Overeindsebrug in één nacht gewisseld

De Overeindsebrug over het Lekkanaal bij Nieuwegein is In de nacht van zaterdag 11 op zondag 12 april succesvol gewisseld voor een nieuwe brug. Rijkswaterstaat slaagde erin de scheepvaartstremming nog anderhalf uur in te korten voor de weinige schepen die ‘in de wacht’ lagen.

Overeindsebrug in één nacht gewisseld
  • Nieuwe brug maakt vierlaags containervaart mogelijk

De nieuwe Overeindsebrug is in twee delen aangevoerd over het water. Dichtbij de bruglocatie zijn het brugdek en de boog samengevoegd. Intussen werden de aanbruggen van de oude brug verwijderd.

Zaterdagavond om 22 uur werd de scheepvaart op het Lekkanaal stilgelegd voor de brugwissel zelf en startten de laatste voorbereidingen voor het uitvaren van de oude brug. Rond 1.00 uur werd de oude brug van zijn pijlers getild en draaide uit. Intussen werd de gereed liggende nieuwe brug door twee bokken opgepakt en overdwars gedraaid. Centimeter voor centimeter werd de brug op positie gehesen, waar hij om even 2.30 uur in de nacht lag. Om 4.38 uur, bijna anderhalf uur vroeger dan gepland, lag de brug op de pijlers, was het begeleidend materieel aan de kant en kon de eerste scheepvaart de nieuwe brug passeren.

Schippers hebben vooraf goed rekening gehouden met de stremming en maakten ook gebruik van de omvaarroute, weinig schepen lagen in de wacht.

Vierlaags containervaart

De aanblik van de nieuwe boogbrug lijkt op de oude. De nieuwe brug weegt 576 ton, waarvan 474 ton uit staal bestaat. Inclusief de aanbruggen is de lengte bijna 119 meter, de hoofdoverspanning ruim 86 meter. De nieuwe brug ligt 7 cm hoger zodat in de toekomst op de hele route grotere containerschepen (vierlaags containervaart) kunnen passeren.

De komende weken monteert Rijkswaterstaat de Overeindsebrug af. De brug krijgt onder meer vangrails en nieuw asfalt. De oude brug wordt afgevoerd en voor bijna 100% gerecycled. De werkzaamheden aan het broekstuk (de overgang tussen de brug en de Plofsluis), die in februari zijn begonnen, gaan ook door. Het beton wordt verstevigd of hersteld en hier komen nieuwe leuningen.
Na afronding kan de brug weer minimaal 80 jaar mee en het aansluitende broekstuk ongeveer 30 jaar. Tot 5 mei 6.00 uur blijft de brug afgesloten en wordt alle verkeer omgeleid via de Prinses Beatrixsluis naar de Schalkwijksebrug.

Het werk aan de Overeindsebrug is gereed voordat gemeente Nieuwegein begin juli haar nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik neemt. Beide bruggen liggen straks in elkaars verlengde en zorgen samen voor een kortere, veiligere en vooral aantrekkelijkere fietsroute tussen Houten en Nieuwegein. Ook in het uiterlijk is afstemming: de bruggen krijgen dezelfde leuningen met verlichting en dezelfde kleuren.

De renovatie van de Overeindsebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen bruggen.

Overeindsebrug in één nacht gewisseld | Schuttevaer.nl

Overeindsebrug in één nacht gewisseld

De Overeindsebrug over het Lekkanaal bij Nieuwegein is In de nacht van zaterdag 11 op zondag 12 april succesvol gewisseld voor een nieuwe brug. Rijkswaterstaat slaagde erin de scheepvaartstremming nog anderhalf uur in te korten voor de weinige schepen die ‘in de wacht’ lagen.

Overeindsebrug in één nacht gewisseld
  • Nieuwe brug maakt vierlaags containervaart mogelijk

De nieuwe Overeindsebrug is in twee delen aangevoerd over het water. Dichtbij de bruglocatie zijn het brugdek en de boog samengevoegd. Intussen werden de aanbruggen van de oude brug verwijderd.

Zaterdagavond om 22 uur werd de scheepvaart op het Lekkanaal stilgelegd voor de brugwissel zelf en startten de laatste voorbereidingen voor het uitvaren van de oude brug. Rond 1.00 uur werd de oude brug van zijn pijlers getild en draaide uit. Intussen werd de gereed liggende nieuwe brug door twee bokken opgepakt en overdwars gedraaid. Centimeter voor centimeter werd de brug op positie gehesen, waar hij om even 2.30 uur in de nacht lag. Om 4.38 uur, bijna anderhalf uur vroeger dan gepland, lag de brug op de pijlers, was het begeleidend materieel aan de kant en kon de eerste scheepvaart de nieuwe brug passeren.

Schippers hebben vooraf goed rekening gehouden met de stremming en maakten ook gebruik van de omvaarroute, weinig schepen lagen in de wacht.

Vierlaags containervaart

De aanblik van de nieuwe boogbrug lijkt op de oude. De nieuwe brug weegt 576 ton, waarvan 474 ton uit staal bestaat. Inclusief de aanbruggen is de lengte bijna 119 meter, de hoofdoverspanning ruim 86 meter. De nieuwe brug ligt 7 cm hoger zodat in de toekomst op de hele route grotere containerschepen (vierlaags containervaart) kunnen passeren.

De komende weken monteert Rijkswaterstaat de Overeindsebrug af. De brug krijgt onder meer vangrails en nieuw asfalt. De oude brug wordt afgevoerd en voor bijna 100% gerecycled. De werkzaamheden aan het broekstuk (de overgang tussen de brug en de Plofsluis), die in februari zijn begonnen, gaan ook door. Het beton wordt verstevigd of hersteld en hier komen nieuwe leuningen.
Na afronding kan de brug weer minimaal 80 jaar mee en het aansluitende broekstuk ongeveer 30 jaar. Tot 5 mei 6.00 uur blijft de brug afgesloten en wordt alle verkeer omgeleid via de Prinses Beatrixsluis naar de Schalkwijksebrug.

Het werk aan de Overeindsebrug is gereed voordat gemeente Nieuwegein begin juli haar nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal in gebruik neemt. Beide bruggen liggen straks in elkaars verlengde en zorgen samen voor een kortere, veiligere en vooral aantrekkelijkere fietsroute tussen Houten en Nieuwegein. Ook in het uiterlijk is afstemming: de bruggen krijgen dezelfde leuningen met verlichting en dezelfde kleuren.

De renovatie van de Overeindsebrug is onderdeel van het project KARGO (Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud). Binnen dit project renoveert Rijkswaterstaat acht stalen bruggen.