Zeer sterk eerste kwartaal haven Rotterdam

De goederenoverslag in Rotterdam is in het eerste kwartaal met 7,2% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het droog massagoed (vooral ertsen en kolen) daalde 5,1%. De overslag van containers nam fors toe met 5,1% in gewicht en 7,6% in TEU. De overslag van nat massagoed (vooral ruwe olie en olieproducten) groeide met 14,7% nog aanzienlijk harder.

Zeer sterk eerste kwartaal haven Rotterdam
  • Vooral overslag olieproducten, LNG en containers toegenomen

‘De haven heeft een zeer sterk eerste kwartaal achter de rug’, zegt directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. De positieve ontwikkeling van de overslag van minerale olieproducten en LNG noemt hij opvallend. ‘Na een daling vorig jaar laat de behandeling van olieproducten nu een sterke opleving zien. De overslag van LNG groeit zelfs met driedubbele cijfers en komt nu goed op gang. Ook de containeroverslag neemt fors toe. Rotterdam groeide hierin het afgelopen jaar sneller dan de concurrerende havens. Een plus van bijna 8% gecombineerd met twee nieuwe terminals op Maasvlakte 2 geeft veel vertrouwen voor de ontwikkeling van deze sector in de komende jaren.’

Droog massagoed

De totale overslag van droog massagoed nam af met 5,1% tot 21,9 miljoen ton. De aanvoer van erts daalde met 6,8% als gevolg van afname van de import van de Duitse staalindustrie. Weliswaar neemt de staalconsumptie licht toe, maar er wordt meer staal ingevoerd, onder meer uit China. De overslag van kolen daalde met 1,1%. Zowel de winter van vorig jaar als die van dit jaar waren zacht, wat tot een relatief lage vraag naar energiekolen leidde.

De overslag van agribulk daalde met 12,4% door de goede oogsten in Europa en de zwakke Euro waardoor import over zee minder nodig en aantrekkelijk was. Er werd in het eerste kwartaal 3,9% minder overig droog massagoed overgeslagen.

Nat massagoed

De overslag van nat massagoed nam met 14,7% toe tot 56,5 miljoen ton. Alle segmenten scoorden hier een plus. Er is 6,9% meer ruwe olie overgeslagen wat aangeeft dat dankzij de lage olieprijs de marges voor de raffinaderijen zijn verbeterd en er meer olie is geraffineerd. De toename van de overslag van minerale olieproducten met maar liefst 27,6% wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de toename van de overslag van stookolie. Doordat er meer olie is geraffineerd is er meer stookolie voorhanden, met name in Rusland, waar vooral vraag naar is in het Verre Oosten.

Tegelijkertijd is de vraag naar stookolie voor het bunkeren van schepen in Noordwest-Europa iets afgenomen omdat sinds 1 januari strengere normen gelden voor scheepsbrandstof die op de Noord- en Oostzee wordt gebruikt. In totaal vertrokken 26 zeer grote tankers (VLCC’s en Suezmaxes) volgeladen met veelal Russische stookolie naar het Verre Oosten. LNG deed het met een toename van 138% nog beter, maar deze vrij nieuwe goederensoort maakt op dit moment nog maar 1% van het nat massagoed uit. Het overig nat massagoed nam met 4,9% toe. Het betreft vooral chemische basisproducten, plantaardige oliën en biobrandstoffen. Onder andere LPG en styreen werden meer overgeslagen.

Containers, stukgoed

De overslag van containers steeg in TEU met 7,6% tot 3,1 miljoen TEU en in tonnen met 5,1% tot 32,0 miljoen ton. Daarmee houdt de containeroverslag de sterke groei van 2014 (6% in TEU) goed vast, ondanks dat de grote drukte op dit moment leidt tot knelpunten in de afhandeling op sommige terminals.

De groei laat zich verklaren door het economisch herstel in Europa en het verschuiven van transshipment lading van andere havens naar Rotterdam. Het gaat daarbij om containers die via een grote haven als Rotterdam naar kleinere havens in Noordwest-Europa worden getransporteerd. Het verschil tussen de groeicijfers in TEU’s en tonnen wordt veroorzaakt door toename van het aantal lege containers dat is verscheept en de sterke groei op het verkeer op Azië. Containers van en naar Azië zijn gemiddeld lichter dan die van en naar Amerika.

De afgelopen maanden zette de schaalvergroting in de containervaart door. Het afgelopen kwartaal werd twee keer het record ‘grootste containerschip ter wereld’ gebroken, en inmiddels is bekend dat MOL (4 schepen van 20.150 TEU in bestelling), CMA CGM (3 schepen van 20.600 TEU) en OOCL (6 schepen van 21.100) hier weer overheen zullen gaan. Rotterdam vaart wel bij deze ontwikkeling omdat het veel beter bereikbaar is voor dit soort schepen dan de concurrerende havens. Dat vertaalt zich onder andere in een toename van het aantal second calls in het eerste kwartaal met 70% tot 51. Schepen varen tussen Azië en Europa in een vast schema en doen daarbij steeds vaker Rotterdam als eerste en als laatste haven aan.

De overslag van breakbulk nam met 4,4% toe tot 6,4 miljoen ton. Het roll on/roll off verkeer, primair gericht op het Verenigd Koninkrijk, groeide 10,6% door de sterke Britse economie en de koers van het Pond. Het overig stukgoed daalde 17,1% ten opzichte van het uitzonderlijk goede 2014. Het gaat hier vooral om staal, non-ferro metalen, papier, fruit en projectlading.

LNG-havens bundelen kennis over veiligheid

ROTTERDAM

De veiligheid rondom LNG is een hot topic, nu het steeds meer de brandstof van de toekomst wordt. Vijf havens – van Rotterdam, Antwerpen, Mannheim, Straatsburg en Zwitserland – sloegen hun handen ineen om alle kennis die er nu al is op het gebied van LNG-veiligheid te bundelen.

De informatie is daarmee beschikbaar voor andere havens die in de toekomst met LNG aan de slag willen gaan. Veiligheidstrainingsinstituut Falck Risc kreeg de opdracht om samen met de Gezamenlijke Brandweer te onderzoeken in hoeverre nooddiensten en de verschillende havenbedrijven zijn voorbereid op de opkomst van LNG. Het onderzoeksrapport geeft daarnaast een praktische handleiding voor alle te zetten stappen om de LNG-keten in een haven tot stand te brengen.

Het studierapport van Falck Risc is het eerste van een serie rapporten die worden uitgebracht dankzij het door de EU-gesponsorde project Masterplan Rhine-Main-Danube. Het totale project stimuleert alle facetten die nodig zijn om LNG meer voet aan de grond te laten krijgen. 10% van het project bestaat uit studies en rapporten, 90% uit pilotprojecten. De haven van Rotterdam is één van de trekkers van het totale project.
Het rapport is gratis in vier talen te downloaden op de website van het Masterplan project.

Zeer sterk eerste kwartaal haven Rotterdam | Schuttevaer.nl

Zeer sterk eerste kwartaal haven Rotterdam

De goederenoverslag in Rotterdam is in het eerste kwartaal met 7,2% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het droog massagoed (vooral ertsen en kolen) daalde 5,1%. De overslag van containers nam fors toe met 5,1% in gewicht en 7,6% in TEU. De overslag van nat massagoed (vooral ruwe olie en olieproducten) groeide met 14,7% nog aanzienlijk harder.

Zeer sterk eerste kwartaal haven Rotterdam
  • Vooral overslag olieproducten, LNG en containers toegenomen

‘De haven heeft een zeer sterk eerste kwartaal achter de rug’, zegt directeur Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam. De positieve ontwikkeling van de overslag van minerale olieproducten en LNG noemt hij opvallend. ‘Na een daling vorig jaar laat de behandeling van olieproducten nu een sterke opleving zien. De overslag van LNG groeit zelfs met driedubbele cijfers en komt nu goed op gang. Ook de containeroverslag neemt fors toe. Rotterdam groeide hierin het afgelopen jaar sneller dan de concurrerende havens. Een plus van bijna 8% gecombineerd met twee nieuwe terminals op Maasvlakte 2 geeft veel vertrouwen voor de ontwikkeling van deze sector in de komende jaren.’

Droog massagoed

De totale overslag van droog massagoed nam af met 5,1% tot 21,9 miljoen ton. De aanvoer van erts daalde met 6,8% als gevolg van afname van de import van de Duitse staalindustrie. Weliswaar neemt de staalconsumptie licht toe, maar er wordt meer staal ingevoerd, onder meer uit China. De overslag van kolen daalde met 1,1%. Zowel de winter van vorig jaar als die van dit jaar waren zacht, wat tot een relatief lage vraag naar energiekolen leidde.

De overslag van agribulk daalde met 12,4% door de goede oogsten in Europa en de zwakke Euro waardoor import over zee minder nodig en aantrekkelijk was. Er werd in het eerste kwartaal 3,9% minder overig droog massagoed overgeslagen.

Nat massagoed

De overslag van nat massagoed nam met 14,7% toe tot 56,5 miljoen ton. Alle segmenten scoorden hier een plus. Er is 6,9% meer ruwe olie overgeslagen wat aangeeft dat dankzij de lage olieprijs de marges voor de raffinaderijen zijn verbeterd en er meer olie is geraffineerd. De toename van de overslag van minerale olieproducten met maar liefst 27,6% wordt vrijwel volledig veroorzaakt door de toename van de overslag van stookolie. Doordat er meer olie is geraffineerd is er meer stookolie voorhanden, met name in Rusland, waar vooral vraag naar is in het Verre Oosten.

Tegelijkertijd is de vraag naar stookolie voor het bunkeren van schepen in Noordwest-Europa iets afgenomen omdat sinds 1 januari strengere normen gelden voor scheepsbrandstof die op de Noord- en Oostzee wordt gebruikt. In totaal vertrokken 26 zeer grote tankers (VLCC’s en Suezmaxes) volgeladen met veelal Russische stookolie naar het Verre Oosten. LNG deed het met een toename van 138% nog beter, maar deze vrij nieuwe goederensoort maakt op dit moment nog maar 1% van het nat massagoed uit. Het overig nat massagoed nam met 4,9% toe. Het betreft vooral chemische basisproducten, plantaardige oliën en biobrandstoffen. Onder andere LPG en styreen werden meer overgeslagen.

Containers, stukgoed

De overslag van containers steeg in TEU met 7,6% tot 3,1 miljoen TEU en in tonnen met 5,1% tot 32,0 miljoen ton. Daarmee houdt de containeroverslag de sterke groei van 2014 (6% in TEU) goed vast, ondanks dat de grote drukte op dit moment leidt tot knelpunten in de afhandeling op sommige terminals.

De groei laat zich verklaren door het economisch herstel in Europa en het verschuiven van transshipment lading van andere havens naar Rotterdam. Het gaat daarbij om containers die via een grote haven als Rotterdam naar kleinere havens in Noordwest-Europa worden getransporteerd. Het verschil tussen de groeicijfers in TEU’s en tonnen wordt veroorzaakt door toename van het aantal lege containers dat is verscheept en de sterke groei op het verkeer op Azië. Containers van en naar Azië zijn gemiddeld lichter dan die van en naar Amerika.

De afgelopen maanden zette de schaalvergroting in de containervaart door. Het afgelopen kwartaal werd twee keer het record ‘grootste containerschip ter wereld’ gebroken, en inmiddels is bekend dat MOL (4 schepen van 20.150 TEU in bestelling), CMA CGM (3 schepen van 20.600 TEU) en OOCL (6 schepen van 21.100) hier weer overheen zullen gaan. Rotterdam vaart wel bij deze ontwikkeling omdat het veel beter bereikbaar is voor dit soort schepen dan de concurrerende havens. Dat vertaalt zich onder andere in een toename van het aantal second calls in het eerste kwartaal met 70% tot 51. Schepen varen tussen Azië en Europa in een vast schema en doen daarbij steeds vaker Rotterdam als eerste en als laatste haven aan.

De overslag van breakbulk nam met 4,4% toe tot 6,4 miljoen ton. Het roll on/roll off verkeer, primair gericht op het Verenigd Koninkrijk, groeide 10,6% door de sterke Britse economie en de koers van het Pond. Het overig stukgoed daalde 17,1% ten opzichte van het uitzonderlijk goede 2014. Het gaat hier vooral om staal, non-ferro metalen, papier, fruit en projectlading.

LNG-havens bundelen kennis over veiligheid

ROTTERDAM

De veiligheid rondom LNG is een hot topic, nu het steeds meer de brandstof van de toekomst wordt. Vijf havens – van Rotterdam, Antwerpen, Mannheim, Straatsburg en Zwitserland – sloegen hun handen ineen om alle kennis die er nu al is op het gebied van LNG-veiligheid te bundelen.

De informatie is daarmee beschikbaar voor andere havens die in de toekomst met LNG aan de slag willen gaan. Veiligheidstrainingsinstituut Falck Risc kreeg de opdracht om samen met de Gezamenlijke Brandweer te onderzoeken in hoeverre nooddiensten en de verschillende havenbedrijven zijn voorbereid op de opkomst van LNG. Het onderzoeksrapport geeft daarnaast een praktische handleiding voor alle te zetten stappen om de LNG-keten in een haven tot stand te brengen.

Het studierapport van Falck Risc is het eerste van een serie rapporten die worden uitgebracht dankzij het door de EU-gesponsorde project Masterplan Rhine-Main-Danube. Het totale project stimuleert alle facetten die nodig zijn om LNG meer voet aan de grond te laten krijgen. 10% van het project bestaat uit studies en rapporten, 90% uit pilotprojecten. De haven van Rotterdam is één van de trekkers van het totale project.
Het rapport is gratis in vier talen te downloaden op de website van het Masterplan project.