vanuit economisch oogpunt onwenselijk.’
Ook vraagt BLN- Schuttevaer om meer ligplaatsen dan er nu zijn, waaronder een aantal spudpaallocaties. De brancheorganisatie maakt zich eveneens zorgen over de Westbuitenhaven. Daar zijn eenvoudige palen zonder afloopvoorziening gepland. ‘Dat is niet voldoende om bij grote waterstandsverschillen en zuiging van langsvarende grote vaart veilig ligplaats te kunnen nemen’, zegt Booij.
‘De zienswijze loopt nu, terwijl veel zaken nog in het nieuwbouwoverleg van de sluis, waarbij BLN-Schuttevaer ook aan tafel zit, worden besproken. BLN-Schuttevaer hoopt dat de grootste knelpunten rechtstreeks in de onderhandelingen met de minister kunnen worden weggenomen.’
De nieuwe sluis moet zorgen voor een vlottere doorstroming tussen de Westerschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen. Het is de bedoeling dat het eerste schip in 2021 door de nieuwe sluis vaart. Omdat de nieuwe sluis binnen het huidige sluizencomplex wordt gebouwd, is hinder tijdens de bouw onvermijdelijk. Rijkswaterstaat is van plan die hinder zoveel mogelijk te beperken.
Begin juli diende ook schippersbond ASV al een zienswijze in omdat men problemen verwacht met ligplaatsen en wachttijden. (MdV )

BLN vreest tekort ligplaatsen nieuwe sluis Terneuzen | Schuttevaer.nl

BLN vreest tekort ligplaatsen nieuwe sluis Terneuzen

BLN-Koninklijke Schuttevaer heeft eind juli een zienswijze op de plannen voor de nieuwe sluis van Terneuzen ingediend namens het Centraal Overleg Vaarwegen (COV). De binnenvaartorganisatie heeft bedenkingen bij een aantal voorzieningen rondom de aanleg van de nieuwe sluis.

BLN vreest tekort ligplaatsen nieuwe sluis Terneuzen
  • Zienswijze moet onderhandelingen met minister ondersteunen

Volgens regiocoördinator BLN-Schuttevaer Lisette Booij wil de binnenvaart garanties voor voldoende en veilige ligplaatsen, betrouwbare passeertijden zonder onnodige hinder en een heldere communicatie. ‘Er dient tijdig duidelijkheid te komen over de hoeveelheid beschikbare ligplaatsen, tijdens de bouw en daarna. Als binnenvaartschippers, omdat er geen plaats is, moeten doorvaren naar bijvoorbeeld Gent of via de Westerschelde naar een andere bestemming, worden noodgedwongen wettelijke rusttijden overschreden. En eerder stoppen is vanuit economisch oogpunt onwenselijk.’
Ook vraagt BLN- Schuttevaer om meer ligplaatsen dan er nu zijn, waaronder een aantal spudpaallocaties. De brancheorganisatie maakt zich eveneens zorgen over de Westbuitenhaven. Daar zijn eenvoudige palen zonder afloopvoorziening gepland. ‘Dat is niet voldoende om bij grote waterstandsverschillen en zuiging van langsvarende grote vaart veilig ligplaats te kunnen nemen’, zegt Booij.
‘De zienswijze loopt nu, terwijl veel zaken nog in het nieuwbouwoverleg van de sluis, waarbij BLN-Schuttevaer ook aan tafel zit, worden besproken. BLN-Schuttevaer hoopt dat de grootste knelpunten rechtstreeks in de onderhandelingen met de minister kunnen worden weggenomen.’
De nieuwe sluis moet zorgen voor een vlottere doorstroming tussen de Westerschelde en het Kanaal Gent-Terneuzen. Het is de bedoeling dat het eerste schip in 2021 door de nieuwe sluis vaart. Omdat de nieuwe sluis binnen het huidige sluizencomplex wordt gebouwd, is hinder tijdens de bouw onvermijdelijk. Rijkswaterstaat is van plan die hinder zoveel mogelijk te beperken.
Begin juli diende ook schippersbond ASV al een zienswijze in omdat men problemen verwacht met ligplaatsen en wachttijden. (MdV )