OPINIE: ‘Vuilnisbakkensoap’

Er is al zoveel over deze zaak geschreven en gezegd dat ik niet in herhaling wil vallen. Ik zal mij dan ook beperken tot enkele feiten. Het is bekend dat vroeger in mijn jeugd er geen enkele voorziening was. Alle huisvuil ging overboord. Er was toen geen plastic. Met de opkomst van verpakkingen voor eten en drinken in plastic , moest er in de scheepvaart ook wel iets veranderen.

OPINIE: ‘Vuilnisbakkensoap'
  • Schipper Theo Schouten wil het de rechter graag uitleggen
  • ‘Voor buitenlanders gesloten containers, terwijl wij vuil gratis dumpen in hun land’

Door Theo – huisvuil – Schouten, ms Mardi

Terneuzen is in de jaren ‘70 begonnen met de huidige plastic zakken met het opschrift ‘Huisvuil Scheepvaart Terneuzen’. Dat werd snel opgepikt in het hele land, er kwamen huisvuilbakken, later -containers. Dat netwerk breidde uit, tegelijk met de idiote, overdadige verpakking van de boodschappen in plastic.

Heel langzaam begon men te beseffen dat het vuilroer om moest. Er is gewerkt aan een goed werkend afvalsysteem in de laatste pakweg 20 jaar, om in de Europese binnenvaart een inzamelsysteem te krijgen dat er nu is en goed in orde blijkt te zijn.

Zwerfvuil verdwijnt

Havens, losplaatsen, laadplaatsen, privé of publiek, voor, in en boven de sluizen, gemeenten, provincies, het rijk, van de grootste sluizen tot de kleine sluisjes in Frankrijk, je kunt er je huisvuil kwijt. Het zwerfvuil langs de oevers, onder en boven stuwen (het was soms een smeerboel) is nagenoeg verdwenen.

Grote vuildepots in bijvoorbeeld Evergem, Fresnes op de Noord-Zuidroute bewijzen hun diensten. Heel de Europese binnenvaart doet mee. We zijn er allemaal trots op. Zodanig dat men er een CDNI-verdrag van maakte dat elke container gratis toegankelijk moet zijn voor iedere vaarweggebruiker. Landelijke diensten in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk letten op dat het één en ander ordelijk verloopt, zoals in het CDNI is afgesproken. Zo goed zelfs dat, als je op heterdaad wordt betrapt, er behoorlijke boetes worden uitgedeeld. Dat is dan ook terecht.

Containers weg

Niet alleen het huisvuil, maar ook de inzameling van alle andere afvalstoffen is goed geregeld bij wet. Dit past ook in ons normbesef anno 2015. Maar wat doet nu de Nederlandse Staat als enige in Europa? Die haalt de vuilniscontainers weg.

Hoe dom kun je zijn. Het is alsof je iemand die net is afgekickt van alcohol een pilsje voorzet. Want wat is er nu gemakkelijker dan ’s avonds laat een leeg margarinekuipje, of de verpakking van koffie of thee, of lege plastic flessen (zonder statiegeld) overboord te smijten. Vooral als je vaart. Het is zo gemakkelijk.

Een voorbeeld? België heft geen statiegeld op lege flessen. Kijk eens op de Sambre, Maas, Schelde en Leie en vergelijk dat met Nederland, waar je voor een grote fles 0,25 euro terugkrijgt, en je ziet het verschil.

Wie controleert wat van wie is? DNA op de resten van huisvuil testen? Onze wateren zijn zo schoon geworden juist omdat de afgifte gratis is. De verleiding huisvuil te dumpen was (?) groot.

Omlopen

Schippers hebben er veel voor over om het milieu schoon te houden. Ze zijn bereid een heel stuk te lopen om de containers te bereiken. Ook nemen schippers huisvuil in de auto mee naar huis, of houden het dagenlang aan boord. Troep bij de Franse tunnels is er nu ook haast niet meer. Het gaat allemaal in de plaatselijke containers op de sluizen. Op de zuidelijke Franse kanalen staat er van tijd tot tijd zo’n klep met een vuilniszak eronder die meestal eenmaal per week wordt geleegd door de plaatselijke vuilniswagen die de dorpen af gaat. Ook in het jachtenseizoen staan containers bij alle jachthavens. Tussen Rotterdam en Sête (1245 kilometer, 242 sluizen) kun je overal gratis je huisvuil kwijt. Op vier sluizen na dan. Juist ja, de Volkerak, Krammer, Hansweert en Terneuzen. Daar moet worden betaald. Typisch Rijkwaterstaat.

Flauwekul

Maar wat heeft Rijkswaterstaat nu gewonnen? Vuilcontainers onder de grond die ook nog betaald moeten worden. Hoeveel solidariteit verwacht men als op straat achteloos vuil wordt weggegooid, met soms een openbare vuilnisbak binnen handbereik? En van de schippers verwacht met een dubbele betaling, via een heffing op de gasolie en via het huisvuilabonnement. En wie een huis aan de wal heeft betaalt daar nog een keer. Ik betaal in Ridderkerk puur voor huisvuil 179 euro per jaar en aan boord 200 euro. Samen 379 euro per jaar. Dat is meer dan in de duurste gemeente van ons land.

Wat de minister daarover zegt is flauwekul. Sinds wanneer zijn etensresten en lege margarinekuipjes etc. bedrijfsafval? Wat voor afval is het dan als een ondernemer thuis eet? De minister weet wel beter, ze moet recht praten wat krom is.

Uitleggen

Waarom? Dat zal ik uitleggen. Op 4 december 2013 voer ik leeg af door de oude sluis van Panheel. Bij gebrek van een vuilcontainer op de sluis (net weggehaald) heb ik mijn vuilniszak tegen het middelste pomphuis gezet. De sluiswachter had er zicht op. De volgende dag is in verband hiermee bij mij aan boord in Maasbracht proces-verbaal opgemaakt door een opsporingsambtenaar. Dit zou mij veel geld kunnen gaan kosten, maar het zij zo.

In de loop van 2014 kreeg ik vanuit justitie Maastricht een schikkingsvoorstel van 100 euro. Die heb ik geweigerd te betalen. In het najaar van 2014 kreeg ik nog een keer een schikkingsvoorstel. Nu van 90 euro plus 7 euro kosten. Ook die heb ik niet betaald, want ik wilde de zaak voor de rechter uitgevochten hebben.

Ik heb gebeld met justitie in Maastricht. Daar zij men mij dat ik kon kiezen: ofwel ik deed niets, waarna beslaglegging zou volgen via deurwaarders, of ik moest een bezwaarschrift indienen en nogmaals alles precies uitleggen.

Dat laatste heb ik gedaan. Veertien dagen na verzending heb ik naar Maastricht gebeld en vernam dat men de zaak in behandeling zou nemen. Nader bericht zou volgen.

Dat is nu dus alweer een half jaar geleden. Ik heb tot nu toe (9 mei 2015) niets meer vernomen. Ik denk ook te weten waaraan dat ligt en waarom de minister er zo fel op is.

We weten dat de minister juridisch fout zit (zie onder meer het Schuttevaer-artikel "Afvaladvocaat: ‘Huisvuil afgeven moet gratis’"). Als ik nu rechter was, zat ik dus in een lastig parket. Zou ik die schipper veroordelen, dan ging ik in tegen het CDNI-verdrag. Zou ik de schipper vrijspreken, dan ging ik in tegen het besluit van de minister. Wat is het belangrijkst? Wie het weet mag het zeggen.

Belgen en Duitsers

Mijn probleem was ook dat ik die vuilniszak vanuit hygiënisch oogpunt niet langer aan boord kon houden. Ik kon de zak nu eenmaal niet aan haakjes in de lucht hangen, niet in het water gooien (boete), niet aan de wal zetten (boete) en dus ook niet in een vuilcontainer kwijt.

Ik heb intussen nog een vuilniszak neergezet bij het depot op de splitsing Vreeswijk. Het aanwezige personeel heeft die zak ergens binnen neergezet. Ook daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Toch wel raar hè?

Ik denk dat de zaak Panheel wordt geseponeerd, ofwel in de doofpot wordt gestopt, gezien de laatste ontwikkelingen. Word ik toch opgeroepen voor de rechter te verschijnen, dan mag de edelachtbare mij vertellen wat ik moet doen: een eigenwijze minister gehoorzamen, of toch maar gehoorzaam zijn aan het CDNI-verdrag.

Ik denk trouwens dat de Belgen en de Duitsers onze rotzooi goed zat zijn. Voor hen is het zuur dat ze hier gesloten containers aantreffen, terwijl wij veel vuil gratis dumpen in hun land. Maar ik verwacht dat we binnenkort ons eigen afval wel weer gratis in onze containers kunnen gooien.

OPINIE: ‘Vuilnisbakkensoap’ | Schuttevaer.nl

OPINIE: ‘Vuilnisbakkensoap’

Er is al zoveel over deze zaak geschreven en gezegd dat ik niet in herhaling wil vallen. Ik zal mij dan ook beperken tot enkele feiten. Het is bekend dat vroeger in mijn jeugd er geen enkele voorziening was. Alle huisvuil ging overboord. Er was toen geen plastic. Met de opkomst van verpakkingen voor eten en drinken in plastic , moest er in de scheepvaart ook wel iets veranderen.

OPINIE: ‘Vuilnisbakkensoap'
  • Schipper Theo Schouten wil het de rechter graag uitleggen
  • ‘Voor buitenlanders gesloten containers, terwijl wij vuil gratis dumpen in hun land’

Door Theo – huisvuil – Schouten, ms Mardi

Terneuzen is in de jaren ‘70 begonnen met de huidige plastic zakken met het opschrift ‘Huisvuil Scheepvaart Terneuzen’. Dat werd snel opgepikt in het hele land, er kwamen huisvuilbakken, later -containers. Dat netwerk breidde uit, tegelijk met de idiote, overdadige verpakking van de boodschappen in plastic.

Heel langzaam begon men te beseffen dat het vuilroer om moest. Er is gewerkt aan een goed werkend afvalsysteem in de laatste pakweg 20 jaar, om in de Europese binnenvaart een inzamelsysteem te krijgen dat er nu is en goed in orde blijkt te zijn.

Zwerfvuil verdwijnt

Havens, losplaatsen, laadplaatsen, privé of publiek, voor, in en boven de sluizen, gemeenten, provincies, het rijk, van de grootste sluizen tot de kleine sluisjes in Frankrijk, je kunt er je huisvuil kwijt. Het zwerfvuil langs de oevers, onder en boven stuwen (het was soms een smeerboel) is nagenoeg verdwenen.

Grote vuildepots in bijvoorbeeld Evergem, Fresnes op de Noord-Zuidroute bewijzen hun diensten. Heel de Europese binnenvaart doet mee. We zijn er allemaal trots op. Zodanig dat men er een CDNI-verdrag van maakte dat elke container gratis toegankelijk moet zijn voor iedere vaarweggebruiker. Landelijke diensten in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk letten op dat het één en ander ordelijk verloopt, zoals in het CDNI is afgesproken. Zo goed zelfs dat, als je op heterdaad wordt betrapt, er behoorlijke boetes worden uitgedeeld. Dat is dan ook terecht.

Containers weg

Niet alleen het huisvuil, maar ook de inzameling van alle andere afvalstoffen is goed geregeld bij wet. Dit past ook in ons normbesef anno 2015. Maar wat doet nu de Nederlandse Staat als enige in Europa? Die haalt de vuilniscontainers weg.

Hoe dom kun je zijn. Het is alsof je iemand die net is afgekickt van alcohol een pilsje voorzet. Want wat is er nu gemakkelijker dan ’s avonds laat een leeg margarinekuipje, of de verpakking van koffie of thee, of lege plastic flessen (zonder statiegeld) overboord te smijten. Vooral als je vaart. Het is zo gemakkelijk.

Een voorbeeld? België heft geen statiegeld op lege flessen. Kijk eens op de Sambre, Maas, Schelde en Leie en vergelijk dat met Nederland, waar je voor een grote fles 0,25 euro terugkrijgt, en je ziet het verschil.

Wie controleert wat van wie is? DNA op de resten van huisvuil testen? Onze wateren zijn zo schoon geworden juist omdat de afgifte gratis is. De verleiding huisvuil te dumpen was (?) groot.

Omlopen

Schippers hebben er veel voor over om het milieu schoon te houden. Ze zijn bereid een heel stuk te lopen om de containers te bereiken. Ook nemen schippers huisvuil in de auto mee naar huis, of houden het dagenlang aan boord. Troep bij de Franse tunnels is er nu ook haast niet meer. Het gaat allemaal in de plaatselijke containers op de sluizen. Op de zuidelijke Franse kanalen staat er van tijd tot tijd zo’n klep met een vuilniszak eronder die meestal eenmaal per week wordt geleegd door de plaatselijke vuilniswagen die de dorpen af gaat. Ook in het jachtenseizoen staan containers bij alle jachthavens. Tussen Rotterdam en Sête (1245 kilometer, 242 sluizen) kun je overal gratis je huisvuil kwijt. Op vier sluizen na dan. Juist ja, de Volkerak, Krammer, Hansweert en Terneuzen. Daar moet worden betaald. Typisch Rijkwaterstaat.

Flauwekul

Maar wat heeft Rijkswaterstaat nu gewonnen? Vuilcontainers onder de grond die ook nog betaald moeten worden. Hoeveel solidariteit verwacht men als op straat achteloos vuil wordt weggegooid, met soms een openbare vuilnisbak binnen handbereik? En van de schippers verwacht met een dubbele betaling, via een heffing op de gasolie en via het huisvuilabonnement. En wie een huis aan de wal heeft betaalt daar nog een keer. Ik betaal in Ridderkerk puur voor huisvuil 179 euro per jaar en aan boord 200 euro. Samen 379 euro per jaar. Dat is meer dan in de duurste gemeente van ons land.

Wat de minister daarover zegt is flauwekul. Sinds wanneer zijn etensresten en lege margarinekuipjes etc. bedrijfsafval? Wat voor afval is het dan als een ondernemer thuis eet? De minister weet wel beter, ze moet recht praten wat krom is.

Uitleggen

Waarom? Dat zal ik uitleggen. Op 4 december 2013 voer ik leeg af door de oude sluis van Panheel. Bij gebrek van een vuilcontainer op de sluis (net weggehaald) heb ik mijn vuilniszak tegen het middelste pomphuis gezet. De sluiswachter had er zicht op. De volgende dag is in verband hiermee bij mij aan boord in Maasbracht proces-verbaal opgemaakt door een opsporingsambtenaar. Dit zou mij veel geld kunnen gaan kosten, maar het zij zo.

In de loop van 2014 kreeg ik vanuit justitie Maastricht een schikkingsvoorstel van 100 euro. Die heb ik geweigerd te betalen. In het najaar van 2014 kreeg ik nog een keer een schikkingsvoorstel. Nu van 90 euro plus 7 euro kosten. Ook die heb ik niet betaald, want ik wilde de zaak voor de rechter uitgevochten hebben.

Ik heb gebeld met justitie in Maastricht. Daar zij men mij dat ik kon kiezen: ofwel ik deed niets, waarna beslaglegging zou volgen via deurwaarders, of ik moest een bezwaarschrift indienen en nogmaals alles precies uitleggen.

Dat laatste heb ik gedaan. Veertien dagen na verzending heb ik naar Maastricht gebeld en vernam dat men de zaak in behandeling zou nemen. Nader bericht zou volgen.

Dat is nu dus alweer een half jaar geleden. Ik heb tot nu toe (9 mei 2015) niets meer vernomen. Ik denk ook te weten waaraan dat ligt en waarom de minister er zo fel op is.

We weten dat de minister juridisch fout zit (zie onder meer het Schuttevaer-artikel "Afvaladvocaat: ‘Huisvuil afgeven moet gratis’"). Als ik nu rechter was, zat ik dus in een lastig parket. Zou ik die schipper veroordelen, dan ging ik in tegen het CDNI-verdrag. Zou ik de schipper vrijspreken, dan ging ik in tegen het besluit van de minister. Wat is het belangrijkst? Wie het weet mag het zeggen.

Belgen en Duitsers

Mijn probleem was ook dat ik die vuilniszak vanuit hygiënisch oogpunt niet langer aan boord kon houden. Ik kon de zak nu eenmaal niet aan haakjes in de lucht hangen, niet in het water gooien (boete), niet aan de wal zetten (boete) en dus ook niet in een vuilcontainer kwijt.

Ik heb intussen nog een vuilniszak neergezet bij het depot op de splitsing Vreeswijk. Het aanwezige personeel heeft die zak ergens binnen neergezet. Ook daar heb ik nooit meer iets van gehoord. Toch wel raar hè?

Ik denk dat de zaak Panheel wordt geseponeerd, ofwel in de doofpot wordt gestopt, gezien de laatste ontwikkelingen. Word ik toch opgeroepen voor de rechter te verschijnen, dan mag de edelachtbare mij vertellen wat ik moet doen: een eigenwijze minister gehoorzamen, of toch maar gehoorzaam zijn aan het CDNI-verdrag.

Ik denk trouwens dat de Belgen en de Duitsers onze rotzooi goed zat zijn. Voor hen is het zuur dat ze hier gesloten containers aantreffen, terwijl wij veel vuil gratis dumpen in hun land. Maar ik verwacht dat we binnenkort ons eigen afval wel weer gratis in onze containers kunnen gooien.