Nieuwe sluis Papenburg begroot op 72 miljoen euro

Als het aan het Landkreis Emsland en de gemeente Papenburg ligt wordt in 2016 een nieuwe zeesluis voor Papenburg gebouwd.

De kosten zijn begroot op 72 miljoen euro, waarvan Emsland en Papenburg de helft willen betalen. Voor de andere helft is hun hoop gevestigd op de regering van de deelstaat Niedersachsen.

Papenburg en Emsland zijn vooruitlopend op de beslissingen al begonnen met de voorbereidingen; beide partijen hebben in hun begroting voor 2015 al 500.000 euro aan planningskosten opgenomen. Een eerder overwogen renovatie van de huidige meer dan 100 jaar oude sluis is intussen volkomen buiten beeld.
Volgens de lokale politiek is er geen alternatief voor de nieuwbouw. Bedrijven die gevestigd zijn aan de Papenburger haven en de Meyer Werft zijn afhankelijk van een goede sluis van voldoende capaciteit.

Voor de cruiseschepen die bij Meyer worden gebouwd worden meer en meer secties uitbesteed en bijvoorbeeld bij de Pella Sietas-werf in Hamburg gebouwd. Landrat  Reinhard Winter daarover: ‘Het is ondenkbaar dat de bouw van schepen bij Meyer zou worden beperkt door de sluis in Papenburg. Het gaat bij de werf en rond de haven in Papenburg om duizenden arbeidsplaatsen.’
Over de situering van de nieuwe sluis ten opzichte van de bestaande is nog overleg gaande. Perswoordvoerder Heiko Abbas: ‘Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Wel wordt ervan uitgegaan dat de nieuwe sluis ongeveer dezelfde afmeting krijgt als de bestaande. Hij wordt niet wezenlijk groter.’ (WdN)

Nieuwe sluis Papenburg begroot op 72 miljoen euro | Schuttevaer.nl

Nieuwe sluis Papenburg begroot op 72 miljoen euro

Als het aan het Landkreis Emsland en de gemeente Papenburg ligt wordt in 2016 een nieuwe zeesluis voor Papenburg gebouwd.

De kosten zijn begroot op 72 miljoen euro, waarvan Emsland en Papenburg de helft willen betalen. Voor de andere helft is hun hoop gevestigd op de regering van de deelstaat Niedersachsen.

Papenburg en Emsland zijn vooruitlopend op de beslissingen al begonnen met de voorbereidingen; beide partijen hebben in hun begroting voor 2015 al 500.000 euro aan planningskosten opgenomen. Een eerder overwogen renovatie van de huidige meer dan 100 jaar oude sluis is intussen volkomen buiten beeld.
Volgens de lokale politiek is er geen alternatief voor de nieuwbouw. Bedrijven die gevestigd zijn aan de Papenburger haven en de Meyer Werft zijn afhankelijk van een goede sluis van voldoende capaciteit.

Voor de cruiseschepen die bij Meyer worden gebouwd worden meer en meer secties uitbesteed en bijvoorbeeld bij de Pella Sietas-werf in Hamburg gebouwd. Landrat  Reinhard Winter daarover: ‘Het is ondenkbaar dat de bouw van schepen bij Meyer zou worden beperkt door de sluis in Papenburg. Het gaat bij de werf en rond de haven in Papenburg om duizenden arbeidsplaatsen.’
Over de situering van de nieuwe sluis ten opzichte van de bestaande is nog overleg gaande. Perswoordvoerder Heiko Abbas: ‘Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen. Wel wordt ervan uitgegaan dat de nieuwe sluis ongeveer dezelfde afmeting krijgt als de bestaande. Hij wordt niet wezenlijk groter.’ (WdN)